Ooit van terminale hypoxie gehoord als gevolg van een iets te hard opgeblazen proximale cuff, ter hoogte van epiglottis bij een te diep ingebrachte LTS II, of een verschuiving van de tube naar caudaal bij onvoldoende fixatie. Ooit van een volledige bovenste luchtwegobstructie gehoord als gevolg van een te hard opgeblazen distale cuff. Ooit gehoord van negatief longoedeem als gevolg van een laryngospasme bij een verschuiving van het LMA.
Dank je voor uiteenzetting.. Alle complicaties die jij noemt waren me bekend. Echter bij ETI zijn er ook complicaties bekend. Als uiteindelijk niets lukt, of niets gedaan wordt, blijft de Airway dicht.. En dat kan nooit echt goed zijn..
Rescue, acuut luchtweg management is uitermate tricky. Binnen de pre-hospiatle setting is dit altijd moeilijk. Allerlei hulpmiddelen die worden geïntroduceerd bieden een vals gevoel van zekerheid.
Daarom vraag ik je professionele mening daarover.
Een ambulanceverpleegkundige beschikt in het algemeen over procedurele competentie om ETI uit te voeren. Het LMA kan een tijdelijke optie zijn om een luchtweg suboptimaal te controleren indien de gouden standaard niet kan worden bewerkstelligd.
De gouden standaard ETI is lang niet altijd mogelijk, en kent ook complicaties, en de mate van getraindheid en geoefendheid en praktijkervaring zijn hoog om dat goed te doen.
Het volgen van nieuwe ontwikkelingen, die eenvoudiger in gebruik zijn, de kans op gebruikersfouten verkleinen, en bijvoorkeur effectiever en patientveiliger en vriendelijker moet we denk ik allemaal doen, en misschien komt er straks wel een nieuwere gouden standaard.
Mijn voorkeur gaat de een simpele methode die iedereen met een zeer beperkte training, veilig onder stress, onhandige situaties, kan doen, geen of nauwelijks complicaties..
(nu nog de jawthrust) Jouw zicht op de werkelijkheid is een heel andere realiteit dan die van mij.
Ik denk dat dat in de praktijk wel mee valt.
Dit is dus het gevaar van internet en youtube. Men bekijkt het en denkt dan, dit kan ik ook.............
Mocht je denken dat dat voor mij geld, dat denk ik juist niet..