'Agent moet hoogte boetes kunnen kiezen'

Auteur Topic: 'Agent moet hoogte boetes kunnen kiezen'  (gelezen 13522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #50 Gepost op: 5 februari 2013, 21:24:34
Even terug grijpen op een eerdere opmerking van mijzelf:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47397.msg937494#msg937494

Laat het anders gewoon bij het CJIB terecht komen: De diender op straat schrijft gewoon een bon uit, bij het CJIB wordt deze de 1e keer als gele kaart geregistreerd en ontvangt de betrokkene een waarschuwing. De 2e keer volgt dan een acceptgiro... De diender hoeft niet te controleren of er wel of niet gewaarschuwd moet worden, het wordt centraal geregistreerd en de klant weet zelf wel hoe laat het is... Of zit nog even in spanning.

Laat het dan niet aan de diender, wordt soms nu al moe van mensen die denken dat ze op de markt zijn ofzo. Dat wordt dan alleen maar erger. Zet bij de overtredingen 3 bedragen (of een gele kaart en 2 bedragen). Bij de eerste overtreding de laagste straf en bij iedere volgende zelfde overtreding loopt de straf op. Na een bepaalde tijd zonder overtreding begin je weer opnieuw. Verlaag dan de eerste stap, dan pak je de notoire overtreders extra en degene die een keer een overtreding pleegt minder.


guest14264

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 5 februari 2013, 21:29:38
Even terug grijpen op een eerdere opmerking van mijzelf:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=47397.msg937494#msg937494

Laat het dan niet aan de diender, wordt soms nu al moe van mensen die denken dat ze op de markt zijn ofzo. Dat wordt dan alleen maar erger. Zet bij de overtredingen 3 bedragen (of een gele kaart en 2 bedragen). Bij de eerste overtreding de laagste straf en bij iedere volgende zelfde overtreding loopt de straf op. Na een bepaalde tijd zonder overtreding begin je weer opnieuw. Verlaag dan de eerste stap, dan pak je de notoire overtreders extra en degene die een keer een overtreding pleegt minder.

Dit zou in mijn ogen ook een prima systeem zijn. Agent kijkt in systeem of er al overtreding is geweest, zo niet laagste bedrag. Zowel dan hoger bedrag of CJIB laten bepalen. Ben ook van mening dat een agent "gewoon" de constatering moet doen, daarop moet ingrijpen en niet eerst even moet zoeken hoe en wat hij mag schrijven.


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #52 Gepost op: 5 februari 2013, 21:55:05
Mwah, door agenten zelf de hoogte laten bepalen kan leiden tot discriminatie lijkt mij.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #53 Gepost op: 6 februari 2013, 13:48:36
Ik heb nee gestemd, dit heeft meerdere reden. De meeste zijn al genoemd.

Ik ben een agent en mijn taak is het handhaven van de wet. Ik ben niet voor de rechtspraak, dus ik bepaal niet de hoogte van de straf. Ook ben ik niet degene die de wet maakt. Dat zijn de mensen in Den Haag.

Als een agent de hoogte van het bedrag mag bepalen, dan krijg je discriminatie. Hoe hoe het went of keert, want er zullen altijd agenten zijn die iemand beoordelen op grond van ras, geslacht, geloof of geaardheid. Ik weet dat het niet hoort en naast het feit of het gebeurd. Er zijn wel mensen die op deze gronden in bezwaar gaan.

Het is dan eerlijker om op basis van je inkomsten een boete te krijgen. Dus gewoon een percentage van je inkomsten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #54 Gepost op: 6 februari 2013, 14:02:02
Er zouden gewoon officiele waarschuwingen moeten komen. Geen gordel om? Je krijgt een waarschuwing, deze wordt geregistreerd en bij een tweede keer krijg je een verbaal. Je kunt dus kiezen tussen een waarschuwing, geregistreerde waarschuwing of een verbaal.
Iedereen kan wel eens vergeten z'n rijbewijs mee te nemen, in veel situaties krijgt men daar een waarschuwing voor. De burger rijdt vervolgens verder en doet niets met deze waarschuwing. Een geregistreerde waarschuwing heeft consequenties en zal waarschijnlijk wel het gewenst effect hebben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #55 Gepost op: 6 februari 2013, 14:27:34
Alle regels zijn duidelijk. Dus heb je een keuze je houdt je eraan of niet. Waarschuwen doen ze tijdens het behalen van je rijbewijs. Dus ik niet meer.


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #56 Gepost op: 6 februari 2013, 15:18:35
Alle regels zijn duidelijk. Dus heb je een keuze je houdt je eraan of niet. Waarschuwen doen ze tijdens het behalen van je rijbewijs. Dus ik niet meer.
En toch krijgt niet iedereen van mij direct een bon, de omstandigheden spelen ook mee. Nu werk ik in een redelijk landelijk gebied, scheelt ook denk ik. Hier wordt een stuk meer gewaarschuwd dan in de stad.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 6 februari 2013, 15:20:34
Alle regels zijn duidelijk. Dus heb je een keuze je houdt je eraan of niet. Waarschuwen doen ze tijdens het behalen van je rijbewijs. Dus ik niet meer.
Ook als bijvoorbeeld een autolamp kapot is en men heeft het niet door en deze kan ter plekke vervangen worden?


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #58 Gepost op: 6 februari 2013, 15:25:45
Ja, ook dan.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #59 Gepost op: 7 februari 2013, 00:22:53
Wanneer een agent de hoogte van een boete al gaan bepalen, zal er altijd een zekere mate van emotie aan te pas komen. Deze emotie zal altijd leiden tot een oneerlijke bekeuring; ofwel voor degene die hem op date moment krijgt, danwel voor iemand die deze bekeuring al eerder heeft gehad. Vooral als blijkt dat iemand anders voor dezelfde overtreding een lagere bekeuring heeft gekregen, wat ongetwijfeld ter sprake zal komen op feestjes en verjaardagen. Dit zal waarschijnlijk leiden tot minder vertrouwen in de politie in het algemeen (ja, we scheren met z'n allen heel veel mensen nog altijd over één kam) en minder respect voor de politie.

In mijn ogen is het niet uit te leggen aan degene die een overtreding maakt. Momenteel zijn vrijwel alle boetebedragen op het internet te vinden en mensen weten dus welk risico ze lopen als ze een overtreding begaan. Wanneer emotie op het specifieke moment een rol gaat spelen in de hoogte van het boetebedrag, is wat mij betreft het einde zoek. Het bepalen van de hoogte van een bekeuring ligt nu eenmaal bij hoger hand.