Burger AED operationeel in Nieuwe Niedorp

Auteur Topic: Burger AED operationeel in Nieuwe Niedorp  (gelezen 4447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Gepost op: 2 december 2011, 13:43:02
Burger AED operationeel
NIEUWE NIEDORP - De gemeente Niedorp wordt dinsdag 6 december aangesloten op Burger AED. In de afgelopen weken is hard gewerkt om 16 AED’s te plaatsen en ongeveer 160 vrijwilligers op te leiden en te registreren.

Bij het alertsysteem worden burgerhulpverleners ingezet voor reanimatie, in afwachting van de komst van de ambulance.

Het project is tot stand gekomen met hulp van de dorspraden, bedrijvengroep Niedorp, de EHBO-verenigingen, het Rode Kruis en de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.

Het feestelijke startmoment vindt dinsdag 6 december plaats om 19.30 uur bij de Irish Pub aan het Verlaat in Oude Niedorp.

Bron: SchagenFM.nl

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2011, 13:32:42
Veel belangstelling in Niedorp voor project Burger AED

14-11-2011

Ruim 120 geïnteresseerden kwamen af op de startbijeenkomst van het project Burger-AED op 8 november 2011. In het gemeentehuis van Niedorp schreven ongeveer dertig vrijwilligers zich in als burgerhulpverleners en gaf een zelfde aantal zich op voor de reanimatie/AED-opleiding. Het aantal burgerhulpverleners in Niedorp loopt daarmee op richting de honderd. De gemeente is opgetogen over de belangstelling onder de inwoners voor het project.

Nog minimaal 30 vrijwilligers nodig
Tijdens de startbijeenkomst werd informatie gegeven over het project Burger AED, de stand van zaken in de gemeente Niedorp en de te nemen stappen. In totaal moeten minimaal 130 burgerhulpverleners opgeleid en geregistreerd zijn om gemeente Niedorp als een dekkend gebied van burgerhulpverleners te beschouwen. Om nog voor het einde van het jaar dit te realiseren, doet gemeente Niedorp nogmaals dringend beroep op alle AED gecertificeerde burgers of geïnteresseerden om zich aan te melden. De EHBO verenigingen in de gemeente zijn gevraagd om op korte termijn met opleidingen te starten. Personen die al gecertificeerd zijn, kunnen zich aanmelden op www.burgeraed.nl.

Project Burger-AED
Gemeente Niedorp is aangesloten bij het Project Burger-AED van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VHR NHN). Doel is om in samenwerking tussen de gemeenten in Noord-Holland en de VHR NHN een netwerk van AED's en burgerhulpverleners te realiseren. De VHR NHN heeft een spreidingsplan gemaakt waarbij 13 AED's op strategische punten in de gemeente Niedorp worden geplaatst. De Meldkamer van 1-1-2 maakt gebruik van het alarmeringssysteem AED-Alert, waarmee aan geregistreerde burgers een sms wordt gestuurd. Deze burgerhulpverleners ontvangen de sms als rondom hun woon- of werkplaats een persoon gereanimeerd moet worden. Personen die interesse hebben voor burgerhulpverlening of vragen hebben, kunnen contact opnemen met Andrea van Lieshout via avanlieshout@niedorp.nl of via tel. (0226) 412 494. (Bron: Gemeente Niedorp)

bron: Noordtopics.nl, 10-11-2011

nog een paar gemeenten te gaan, dan is heel NHN aangesloten!
zie ook www.burgeraed.nl

pm2008

• BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2012, 21:07:13
Project loopt nu een aantal maanden.
Gelukkig werkt het systeem opzich heel goed.

Blijft alleen nu wel een vraag over:
Hoe gaan we om met deze ervaringen, het is voor de opgeroepen hulpverlener vaak een emotioneel belastende ervaring, omdat het altijd mensen uit je eigen buurt zijn.

Graag zou ik vanuit andere groepen te horen krijgen hoe daar de nazorg is georganiseerd. Komen de opgeroepen hulpverleners bij elkaar, is daar een coordinator voor? Hoe is bekend wie er opgeroepen is, of gaat dit allemaal onder privacy vallen zodat later de aed-ers afvallen omdat ze hun verhaal niet kwijt kunnen?

Graag zou ik van mede forum leden vernemen wat hier de mogelijkheden zouden kunnen zijn.

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 30 april 2012, 21:25:04
Mijn ervaring is, dat als je opgeroepen bent en gereageert hebt, de dag daarna opgebeld wordt door de persoon die het aanspreekpunt is van de regio.
Hoe je het hebt ervaren en of je hulp wilt, ze nemen echt dan even de tijd voor je (wel via de telefoon).
De personen die aanwezig zijn geweest, zijn meestal wel bekenden, en anders heb je op dat moment de gelegendheid na dat alles achter de rug is,wel een moment om te evalueren of af te spreken om het binnenkort even te evalueren.
Ik hoop dat ik je wat duidelijkheid hebt gegeven.
En anders hoor ik het wel.
ehbo, wandelletsel, AED, portofoongebruik, LOTUS

pm2008

• BHV / Manschap B / Plotter / chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2012, 21:27:27
Mag ik vragen welke regio dat is, lijkt me niet in Noord holland Noord te zijn?

twee keer ingezet, nul keer gebeld

schipper

• EHBO/LOTUS
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 30 april 2012, 21:36:56
Dat is in zeeland.
En dan afdeling reimerswaal. (Yerseke)
Ik heb het (gelukkig) nog maar 1 keer meegemaakt, dat ik ge-smst werd.
Het moet wel (geloof ik) in een straal van 750mtr van je opgegeven locatie zijn.
ehbo, wandelletsel, AED, portofoongebruik, LOTUS

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2012, 13:42:07
De cirkel kan varieren. Dit is maximaal 1 kilometer. Standaard 500 meter, niet voldoende AED's/vrijwilligers dan wordt het 750 meter, nog niet voldoende dan 1 kilometer.

De nazorg verschilt per gemeente. Dus niet per (veiligheids)regio of gebied, maar per gemeente. Er zijn gemeentes die dit zelf regelen, er zijn er die het overlaten over EHBO/RK en er zijn gemeentes die helemaal niets hebben geregeld. Over het algemeen in het laatste geval omdat ze niet begrijpen over hoe het systeem werkt (hoe je in AED-Alert kan zien wie een sms hebben gehad) of met name wat het nut van nazorg is.

Nabellen heeft bij ons geen nut. We zitten bij regelmaat op meer dan 40 smsjes per oproep, soms over de 60. Wij doen dit vrijwillig en bellen wordt een zeer druk gebeuren met een normale baan ernaast. Wij doen het via mail, mensen die behoefte hebben die kunnen dan natuurlijk altijd aangeven dat zij gebeld willen worden. Daarnaast wordt Facebook gebruikt. Dit systeem bevalt ons (en de burgerhulpverleners) erg goed. Iedereen heeft de vrijheid om de mail te lezen wanneer hij/zij wil en te reageren. Wij lezen de mail iedere dag, dus altijd binnen 24 uur antwoord indien nodig.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Wpie

• Forum gebruiker
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2012, 22:15:03
bij ons in enkhuizen krijg ik een dag na de oproep een mail of sms om langs te komen op het gemeente huis om  na te praten over je ervaringen
koffie en ehbo/rode kruis medewerkers zijn dan ook aanwezig
ik heb er persoonlijk 1 keer gebruik van gemaakt
omdat ik van de 3 oproepen dat ik gereageerd heb slechts 1 keer een reanimatie heb gedaan'
de andere 2 keer was reanimatie niet nodig
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl

sylvester1986

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2013, 17:36:37
p2kflex
17:31:41 12-01-13GROUP-1A1 (b-aed) (GG: ANH-INCI-9) PALUDANUSHOF 71 ENKHUIZEN Reanimatie 1601MP 71
0220108Ambu 10-108 (West Friesland)
0220341MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (First Responder Noord Holland)
0220999MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)

Is dit burger AED?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2013, 20:33:26
p2kflex
17:31:41 12-01-13GROUP-1A1 (b-aed) (GG: ANH-INCI-9) PALUDANUSHOF 71 ENKHUIZEN Reanimatie 1601MP 71
0220108Ambu 10-108 (West Friesland)
0220341MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (First Responder Noord Holland)
0220999MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Monitorcode)

Is dit burger AED?

Zover ik weet zijn het gescheiden diensten, de burger AED wordt ingezet, als de MKA de situatie zodanig inschat dat de burger AED een meerwaarde kan zijn