Ik zie, op termijn, intubatie uit het pakket verdwijnen. Misschien wel sneller dan iedereen denkt. Ik zie het veel te vaak gebeuren dat er fixatie fouten worden gemaakt. Er moet per se een tube in omdat we ze stoer willen zijn. Vaak (niet altijd, toegegeven) gaat het ten koste van de thorax compressies. In het ergste geval ook ten koste van tijdige defibrillatie.
Ik ben benieuwd naar de Engelse studie. Een betere uitkomst, geëxtrapoleerd naar de situatie hier, zou het einde van de tube moeten betekenen. Wij intuberen, feitelijk, alleen in een arrest situatie.
Wij maken het verwijderen van de tube uit de koffer erg gemakkelijk door geen inzicht te hebben in de complicaties. Hoeveel mensen registreren bijv. de tijd tussen de eerste poging en de eerste effectieve beademing?
Verstuurd vanaf mijn P027 met Tapatalk
Bijzonder dat nu pas de discussie omtrent complicatieregistratie losbarst, hebben alle MMA's in NL dan zitten suffen en slapen de afgelopen decennia?...... beetje retorische vraag maar ben toch benieuwd naar het antwoord.
Ik wacht nog op de complicatieregistratie van het inbrengen van venflons, botboor, maagsonde, en andere medische & verpleegkundige handelingen die we uitvoeren, intra en pre hospitaal.
De enige reden om per zorgverlener - dus individueel bepaald, niet en masse dus - een medische / verpleegkundige handeling uit het behandelspectrum te schrapen/schorsen is het niet bekwaam zijn in het uitvoeren ervan, als je een keer per jaar intubeert of een keer per maand een venflon inbrengt kun je je zeker afvragen of je uberhaupt nog ervaren en bekwaam erin bent...
Ben bang dat het weer een kind met het badwater weggooien discussie wordt, zoals al zo gauw gebeurt in Nederland.