'Agent moet hoogte boetes kunnen kiezen'

Auteur Topic: 'Agent moet hoogte boetes kunnen kiezen'  (gelezen 13488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 5 februari 2013, 13:03:32
Citaat
'Verschillend boetetarief interessant'

De politiebonden ACP en NPB vinden het een interessante gedachte om agenten zelf de zwaarte van een boete te laten bepalen. De politie heeft nu alleen de keuze om wel of geen boete te geven. Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Stichting Maatschappij en Veiligheid bracht het idee om verschillende tarieven te hanteren vandaag nog eens onder de aandacht.


lees verder

bron: NOS


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #41 Gepost op: 5 februari 2013, 13:05:34
Dat is misschien wel het probleem. Alleen de financiële consequenties zijn te overzien (kun je jaarlijks een spaarpotje voor wegzetten).
De consequenties voor de verkeersveiligheid om nog maar niet te spreken van letsel niet

En de agent kan een spaarpotje aanleggen om zijn rotloontje wat op te krikken. Als minimale boete 50 euro is en maximale 150 valt er nog wat te onderhandelen met oom agent. Vraag je om de laagste boete en geef je oom agent 25 euro voor zijn spaarpotje. Ik ben voor!


guest14264

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 5 februari 2013, 13:18:03
Dat is misschien wel het probleem. Alleen de financiële consequenties zijn te overzien (kun je jaarlijks een spaarpotje voor wegzetten).
De consequenties voor de verkeersveiligheid om nog maar niet te spreken van letsel niet

Voor mij zijn deze ook niet bij elkaar te sparen momenteel. Daarbij geef ik aan dat snelheidsovertredingen hard morgen worden gestraft, omdat het dus ook de verkeersveiligheid betreft.


Detail, er zit verschil tussen onnodig geluid en toeteren / claxonneren

Ik had het voorbeeld even van boetebase gepakt. Blijf erbij dat ik het onzinnig vind om 360 euro boete te leggen op onnodig geluid. (Correct me if I'm wrong)


ChiellieNL

  • Aspirant Recherchekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #43 Gepost op: 5 februari 2013, 19:18:32
En de agent kan een spaarpotje aanleggen om zijn rotloontje wat op te krikken. Als minimale boete 50 euro is en maximale 150 valt er nog wat te onderhandelen met oom agent. Vraag je om de laagste boete en geef je oom agent 25 euro voor zijn spaarpotje. Ik ben voor!

Komt lekker vertrouwensvol over...  ???
Kwestie van integriteit lijkt me..
Ook niet echt logisch, want deze situatie hebben we al.. of je nou de goedkoopste boete zou afkopen zoals in jouw voorbeeld, of gewoon een waarschuwing zoals in de huidige situatie..
Gaat niet echt op dus ;-)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #44 Gepost op: 5 februari 2013, 19:33:07
Ik had het voorbeeld even van boetebase gepakt. Blijf erbij dat ik het onzinnig vind om 360 euro boete te leggen op onnodig geluid. (Correct me if I'm wrong)
Wacht maar tot iemand de hele nacht extreem veel gas staat te geven met zijn bolide naast jouw slaapkamer. Heeft puur te maken met de hinder die iemand ervan kan ondervinden. Dezelfde boetebedragen gelden voor vluchtstrook rijden en parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Hoog boetebedrag... Maar ja, je krijgt ze niet voor zweetvoeten.  ;)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #45 Gepost op: 5 februari 2013, 19:36:39
Maar ja, je krijgt ze niet voor zweetvoeten.  ;)

Kan ook een hoop overlast veroorzaken ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


guest14264

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 5 februari 2013, 19:38:22
Wacht maar tot iemand de hele nacht extreem veel gas staat te geven met zijn bolide naast jouw slaapkamer. Heeft puur te maken met de hinder die iemand ervan kan ondervinden. Dezelfde boetebedragen gelden voor vluchtstrook rijden en parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Hoog boetebedrag... Maar ja, je krijgt ze niet voor zweetvoeten.  ;)

Helaas gebeurd dat hier wel eens, ja natuurlijk heb ik ze liever weg, snap de hinder ook maar heeft geen gevaarzetting.
Iemand die geluidsoverlast veroorzaakt (wat ook extreem irritant is) krijgt een bon van 360, rijd ik door rijd krijg ik een bon van 220.
Door rood rijden lijkt mij gevaarlijker dan overlast veroorzaken.

Ik snap niet waarop deze bedragen worden gebaseerd.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #47 Gepost op: 5 februari 2013, 20:04:54
Eerlijk is eerlijk. Ik snap de verhoudingen ook niet altijd. Echter hebben de boetebedragen niet alleen met gevaarzetting te maken. Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is niet gevaarlijk. Wel vreselijk asociaal. Negeren aanwijzing ambtenaar idem. Dat is gewoonweg hufterigheid (willen) bestrijden.


guest14264

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 5 februari 2013, 20:29:26
Niet opvolgen van ambtenaar en parkeren op miva plaats mag van mij ook in de categorie even hoog als verkeersboete.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #49 Gepost op: 5 februari 2013, 20:33:58
Over boetes en de hoogte ervan is al een topic:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=43658.0

Gaan we hier weer ontopic