'Agent moet hoogte boetes kunnen kiezen'

Auteur Topic: 'Agent moet hoogte boetes kunnen kiezen'  (gelezen 13518 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #20 Gepost op: 5 december 2011, 18:57:09
Opzich is het wel wat, maar er moet dat (denk ik) wel een minimale en een maximale boete zijn.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #21 Gepost op: 13 december 2011, 01:27:44
Dan nog hou je het discussie punt: "hij mocht mij niet dus heb ik een hogere boete gekregen."

Nee onderscheid maken is tegen de wet: sommigen noemen dat ook wel discriminatie. We zijn allemaal gelijk en de wet bepaald wanneer het te gek is/ wordt en er onderscheid gemaakt moet worden. Om maar even een voorbeeld te noemen:

Telefoon vast houden: 180 euro
Met de telefoon bellen: 240 euro
slingeren en de telefoon vast houden: 360 euro
slingeren en bellen: 480 euro
slingeren, bellen en neuspeuteren:  098uo
Neuspeuteren: Vies en dus wil ik je geld niet :D

Simpel, eenvoudig en "altijd" voor een ieder gelijk.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 13 december 2011, 08:48:30
Aangezien we toch allemaal aan de PDA gaan en boetes in de toekomst digitaal direct ingevoerd gaan worden ben ik voor een recidive-regeling. Elke herhaling is 50% erop in de categorie "niets geleerd, meer betalen".

Bellen:  1ste keer 150 euro
           2de  keer 225 euro
           3de  keer 338 euro
etc.

Er moet alleen een gecentraliseerd computersysteem komen dat bijhoudt wanneer iemand bekeurd is. Dat is heel eenvoudig te realiseren maarja, overheid en ICT...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #23 Gepost op: 13 december 2011, 09:57:59
Waar werk je nu bij het OM of bij de POLITIE. Ik dacht bij de politie, laat dan lekker het OM de hoogte van de beschikking maken en niet wij op straat. Als je dit soort wil maak dan lekker van alles een OM feit en dan kunnen zij er mee doen wat ze willen. IK ben toch geen OVJ / RECHTER.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #24 Gepost op: 13 december 2011, 11:52:12
De agent de hoogte van de boete laten bepalen, lijkt me geen goede idee. Bij grove overtredingen vind ik het wel een goed idee om vaker met de OvJ te overleggen over de hoogte van de boete. Misschien is een nieuw soort kapstok-artikel daarom een beter idee. Wanneer een agent de overtreding te groot vind om de normale boete te geven maar te gering om meteen artikel 5 uit te schrijven, kan de (hulp)OvJ dan ingeschakeld worden.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #25 Gepost op: 14 december 2011, 01:28:52
De agent de hoogte van de boete laten bepalen, lijkt me geen goede idee. Bij grove overtredingen vind ik het wel een goed idee om vaker met de OvJ te overleggen over de hoogte van de boete. Misschien is een nieuw soort kapstok-artikel daarom een beter idee. Wanneer een agent de overtreding te groot vind om de normale boete te geven maar te gering om meteen artikel 5 uit te schrijven, kan de (hulp)OvJ dan ingeschakeld worden.

Sasla, ik ga je een klein beetje teleurstellen en met beide beentjes op de grond zetten: er zijn maar heel weinig Ovj's die ook maar iets snappen van verkeer. Om een praktijk voorbeeld te geven: ik had er laatst een aan de lijn die zijn eigen verkeersboete als referentiekader gebruikte..... (hij had 4 km/u te hard gereden en mijn verdachte 40. De conclusie van die OvJ: de boete die hij had moeten betalen x 10... :o) Kom op nou!!??
Daarnaast even een menselijk kader: wil jij als OvJ om 4 uur in de nacht gebeld worden voor een snelheidsovertreding? Of als de agent een overtreding te groot vindt (de mening van de agent)? Uit ervaring zeg ik: nee dat willen ze niet!

Daar zal dus een ander passend systeem voor gevonden moeten worden. Een richtlijn die bepaald wat de agent moet doen als de OvJ geen beslissing kan nemen. De realiteit is immers dat de politie (brandweer en ambulance) wel 24 uur per dag beschikbaar zijn, maar de ondersteunende diensten niet! (en ja: het OM/ de OvJ is in dat opzicht ondersteunend aan de politie want zonder boef hebben zij geen werk) Eigenlijk het principe: aftrek van voorarrest bij terechtzitting.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #26 Gepost op: 14 december 2011, 11:26:47
Ik had toch wel gedacht dat de OvJ's wat meer van verkeer afwisten... En ik bedoel niet dat je die beste man of vrouw midden in de nacht uit bed moet bellen, maar het later voor zou moeten leggen. Net als dat met grove snelheidsovertredingen gaat (+40 km/h).


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #27 Gepost op: 14 december 2011, 11:42:45
Mijn ervaring net verkeersofficeren is dat ze het vaak gewoon opdreunen zoals het in hun map staat. Gewoon voorgekauwde kost dus.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #28 Gepost op: 14 december 2011, 11:52:28
Dan heeft het inderdaad weinig zin om hen erbij te betrekken.


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #29 Gepost op: 14 december 2011, 13:48:03
Mijn ervaring net verkeersofficeren is dat ze het vaak gewoon opdreunen zoals het in hun map staat. Gewoon voorgekauwde kost dus.

Of de wedervraag: Wat denkt u zelf.... en dan een bedrag noemen waarmee de OVJ akkoord gaat!