LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 64777 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #190 Gepost op: 28 maart 2016, 10:39:20
Ik heb geen onderzoek nodig om met zekerheid te stellen dat intubatie geen enkel voordeel zal opleveren bij een dode patient.
En mijn vraag was ook retorisch...  8)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #191 Gepost op: 28 maart 2016, 11:56:18
Citaat van: oma link=msg=1409481 date=1456645500
Simon Topham @simontopham
Day 2 @ATACCFaculty demo preparing for RSI. Team leader @jamestooley and @liveshq doc @HaldenHB playing ambo tech pic.twitter.com/0rXmiz0IT3



David Cookson @lincs999dr
@x7ljr @d0ct0revil @jamestooley @Helimed54 @ATACCFaculty #VestPositive #ATACC pic.twitter.com/VEKY5Rf3ss



Simon Topham @simontopham
Team @ATACCFaculty pre-hospital emergency anaesthetic. pic.twitter.com/TugT4DYszr



Wordt er daar prehospitaal standaard een waters-set gebruikt ipv een ambu ballon? O0
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #192 Gepost op: 28 maart 2016, 12:27:36
Citaat van: Jim link=msg=1415861 date=1459158978
Wordt er daar prehospitaal standaard een waters-set gebruikt ipv een ambu ballon? O0

Inderdaad, prehospitale slappe zak.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Citaat van: oma link=msg=1415799 date=1459113482

Use of the GlideScope Ranger Video Laryngoscope for Emergency Intubation in the Prehospital Setting: A Randomized Control Trial.
Trimmel, Helmut MD; Kreutziger, Janett MD; Fitzka, Robert MD; Szüts, Stephan MD; Derdak, Christoph MD; Koch, Elisabeth MD; Erwied, Boris MD; Voelckel, Wolfgang G. MD
Critical Care Medicine:  March 21, 2016 -doi: 10.1097/CCM.0000000000001669


http://journals.lww.com/ccmjournal/Pages/articleviewer.aspx?year=9000&issue=00000&article=96951&type=Abstract


Dit artikel bevestigd mijn stelling dat videolaryngoscopie een tool is voor mensen die kunnen intuberen en vervolgens in lastige situatie belanden. Het is geen device als hulpmiddel voor mensen die over onvoldoende basic airway management vaardigheden beschikken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Expert link=msg=1416105 date=1459241824
Dit artikel bevestigd mijn stelling dat videolaryngoscopie een tool is voor mensen die kunnen intuberen en vervolgens in lastige situatie belanden. Het is geen device als hulpmiddel voor mensen die over onvoldoende basic airway management vaardigheden beschikken.

Ik ben het niet helemaal eens met jouw stelling. Ik vind dat ik beschik over uitstekende intubatievaardigheden. De videolaryngoscoop is voor mij geen waardevol hulpmiddel als mijn eerste DL intubatiepoging faalt.

Ik denk dat videolaryngoscopie een prachtig prehospitaal hulpmiddel is onder de genoemde omstandigheden als de arts ter plaatse een ervaren anesthesioloog is.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Citaat van: oma link=msg=1416107 date=1459242251

Ik ben het niet helemaal eens met jouw stelling. Ik vind dat ik beschik over uitstekende intubatievaardigheden. De videolaryngoscoop is voor mij geen waardevol hulpmiddel als mijn eerste DL intubatiepoging faalt.

Ik denk dat videolaryngoscopie een prachtig prehospitaal hulpmiddel is onder de genoemde omstandigheden als de arts ter plaatse een ervaren anesthesioloog is.


Oma, ik begrijp je reactie niet zo goed. Van een ervaren anesthesioloog mag je toch verwachten dat hij redelijk handig met directe laryngoscopie. De belangrijkste vaardigheid tijdens een intubatiepoging is juiste positionering van de patiënt en van de laryngoscoop. Wanneer je dan een C&L graad IV treft, kan een VL het zicht bieden dat je met directe laryngoscopie niet kunt bewerkstelligen. Dat is een zinvolle stap met als ultiem resultaat een cricothyrotomie.

Uit dit artikel blijkt dat men weliswaar zicht krijgt op de stembanden, maar dat het vervolgens niet lukt om de tube tussen de stembanden te positioneren. Op dat moment komt het aan op ervaring. Dáár zit h'm nou precies de kneep!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Expert link=msg=1416110 date=1459243030
Oma, ik begrijp je reactie niet zo goed. Van een ervaren anesthesioloog mag je toch verwachten dat hij redelijk handig met directe laryngoscopie. De belangrijkste vaardigheid tijdens een intubatiepoging is juiste positionering van de patiënt en van de laryngoscoop. Wanneer je dan een C&L graad IV treft, kan een VL het zicht bieden dat je met directe laryngoscopie niet kunt bewerkstelligen. Dat is een zinvolle stap met als ultiem resultaat een cricothyrotomie.

Uit dit artikel blijkt dat men weliswaar zicht krijgt op de stembanden, maar dat het vervolgens niet lukt om de tube tussen de stembanden te positioneren. Op dat moment komt het aan op ervaring. Dáár zit h'm nou precies de kneep!

Inderdaad zou je het mogen verwachten van een ervaren anesthesioloog.

Ik hoop dat je het mij wilt vergeven dat ik geen ervaren anesthesioloog ben. Ik ben een cardio-thoracaalchirurg.

Als ik faal bij mijn eerste DL poging maakt het weinig uit of ik de poging onderneem met VL of DL. Ik kies voor een 2e poging met DL omdat VL mij extra tijd kost. Als mijn tweede DL-poging faalt gaat het mes er in.

Ik denk namelijk dat de patient die van mij prehospitaal een chirurgische ademweg heeft gekregen pech heeft gehad dat jij niet ter plaatse was omdat hij door jou prehospitaal geintubeerd zou zijn (VL of evt. DL).


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #197 Gepost op: 30 maart 2016, 08:53:50
Oma,

Een heel interessant artikel. Dank daarvoor!

Citaat

Given the fact that the absolute number of patients requiring intubation is low but circumstances are often difficult, the impact on outcome is presumably more determined by the operator’s proficiency than by the tools employed. Presently, video laryngoscopy is considered to be the most effective alternative to direct laryngoscopy when a difficult airway is recognized.


Vrij vertaald met een enkele kritische aanvulling:

Het absolute aantal patiënten dat pre-hospitaal geďntubeerd én beademd moet worden is laag. Verder is een pre-hospitale intubatie per definitie lastig. Deze twee factoren betekenen dat de uitkomst vermoedelijk meer bepaald wordt door de vaardigheid van de operator, dan door de beschikbaarheid van een videolaryngoscoop. Momenteel wordt videolaryngoscopie beschouwd als het meest effectieve alternatief voor directe laryngoscopie wanneer moeilijke luchtweg wordt herkend.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #198 Gepost op: 30 maart 2016, 09:16:49
Citaat van: Expert link=msg=1416365 date=1459320830
Het absolute aantal patiënten dat pre-hospitaal geďntubeerd én beademd moet worden is laag. Verder is een pre-hospitale intubatie per definitie lastig. Deze twee factoren betekenen dat de uitkomst vermoedelijk meer bepaald wordt door de vaardigheid van de operator, dan door de beschikbaarheid van een videolaryngoscoop. Momenteel wordt videolaryngoscopie beschouwd als het meest effectieve alternatief voor directe laryngoscopie wanneer moeilijke luchtweg wordt herkend.

Helemaal mee eens. Het zegt ook dat het wensdenken is om te streven naar voldoende vaardigheid van alle ambulanceverpleegkundigen c.q. paramedics.

Het is een overweging waard om veel van deze ambulanceprofessionals de laryngoscoop af te pakken in plaats van ze een videolaryngoscoop erbij te geven.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #199 Gepost op: 30 mei 2016, 10:05:16
Kwam een video tegen van een real life Surgical cricothyroidotomy, misschien interessant om te zien

Let op: grafische beelden !!

https://www.facebook.com/CombatMedicine/videos/221062264572967/