Vorige week ben ik ter plaatste geweest bij een patiënt met Ernstig Schedel Hersenletsel. Toen er geïntubeerd moest worden kwam ineens de McGrath uit de tas. "Mag ik het proberen", vroeg de verpleegkundige bescheiden. "Je krijgt één poging", was mijn buiten proportionele toeschietelijke reactie.
Kansloos natuurlijk! Het vergt gewoon een hele andere vaardigheid en dat is maar zeer ten dele aan te leren op een pop, die bovendien allemaal uit één mal bestaan. En dat is nou precies het hele eieren eten en dat wordt precies bevestigd in het artikel waaraan Oma refereert.
Het is buitengewoon stupide Airway management weg te zetten als een trucje dat iedereen kan worden aangeleerd. Het is een vaardigheid die veel ervaring, opleiding en exposure vereist om steeds opnieuw de juiste inschatting te kunnen maken. Het probleem wat ik waarneem is eigenlijk dat het gewoon geheel ontbreekt aan basiskennis en het is in mijn optiek onmogelijk en buitengewoon naïef te veronderstellen dat je deze tekortkoming kunt overbruggen met apparaatje.