kwam deze tegen en op pagina 12 -13 staat het een en ander over moeilijke luchtwegen en CICV en Coniotomie en video larynxgoscopen
http://www.anesthesiologie.nl/uploads/284/1645/2013-02.pdf
Fascinerend dat er dokters zijn die twee pagina's kunnen volschrijven over "kappen of verslappen".
Ik weet niet precies wat je wil bijdragen aan deze discussie aangezien het hier gaat over prehospitaal intuberen en de spoedconiotomie.
Ik zag ergens staan dat de auteur stelt dat anesthesiologen minder bedreven zijn in uitvoeren van coniotomie vergeleken met chirurgen. Het zegt in ieder geval niet dat ze het niet zouden kunnen. Paramedics zijn ook minder bedreven in het uitvoeren van coniotomie vergeleken met chirurgen. In ons protocol voor coniotomie door paramedics staat dat het streven behoort te zijn om binnen een minuut klaar te zijn met een spoedconiotomie. In de SOP van de surgical trauma care eenheid van onze ambulancedienst staat dat de hele procedure max. 35 sec mag duren.
Zelfs als anesthesiologen vinden dat videolaryngoscopie waardevol kan zijn in de kliniek zegt het nog steeds niets over de waarde van videolaryngoscopie in de ambulancezorg.
Videolaryngoscoop is geen wonderding dat zorgt dat iemand met slechte of matige intubatievaardigheden ineens succesvol gaat worden. Na een falende eerste intubatie kost je een tweede poging met VL extra tijd (=ongewenst). Als ik faal bij de eerste intubatiepoging weet ik al zeker dat het mij dan ook niet zal gaan lukken met een videolaryngoscoop. Voorts heb je bij traumapatienten regelmatig te maken met verstoorde anatomie, bloed en kots in de strot, als DL faalt kan je wel de VL pakken maar wat denk wat je dan gaat zien?
De discussie is hier een beetje "tough" geworden omdat ik vind dat ambulanceverpleegkundigen/paramedics getraind moeten zijn in het uitvoeren van een spoedconiotomie (scalpel-finger-bougie).
Ambulancemensen kunnen namelijk geconfronteerd worden met CICV (niet te intuberen/niet te ventileren). Wat wil je doen in Nederland bij bijv. glottisoedeem of patienten met met ernstig aangezichtsletsel of forse orofaryngeale/tracheobronchiale bloedingen, wachten op het MMT of de QuickTrach gebruiken waarvan we weten dat het ding gevaarlijk is en niet effectief?