LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 65381 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #170 Gepost op: 29 november 2015, 14:36:37
Ik kwam dit plaatje tegen van een recente cursus PHTLS. Ik vraag mij af of dit de normale werkwijze is, liggend intuberen achter je patiënt?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #171 Gepost op: 29 november 2015, 14:47:33
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388304 date=1448804197
Ik kwam dit plaatje tegen van een recente cursus PHTLS. Ik vraag mij af of dit de normale werkwijze is, liggend intuberen achter je patiënt?

De assistente zal wel een beetje inkijk hebben ;)

Elevation

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #172 Gepost op: 3 december 2015, 21:49:32
Gisteren een interessant artikel omtrent dit onderwerp tegengekomen op ambulanceblog!

http://www.ambulanceblog.nl/pre-hospitale-endotracheale-intubatie-door-ambulanceverpleegkundigen/

oma

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 5 december 2015, 08:37:43
Experience in Prehospital Endotracheal Intubation Significantly Influences Mortality of Patients with Severe Traumatic Brain Injury: A Systematic Review and Meta-Analysis
Sebastiaan M. Bossers, Lothar A. Schwarte, Stephan A. Loer, Jos W. R. Twisk, Christa Boer, Patrick Schober
Published: October 23, 2015DOI: 10.1371/journal.pone.0141034

Effects of PHI on mortality depend on the EMS-providers’ skill. Prehospital intubation by providers with limited experience is associated with increased mortality, and such providers should not routinely perform PHI in TBI patients. Additional studies are needed to determine the relationship between PHI and mortality when intubation is performed by more experienced personnel.

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0141034

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 5 december 2015, 13:44:40
Citaat van: René van der Helm link=msg=1388304 date=1448804197

Citaat van: Oma link=msg=1389843 date=1449301063

Experience in Prehospital Endotracheal Intubation Significantly Influences Mortality of Patients with Severe Traumatic Brain Injury: A Systematic Review and Meta-Analysis
Sebastiaan M. Bossers, Lothar A. Schwarte, Stephan A. Loer, Jos W. R. Twisk, Christa Boer, Patrick Schober

Effects of PHI on mortality depend on the EMS-providers’ skill. Prehospital intubation by providers with limited experience is associated with increased mortality, and such providers should not routinely perform PHI in TBI patients. Additional studies are needed to determine the relationship between PHI and mortality when intubation is performed by more experienced personnel.

Wanneer ik kijk naar deze afbeelding, dan begrijp ik echt heel goed waarom het misgaat. Los van de belabberde positie waarin men soms moet werken, is zichtbaar duidelijk dat iedere basis met betrekking tot basic airway management skills ontbreekt. De basisregels die van toepassing zijn in dagelijkse klinische praktijk zijn ook pre-hospitaal van toepassing.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 5 december 2015, 14:33:17
Citaat van: Oma link=msg=1389843 date=1449301063

Een zeer interessant artikel mede gepubliceerd door twee anesthesiologen die voorts werkzaam zijn als MMT arts. Los daarvan denk dat het artikel zwaar gesubsidieerd is door omroep Max. Zoals zo vaak in de geneeskunde komt het natuurlijk neer op exposure en ervaring.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 5 december 2015, 14:53:56
Citaat van: Expert link=msg=1389911 date=1449322397
Een zeer interessant artikel mede gepubliceerd door twee anesthesiologen die voorts werkzaam zijn als MMT arts. Los daarvan denk dat het artikel zwaar gesubsidieerd is door omroep Max. Zoals zo vaak in de geneeskunde komt het natuurlijk neer op exposure en ervaring.

.. en de bereidheid om elkaar en van elkaar te willen leren. Ik was deze week heel even bij het electieve OK complex. Een anesthesioloog nodigde mij om een moeilijke intubatie te doen. Het is voor de anesthesioloog extra werk maar voor mij ook omdat je moet omkleden, etc.

Ik vind dat het ook zo moet buiten op straat; de MMT arts veel meer op straat omdat je dan kan zien hoe ambulanceverpleegkundigen intuberen, je kan ze dan bijsturen.

helm

• Gast
Reactie #177 Gepost op: 5 december 2015, 15:08:23
Ik leerde het ooit als volgt; Als je er bij het hoofd niet goed bij kan en bij mensen op bed met een halo kan rechts je naast het hoofd gaan zitten en dan intuberen.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 5 december 2015, 15:20:05
Overigens wordt ambulanceverpleegkundigen in het Airway protocol (LPA 8, 3.1) duidelijk geadviseerd om in geval van een ernstig neurotrauma niet te intuberen.

In het door Oma aangehaalde artikel staat duidelijk waarom dat zo is.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 5 december 2015, 15:24:42
Citaat van: Oma link=msg=1389915 date=1449323636

.. en de bereidheid om elkaar en van elkaar te willen leren. Ik was deze week heel even bij het electieve OK complex. Een anesthesioloog nodigde mij om een moeilijke intubatie te doen. Het is voor de anesthesioloog extra werk maar voor mij ook omdat je moet omkleden, etc.

Ik vind dat het ook zo moet buiten op straat; de MMT arts veel meer op straat omdat je dan kan zien hoe ambulanceverpleegkundigen intuberen, je kan ze dan bijsturen.

Natuurlijk moet je van elkaar willen leren. Echter ik weet ook dat de exposure op staat beperkt is. Alléén als er ruimte is voor een leermoment ben ik bereid die ruimte te gebruiken voor "bedside teaching". Als de situatie zó ernstig is dat er een MMT ter plaatse moet komen is de blunderbandbreedte zeer beperkt. In het patiëntenbelang moet de procedure dan door de meest ervaren operator worden uitgevoerd.