LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 64774 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #270 Gepost op: 18 december 2016, 19:46:34
Citaat van: senseihomer link=msg=1467616 date=1482085153
toch zijn er onderzoeken met de uitkomst dat ETI een betere uitkomst geeft dan SGA:


Wat wil je er mee zeggen? Wij gebruiken ook standaard bij iedere reanimatie ResQPOD en Lucas-2/3.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #271 Gepost op: 18 december 2016, 20:05:12
Citaat
CM zal dat niet zeggen bij prehospitale reanimaties. Hij zal zeggen  dat het de combinatie van onbekendheid en onwetendheid over optimaal airway management tijdens een reanimatie is. Wij houden oude rituelen vast terwijl het wetenschappelijk bewijs voor iets anders (supraglottic devices) pleit

wil er niks mee zeggen, maar meer als reactie op o.a. jouw bericht en andere berichten op het forum


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #272 Gepost op: 18 december 2016, 22:40:34
Citaat van: Expert link=msg=1467345 date=1481963523
Het is geen solitair probleem. Natuurlijk is de toestand van de patiënt belangrijk, echter de nadruk ligt veel te vaak op op het vrijmaken van de luchtweg en daarna zien we wel. Je maakt de luchtweg vrij met een doel en dat doel is oxygenatie en ventilatie. Daarvoor is een correcte beademingsstrategie eminent! Om een patiënt correct te beademen in een acute situatie is het ontluchten en evacueren van de maaginhoud van belang. Een volle maag leidt ertoe dat de longen minder ruimte hebben om te ventileren. Daarmee is het ASAP inbrengen van een maaghevel een belangrijke B-maatregel.

Ik moet al jarenlang best wel vele collegas overtuigen van nut en noodzaak om na inbrengen van ET snel een maagsonde in te brengen in de patient om maagdilatatie op te heffen en te voorkomen. Met name in Amsterdam brengt men de maagsonde (te)weinig in en vaak pas als er ROSC is en patient in ambu ligt.... Voorheen zat in post Zuid de maagsonde vrolijk zn taak af te wachten in de opberglast van de ambu, sinds mijn komst bij AA bevindt ie zich in de spoedtas waarin ie thuishoort. de aanhouder wint...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #273 Gepost op: 18 december 2016, 22:49:27
Citaat van: oma link=msg=1467600 date=1482081432
Door dat soort onderzoeken kan het komen dat ambulancediensten besluiten iGels aan te schaffen echter zegt het dan niet dat iemand af kan dwingen dat ze dan ook gebruikt gaan worden. Prehospitaal is een iGel hooguit een alternatief. Als je beschikt over uitstekende intubatievaardigheden heb je geen prehospitale iGel nodig. Als je met klassieke laryngoscoop faalt heb je ook andere alternatieven voor je 2de poging (nogmaals DL of evt. videolaryngoscoop, fiberoptische scoop). Als de 2e poging faalt ben je ruim een minuut verder dus tijd dat je mes in de strot zet om de volledige controle over de ademweg te krijgen.

In al mn jaren 3 keer alleen BVM blijven gebruiken bij moeilijk te intuberen patient, en maar 1x een LMA, I-GEL ingebracht maand geleden, inbrnegen ging vrij vlot, nauwelijks lekkage. Ik zie veel nieuwe AVP-en erg enthousiast worden/zijn van de I-GEL, soms iets te enthousiast mogelijk door intubatieangst... :-X :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #274 Gepost op: 19 december 2016, 17:41:23
In al mn jaren 3 keer alleen BVM blijven gebruiken bij moeilijk te intuberen patient, en maar 1x een LMA, I-GEL ingebracht maand geleden, inbrnegen ging vrij vlot, nauwelijks lekkage. Ik zie veel nieuwe AVP-en erg enthousiast worden/zijn van de I-GEL, soms iets te enthousiast mogelijk door intubatieangst... :-X :-X
Ik zie, op termijn, intubatie uit het pakket verdwijnen. Misschien wel sneller dan iedereen denkt. Ik zie het veel te vaak gebeuren dat er fixatie fouten worden gemaakt. Er moet per se een tube in omdat we ze stoer willen zijn. Vaak (niet altijd, toegegeven) gaat het ten koste van de thorax compressies. In het ergste geval ook ten koste van tijdige defibrillatie.

Ik ben benieuwd naar de Engelse studie. Een betere uitkomst, geëxtrapoleerd naar de situatie hier, zou het einde van de tube moeten betekenen. Wij intuberen, feitelijk, alleen in een arrest situatie.

Wij maken het verwijderen van de tube uit de koffer erg gemakkelijk door geen inzicht te hebben in de complicaties. Hoeveel mensen registreren bijv. de tijd tussen de eerste poging en de eerste effectieve beademing?


Verstuurd vanaf mijn P027 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #275 Gepost op: 20 december 2016, 01:05:10
Citaat van: CM link=msg=1467739 date=1482165683
Ik zie, op termijn, intubatie uit het pakket verdwijnen. Misschien wel sneller dan iedereen denkt. Ik zie het veel te vaak gebeuren dat er fixatie fouten worden gemaakt. Er moet per se een tube in omdat we ze stoer willen zijn. Vaak (niet altijd, toegegeven) gaat het ten koste van de thorax compressies. In het ergste geval ook ten koste van tijdige defibrillatie.

Ik ben benieuwd naar de Engelse studie. Een betere uitkomst, geëxtrapoleerd naar de situatie hier, zou het einde van de tube moeten betekenen. Wij intuberen, feitelijk, alleen in een arrest situatie.

Wij maken het verwijderen van de tube uit de koffer erg gemakkelijk door geen inzicht te hebben in de complicaties. Hoeveel mensen registreren bijv. de tijd tussen de eerste poging en de eerste effectieve beademing?


Verstuurd vanaf mijn P027 met Tapatalk

Bijzonder dat nu pas de discussie omtrent complicatieregistratie losbarst, hebben alle MMA's in NL dan zitten suffen en slapen de afgelopen decennia?...... beetje retorische vraag maar ben toch benieuwd naar het antwoord.

Ik wacht nog op de complicatieregistratie van het inbrengen van venflons, botboor, maagsonde, en andere medische & verpleegkundige handelingen die we uitvoeren, intra en pre hospitaal.

De enige reden om per zorgverlener - dus individueel bepaald, niet en masse dus - een medische / verpleegkundige handeling uit het behandelspectrum te schrapen/schorsen is  het niet bekwaam zijn in het uitvoeren ervan, als je een keer per jaar intubeert of een keer per maand een venflon inbrengt kun je je zeker afvragen of je uberhaupt nog ervaren en bekwaam erin bent...

Ben bang dat het weer een kind met het badwater weggooien discussie wordt, zoals al zo gauw gebeurt in Nederland.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #276 Gepost op: 20 december 2016, 06:14:23
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1467879 date=1482192310

Ik wacht nog op de complicatieregistratie van het inbrengen van venflons, botboor, maagsonde, en andere medische & verpleegkundige handelingen die we uitvoeren, intra en pre hospitaal.

De enige reden om per zorgverlener - dus individueel bepaald, niet en masse dus - een medische / verpleegkundige handeling uit het behandelspectrum te schrapen/schorsen is  het niet bekwaam zijn in het uitvoeren ervan, als je een keer per jaar intubeert of een keer per maand een venflon inbrengt kun je je zeker afvragen of je uberhaupt nog ervaren en bekwaam erin bent...

Ben bang dat het weer een kind met het badwater weggooien discussie wordt, zoals al zo gauw gebeurt in Nederland.

Ik ben bang dat de vakbonden er ook geen voorstander van zullen zijn. Wij doen het bovenstaande al een aantal jaren in Qatar, echter vereist het wel dat je als werkgever je medewerkers uit de dunbevolkte (grens)gebieden met weinig tot geen ernstig trauma moet wisselen met medewerkers uit traumaparadijs Doha.

In Nederland zou het er dan op neerkomen dat de Amsterdamse ambulancebroeder een paar maandjes in Zeeland moet ploeteren en de Zeeuwse broeder zijn handelingen kan uitvoeren en op peil houden in Amsterdam.

In Qatar vinden de ambulancebroeders het geen probleem, het land is 3 x keer zo klein als Nederland waardoor de reisafstand beperkt blijft en ze verdienen 4x zo veel centjes per maand.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #277 Gepost op: 20 december 2016, 13:16:29
Citaat van: oma link=msg=1467884 date=1482210863
Ik ben bang dat de vakbonden er ook geen voorstander van zullen zijn. Wij doen het bovenstaande al een aantal jaren in Qatar, echter vereist het wel dat je als werkgever je medewerkers uit de dunbevolkte (grens)gebieden met weinig tot geen ernstig trauma moet wisselen met medewerkers uit traumaparadijs Doha.

In Nederland zou het er dan op neerkomen dat de Amsterdamse ambulancebroeder een paar maandjes in Zeeland moet ploeteren en de Zeeuwse broeder zijn handelingen kan uitvoeren en op peil houden in Amsterdam.

In Qatar vinden de ambulancebroeders het geen probleem, het land is 3 x keer zo klein als Nederland waardoor de reisafstand beperkt blijft en ze verdienen 4x zo veel centjes per maand.
Tja als ik als AVP dan vier keer zoveel centjes ga verdienen en naar Zeeland moet voor een paar maandjes dan wil ik daarvoor best wel wat duitse toeristjes de weg wijzen en uit de goot helpen in Zeeland tijdens t zomerseizoen hoor  :) ;) :D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod