Ik ben het niet helemaal eens met jouw stelling. Ik vind dat ik beschik over uitstekende intubatievaardigheden. De videolaryngoscoop is voor mij geen waardevol hulpmiddel als mijn eerste DL intubatiepoging faalt.
Ik denk dat videolaryngoscopie een prachtig prehospitaal hulpmiddel is onder de genoemde omstandigheden als de arts ter plaatse een ervaren anesthesioloog is.
Oma, ik begrijp je reactie niet zo goed. Van een ervaren anesthesioloog mag je toch verwachten dat hij redelijk handig met directe laryngoscopie. De belangrijkste vaardigheid tijdens een intubatiepoging is
juiste positionering van de patiënt en van de laryngoscoop. Wanneer je dan een C&L graad IV treft, kan een VL het zicht bieden dat je met directe laryngoscopie niet kunt bewerkstelligen. Dat is een zinvolle stap met als ultiem resultaat een cricothyrotomie.
Uit dit artikel blijkt dat men weliswaar zicht krijgt op de stembanden, maar dat het vervolgens niet lukt om de tube tussen de stembanden te positioneren. Op dat moment komt het aan op ervaring. Dáár zit h'm nou precies de kneep!