LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 64780 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #200 Gepost op: 30 mei 2016, 10:39:40
Citaat van: senseihomer link=msg=1426533 date=1464595516

Kwam een video tegen van een real life Surgical cricothyroidotomy, misschien interessant om te zien

Let op: grafische beelden !!

https://www.facebook.com/CombatMedicine/videos/221062264572967/




Ik ken het filmpje. Echt te bizar voor woorden. Degene die de intubatie moet verrichten heeft een totaal verlies van situationeel awareness. Kansloos gepruts! Als er na heel veel geprak uiteindelijk een snee wordt gezet en men weer controle heeft over de luchtweg, roept een of andere debiel na één beademingsteug; "We've got a colour change".


helm

  • Gast
Reactie #201 Gepost op: 30 mei 2016, 10:49:09
Citaat van: Expert link=msg=1426543 date=1464597580
Ik ken het filmpje. Echt te bizar voor woorden. Degene die de intubatie moet verrichten heeft een totaal verlies van situationeel awareness. Kansloos gepruts! Als er na heel veel geprak uiteindelijk een snee wordt gezet en men weer controle heeft over de luchtweg, roept een of andere debiel na één beademingsteug; "We've got a colour change".

Verklaring wat eronder staat:
Citaat
Keep in mind that the pt has anatomic disfigurement or displacement due to facial trauma.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #202 Gepost op: 30 mei 2016, 10:49:56
zou je aan kunnen geven welke verbeterpunten er zijn (jij ziet)?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #203 Gepost op: 30 mei 2016, 11:00:51
Citaat van: Expert link=msg=1426543 date=1464597580
Ik ken het filmpje. Echt te bizar voor woorden. Degene die de intubatie moet verrichten heeft een totaal verlies van situationeel awareness. Kansloos gepruts! Als er na heel veel geprak uiteindelijk een snee wordt gezet en men weer controle heeft over de luchtweg, roept een of andere debiel na één beademingsteug; "We've got a colour change".

Als ik het bekijk bekruipt mij ook gevoel dat ze met mes verticaal door het membrana cricothyreoidica gaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #204 Gepost op: 30 mei 2016, 11:05:08
Citaat van: René van der Helm link=msg=1426548 date=1464598149
Verklaring wat eronder staat:

Citaat
Keep in mind that the pt has anatomic disfigurement or displacement due to facial trauma.

Geen excuus, bij ernstig aangezichtstrauma neem je niet eens de moeite om een intubatiepoging te ondernemen. Je zet direct het mes in de strot.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #205 Gepost op: 30 mei 2016, 12:35:13
Citaat van: senseihomer link=msg=1426549 date=1464598196

Zou je aan kunnen geven welke verbeterpunten er zijn (jij ziet)?

Citaat van: Expert link=msg=1426543 date=1464597580

Ik ken het filmpje. Echt te bizar voor woorden. Degene die de intubatie moet verrichten heeft een totaal verlies van situationeel awareness. Kansloos gepruts! Als er na heel veel geprak uiteindelijk een snee wordt gezet en men weer controle heeft over de luchtweg, roept een of andere debiel na één beademingsteug; "We've got a colour change".


Zou je kunnen aangeven wat er onduidelijk is aan mijn reactie.

Citaat van: oma link=msg=1426556 date=1464599108

Geen excuus, bij ernstig aangezichtstrauma neem je niet eens de moeite om een intubatiepoging te ondernemen. Je zet direct het mes in de strot.


Crystal Clear! Je zult voorafgaande aan de poging om de luchtweg zeker te stellen wel anesthesie moeten geven. Voorafgaande daaraan, moet je jezelf héél goed realiseren wat je doet wanneer de respiratoire bruggen verbrand middels een relaxans. Daarbij is het voor een ervaren operator toegestaan, mits daarvoor fysiologische ruimte bestaat, om één keer, een beeld te krijgen middels klassieke laryngoscopie. Soms krijg je juist verrassend makkelijk zicht op de stembanden, bijvoorbeeld bij een kaakfractuur.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #206 Gepost op: 30 mei 2016, 13:20:55
Citaat
Citaat: Expert (Vandaag om 10:39:40)
Ik ken het filmpje. Echt te bizar voor woorden. Degene die de intubatie moet verrichten heeft een totaal verlies van situationeel awareness. Kansloos gepruts! Als er na heel veel geprak uiteindelijk een snee wordt gezet en men weer controle heeft over de luchtweg, roept een of andere debiel na één beademingsteug; "We've got a colour change".

Zou je kunnen aangeven wat er onduidelijk is aan mijn reactie.

Ik kan wel iets bedenken, maar ben gewoon benieuwd wat professionals er van vinden

Rond 0:12 wordt er gezegd (als ik het goed gehoord heb) de 02 sats (dus neem aan dat hier de zuurstof saturatie wordt bedoeld) is 99 (lijkt mij dat hier 99% wordt bedoeld)

in de reacties valt deze reactie te lezen:

Citaat
Tactical Combat Casualty Care(TC3) I agree the cric looked very dilebrate. If you listen closely you can hear a person in the background yelling the pulse ox is 70. (I think it's in this version of the video it is a lot longer) he was initially 90.

Persoonlijk heb ik het idee dat er nogal hardhandig met de tube wordt omgegaan, dat er teveel kracht gezet moet worden om door te kunnen schuiven

doel je op de situational awareness, er op dat hij gezien het mogelijke letsel (recht op letsel) eerder voor de cricothyroidotomy te moeten kiezen?

Citaat
Keep in mind that the pt has anatomic disfigurement or displacement due to facial trauma.

welke `facial trauma` zien jullie in het filmpje, ik kan niet echt duidelijk zien wat het aangezichtsletsel zou kunnen zijn ?
lijk wel soort `brandplekken` te zien, dus mogelijk blast letsel van een ontploffing en/of oedeem vorming door hitte?

ja verandering van kleur na een teug is wel heel bijzonder


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #207 Gepost op: 30 mei 2016, 18:50:38
Citaat van: senseihomer link=msg=1426594 date=1464607255

Ik kan wel iets bedenken, maar ben gewoon benieuwd wat professionals er van vinden

Rond 0:12 wordt er gezegd (als ik het goed gehoord heb) de 02 sats (dus neem aan dat hier de zuurstof saturatie wordt bedoeld) is 99 (lijkt mij dat hier 99% wordt bedoeld)

in de reacties valt deze reactie te lezen:

Persoonlijk heb ik het idee dat er nogal hardhandig met de tube wordt omgegaan, dat er teveel kracht gezet moet worden om door te kunnen schuiven

doel je op de situational awareness, er op dat hij gezien het mogelijke letsel (recht op letsel) eerder voor de cricothyroidotomy te moeten kiezen?

welke `facial trauma` zien jullie in het filmpje, ik kan niet echt duidelijk zien wat het aangezichtsletsel zou kunnen zijn ?
lijk wel soort `brandplekken` te zien, dus mogelijk blast letsel van een ontploffing en/of oedeem vorming door hitte?

ja verandering van kleur na een teug is wel heel bijzonder


Het geheim van een succesvolle intubatie is het subtiel positioneren van een laryngoscoop. Als je daar twee handen voor nodig hebt, zoals deze snuiter, weet je niet waarmee je bezig bent.


TimAnesth

  • AVP (i.o.)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #208 Gepost op: 1 juni 2016, 20:41:19
Citaat van: Expert link=msg=1426543 date=1464597580
.....roept een of andere debiel na één beademingsteug; "We've got a colour change".

Misschien doelt de betreffende debiel op een CO2 indicatorstrip zoals: https://www.boundtree.com/easy-cap-and-pedi-cap-co2-detectors-group-13738-323.aspx?search=530025

Verder ben het ik het eens dat de gehele exercitie er nogal onnodig bruut en "messy" uitziet...
Ambulanceverpleegkundige i.o. Anesthesiemedewerker HBO Verpleegkundige


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
The success of battlefield surgical airway insertion in severely injured military patients: a UK perspective
Tony Kyle, S le Clerc, A Thomas, I Greaves, V Whittaker and J E Smith
J R Army Med Corps doi:10.1136/jramc-2016-000637


http://jramc.bmj.com/content/early/2016/06/06/jramc-2016-000637.short?g=w_jramc_ahead_tab