LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 65398 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Oma link=msg=1374661 date=1442993249
Achieving a Safe Endotracheal Tube Cuff Pressure in the Prehospital Setting: Is It Time to Revise the Standard Cuff Inflation Practice?
Elliot Carhart, Logan H Stuck, Joshua G Salzman
Prehospital Emergency Care 2015 September 18, : 1-5 - DOI:10.3109/10903127.2015.1061626

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/10903127.2015.1061626?journalCode=ipec20

30 x te gebruiken: http://www.cuffill.com/

oma

• Senior gebruiker
Reactie #161 Gepost op: 8 november 2015, 11:49:40
Citaat van: Jim link=msg=1382614 date=1446891766
En ik heb inderdaad pas bevestigd gekregen dat er alleen nog maar videolaryngoscopie gedaan wordt bij betreffende RAV. De gewone laryngoscopen zijn dan ook van de wagens afgehaald en ze hebben geen blauwe bougie.

An In-Depth Guide to Video Laryngoscopes

Citaat
Using a video laryngoscope is unlike using a traditional laryngoscope—it’s indeed a different skillset. Therefore, EMS providers must have a thorough understanding of the terminology and techniques involved when incorporating a video laryngoscope device into practice. Although these devices have some very clear benefits, if they’re used inappropriately, intubation success rates will suffer.

http://www.jems.com/articles/print/volume-40/issue-11/2015-buyer-s-guide/an-in-depth-guide-to-video-laryngoscopes.html

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #162 Gepost op: 8 november 2015, 16:00:30
Vorige week ben ik ter plaatste geweest bij een patiënt met Ernstig Schedel Hersenletsel. Toen er geïntubeerd moest worden kwam ineens de McGrath uit de tas. "Mag ik het proberen", vroeg de verpleegkundige bescheiden. "Je krijgt één poging", was mijn buiten proportionele toeschietelijke reactie.

Kansloos natuurlijk! Het vergt gewoon een hele andere vaardigheid en dat is maar zeer ten dele aan te leren op een pop, die bovendien allemaal uit één mal bestaan. En dat is nou precies het hele eieren eten en dat wordt precies bevestigd in het artikel waaraan Oma refereert.

Het is buitengewoon stupide Airway management weg te zetten als een trucje dat iedereen kan worden aangeleerd. Het is een vaardigheid die veel ervaring, opleiding en exposure vereist om steeds opnieuw de juiste inschatting te kunnen maken. Het probleem wat ik waarneem is eigenlijk dat het gewoon geheel ontbreekt aan basiskennis en het is in mijn optiek onmogelijk en buitengewoon naïef te veronderstellen dat je deze tekortkoming kunt overbruggen met apparaatje.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #163 Gepost op: 8 november 2015, 21:13:51
Citaat van: Expert link=msg=1382788 date=1446994830
Vorige week ben ik ter plaatste geweest bij een patiënt met Ernstig Schedel Hersenletsel. Toen er geïntubeerd moest worden kwam ineens de McGrath uit de tas. "Mag ik het proberen", vroeg de verpleegkundige bescheiden. "Je krijgt één poging", was mijn buiten proportionele toeschietelijke reactie.

Kansloos natuurlijk! Het vergt gewoon een hele andere vaardigheid en dat is maar zeer ten dele aan te leren op een pop, die bovendien allemaal uit één mal bestaan. En dat is nou precies het hele eieren eten en dat wordt precies bevestigd in het artikel waaraan Oma refereert.

Het is buitengewoon stupide Airway management weg te zetten als een trucje dat iedereen kan worden aangeleerd. Het is een vaardigheid die veel ervaring, opleiding en exposure vereist om steeds opnieuw de juiste inschatting te kunnen maken. Het probleem wat ik waarneem is eigenlijk dat het gewoon geheel ontbreekt aan basiskennis en het is in mijn optiek onmogelijk en buitengewoon naïef te veronderstellen dat je deze tekortkoming kunt overbruggen met apparaatje.

Tot een paar jaar geleden zagen wij nog regelmatig ambulanceverpleegkundigen op de OK voor intubatiestage. Ik denk dat dat een nuttige toevoeging kan zijn, zeker als de verpleegkundigen vooral een IC/SEH achtergrond hebben, want die doen niet zoveel met de A (in ons ziekenhuis in ieder geval)

Maar ja, zal wel duur zijn om mensen uit te plannen zeker..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #164 Gepost op: 8 november 2015, 23:55:07
Citaat van: Jim link=msg=1382833 date=1447013631
Tot een paar jaar geleden zagen wij nog regelmatig ambulanceverpleegkundigen op de OK voor intubatiestage. Ik denk dat dat een nuttige toevoeging kan zijn, zeker als de verpleegkundigen vooral een IC/SEH achtergrond hebben, want die doen niet zoveel met de A (in ons ziekenhuis in ieder geval)

Maar ja, zal wel duur zijn om mensen uit te plannen zeker..

Of het uitplannen wordt als te lastig ervaren voor de ambulancedienst (sic) of het ziekenhuis wil de vpk-en geen stage laten lopen/opleiden, in beide gevallen is het schandalig. Mogelijke reden ervoor kan zijn dat met name de RAV van mening kan zijn (MMA's) dat het MMT altijd beschikbaar is en de handeling wel kan uitvoeren... met andere weinig voorkomende zaken in LPA 8 wordt ook geredeneerd dat de SEH altiijd binnen 15 a 30 minuten aan te rijden is...en dat men daar dan wel de adenosine of cordarone kan geven...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #165 Gepost op: 9 november 2015, 08:45:54
Citaat van: Expert link=msg=1382788 date=1446994830

Kansloos natuurlijk!

Heeft U de tweede intubatiepoging zelf ondernomen? Zo ja, was het een geslaagde intubatiepoging en betrof het directe- of videolarygnoscopie?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #166 Gepost op: 9 november 2015, 11:56:04
Citaat van: Oma link=msg=1382894 date=1447055154

Heeft U de tweede intubatiepoging zelf ondernomen? Zo ja, was het een geslaagde intubatiepoging en betrof het directe- of videolarygnoscopie?

Toemaak.., 'U'. Die lepel hing al in de mond, dus ik heb de manoeuvre zelf uitgevoerd. Dat was het snelste.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #167 Gepost op: 9 november 2015, 12:05:54
Citaat van: Expert link=msg=1382919 date=1447066564
Toemaak.., 'U'. Die lepel hing al in de mond, dus ik heb de manoeuvre zelf uitgevoerd. Dat was het snelste.

Mijn moeder heeft me geleerd om U te zeggen tegen de dokter. Het zegt dus dat iemand met goede intubatieskills zo kan overnemen om de tube er even in te schuiven.

Betrof het moeilijke ademweg? Gebruik jij bij RSI ook videolaryngoscoop bij de eerste intubatiepoging?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #168 Gepost op: 9 november 2015, 18:28:53
Citaat van: Oma link=msg=1382923 date=1447067154

Mijn moeder heeft me geleerd om U te zeggen tegen de dokter. Het zegt dus dat iemand met goede intubatieskills zo kan overnemen om de tube er even in te schuiven.

Betrof het moeilijke ademweg? Gebruik jij bij RSI ook videolaryngoscoop bij de eerste intubatiepoging?

Ik zeg 'U' tegen onze lieve Heer en 'u' tegen mijn moeder. De rest is op afroep.

Inhoudelijk betrof het een eenvoudige luchtweg. Bij RSI gebruik ik altijd Directe Laryngoscopie (DL) bij de initiële intubatiepoging. Videolaryngoscopie op indicatie.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #169 Gepost op: 10 november 2015, 08:38:39
Interruptions of Views Are Associated With Failed Endotracheal Intubation and Shallow Laryngoscopic Blade Position is Associated With Longer Attempt Time in the Prehospital Settings
Hiromichi Naito; Francis X Guyette; Clifton W Callaway
Circulation. 2015; 132: A12096

http://circ.ahajournals.org/cgi/content/long/132/Suppl_3/A12096