Ik volg je denkwijze helemaal SEH zustertje.
Echter heeft het oranje kruis dit spul in het boekje geďntroduceerd, wat aanleiding kan geven tot gebruik.
Ik denk dat het een stomme zet is geweest van het OK, maar dat het door de kosten hopelijk niet vaak gebruikt gaat worden.
Mensen die echter uitgaan van het idee dat de auteurs van het OK heilig zijn (daar zijn er veel van, ook instructeurs) en het dus gebruikt moet worden kunnen nu echter celox of kerlix gaan gebruiken, wat in de nederlandse setting onzinnig is.
Daarnaast denk ik dat het in onze situatie zelfs schadelijk kan zijn, aangezien het spul werkt via een thermische reactie, en na aanbrengen weer verwijderd moet worden uit de wonde, en dit kan ook schade toebrengen. In een oorlog kan het het verschil tussen leven en dood betekenen, maar in NL is dat denk ik niet aan de orde, en doet het dus alleen maar kwaad in de meeste gevallen.
Ik ben erg benieuwd wat chirurgen ervan zouden vinden als de hele buikholte vol zit met celox na een steekwond doordat een ehbo-er dat ingebracht heeft met het "handige" spuitje voor diepe (buik)wonden zoals een instructeur het laatst zei.