LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 64782 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #210 Gepost op: 3 augustus 2016, 20:26:37
Emergency Cricothyrotomy Performed by Surgical Airway–naive Medical Personnel: A Randomized Crossover Study in Cadavers Comparing Three Commonly Used Techniques

conclusie: Surgical airway–naive medical personnel establish emergency cricothyrotomy more efficiently and safely with the surgical procedure than with the other two commonly used techniques.

http://anesthesiology.pubs.asahq.org/article.aspx?articleid=2528137


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #211 Gepost op: 3 augustus 2016, 21:15:47
Citaat van: senseihomer link=msg=1440531 date=1470248797

Emergency Cricothyrotomy Performed by Surgical Airway–naive Medical Personnel: A Randomized Crossover Study in Cadavers Comparing Three Commonly Used Techniques

Conclusie: Surgical airway–naive medical personnel establish emergency cricothyrotomy more efficiently and safely with the surgical procedure than with the other two commonly used techniques.

http://anesthesiology.pubs.asahq.org/article.aspx?articleid=2528137


Conclusie: Surgical airway–naive medical personnel establish emergency cricothyrotomy more efficiently and safely with the surgical procedure than with the other two commonly used techniques in cadavers!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Association Between Tracheal Intubation During Pediatric In-Hospital Cardiac Arrest and Survival
Lars W. Andersen, MD, MPH; Tia T. Raymond, MD; Robert A. Berg, MD; et al
JAMA. 2016;316(17):1786-1797. doi:10.1001/jama.2016.14486

http://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2565184


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #213 Gepost op: 2 november 2016, 06:28:06
Een interessant artikel wat wederom bevestigd dat 'intubatie' als solitaire vaardigheid niet zoveel toevoegt. Het zekeren van de luchtwegen is een zeer specifieke handeling. Deze handeling komt bij kinderen niet vaak buiten het ziekenhuis voor en vereist naast scholing veel ervaring. Bas Gerritse is reeds in 2010 op dit onderwerp gepromoveerd.

Patiënten gaan niet dood aan een intubatiepoging. Ze gaan dood omdat je niet stopt met proberen en omdat een oesophagale intubatie niet, of te laat, wordt onderkend. Na een 'succesvolle' intubatie gaan mensen vervolgens dood omdat de benamingsstrategie onjuist wordt uitgevoerd.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #214 Gepost op: 2 november 2016, 13:03:30
Citaat van: Expert link=msg=1455326 date=1478064486

Een interessant artikel wat wederom bevestigd dat 'intubatie' als solitaire vaardigheid niet zoveel toevoegt. Het zekeren van de luchtwegen is een zeer specifieke handeling. Deze handeling komt bij kinderen niet vaak buiten het ziekenhuis voor en vereist naast scholing veel ervaring. Bas Gerritse is reeds in 2010 op dit onderwerp gepromoveerd.

Patiënten gaan niet dood aan een intubatiepoging. Ze gaan dood omdat je niet stopt met proberen en omdat een oesophagale intubatie niet, of te laat, wordt onderkend. Na een 'succesvolle' intubatie gaan mensen vervolgens dood omdat de benamingsstrategie onjuist wordt uitgevoerd.


Inmiddels heb ik het artikel gelezen. Het betreft hier een cohort kinderen met een hartstilstand binnen het ziekenhuis.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #215 Gepost op: 2 november 2016, 13:25:20
Citaat van: Expert link=msg=1455368 date=1478088210
Inmiddels heb ik het artikel gelezen. Het betreft hier een cohort kinderen met een hartstilstand binnen het ziekenhuis.

Ik lees nooit een artikel, ik lees alleen de titel 1) en resultaten. De titel van het onderzoek luidt "Association Between Tracheal Intubation During Pediatric In-Hospital Cardiac Arrest and Survival.

De resultaten zijn prehospitaal altijd beroerder dan in-hospital. Bij intubatie van kinderen pre-hospitaal beroerder in kwadraat.

1) Bij de bulk van de wetenschappelijke publicaties lees ik alleen de titel om vervolgens te stoppen met tijdverspilling.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #216 Gepost op: 13 december 2016, 11:21:59
Endotracheal intubation versus supraglottic airway placement in out-of-hospital cardiac arrest: A meta-analysis

conclusie: In this meta-analysis of all currently available published data, non-traumatic OHCA patients who receive ETI by EMS providers in the prehospital setting have improved outcomes when compared to those with SGA placement. Odds of ROSC, survival to hospital admission, and neurologically intact survival to hospital discharge are improved with ETI. Because the overall quality of evidence is universally low and limited to observation studies, a randomized controlled trial is warranted.

bron: http://www.sciencedirect.com.odisee.ezproxy.kuleuven.be/science/article/pii/S0300957215002099


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #217 Gepost op: 13 december 2016, 23:31:17
De link leidt alleen tot een inlogpagina voor de KU leuven.

Ik vraag me af  of de LMA providers verder de zelfde scope of practice (Paramedic/ EMT-P / Critical care paramedic/ etc.) hebben als de ETI providers. Verklaart een verschil in mogelijkheden bij een OHCA naast de airway wellicht de outcome niet ook en hoe significant is het effect?

Zou je op zijn minst de hele abstract willen plaatsen senseihomer?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #218 Gepost op: 14 december 2016, 09:13:52
Citaat van: Golly link=msg=1466512 date=1481668277
De link leidt alleen tot een inlogpagina voor de KU leuven.

Ik vraag me af  of de LMA providers verder de zelfde scope of practice (Paramedic/ EMT-P / Critical care paramedic/ etc.) hebben als de ETI providers. Verklaart een verschil in mogelijkheden bij een OHCA naast de airway wellicht de outcome niet ook en hoe significant is het effect?

Zou je op zijn minst de hele abstract willen plaatsen senseihomer?

Endotracheal intubation versus supraglottic airway placement in out-of-hospital cardiac arrest: A meta-analysis.
Benoit JL, Gerecht RB, Steuerwald MT, McMullan JT.
Resuscitation. 2015 Aug;93:20-6. doi: 10.1016/j.resuscitation.2015.05.007.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26006743


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #219 Gepost op: 14 december 2016, 09:25:45
dat is iets handiger  O0