Misschien stel ik een stomme vraag, maar waarom wordt een maagsonde niet nasaal geplaatst ipv via de LM?
En zijn er ook ambudiensten die de IGEL gebruiken ipv lma? Deze zijn veel prettiger.
Overigens vind ik een LM bij een niet nuchtere patient (waar je dus een maagsonde in gaat brengen) sowieso niet echt het meest ideale en denk ik dat je voorkeur altijd een tube moet zijn.
Kun je een maagsonde nasaal (gewoon) doorvoeren als er een LMA is geplaatst? In mijn optiek een erg moeilijke excercitie! De 2de generatie LMA's hebben (volgens mij bijna) allemaal een lumen om een zuigslang of dunne maagsonde in de maag te kunnen plaatsen.
De tube is natuurlijk de optimale luchtweg, maar indien er (om wat voor een rede dan ook) niet geintubeerd wordt bij een reanimatie, zijn er nog het LMA, maskerballonbeademing of een coniotomie danwel chirurgische luchtweg.
Er wordt in NL na een mislukte intubatie door de ambulancevplk dan conform zijn (regionaal) protocol vaak gekozen voor LMA, het is dus eigenlijk een backup (en daarom wil je, gezien de setting waarin hij uit de tas wordt getrokken, dan ook even de maag kunnen leegmaken).
En om antwoord te geven op je andere vraag: Ja, de Igel is bij veel RAV'en in gebruik, verder zie je de Supreme veel en incidenteel een larynxtube.