Maar ik kan me voorstellen dat de ambulanceverpleegkundigen die nu alle handelingen uitvoeren, hier niet echt gelukkig mee zullen zijn als er bepaalde handelingen niet meer uitgevoerd mogen worden terwijl ze die nu wel mogen uitvoeren.
Dat is natuurlijk, sorry dat ik het zeg, een argument van niks. Het is voor de ambulance verpleegkundige misschien jammer dat er een handeling verdwijnt, maar als uit onderzoek blijkt dat het alternatief beter is, moeten ze juist blij zijn om hiermee betere zorg aan de patiënt te leveren.
Uit 2 onderzoeken blijkt dat het plaatsen van een maagsonde via de LMA-S 100% succesvol is
Hier bij 30 patienten:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1399-6576.2009.01986.x/fullEn hier bij 99 patiënten:
http://journals.lww.com/anesthesiology/Abstract/2009/02000/Prospective_Clinical_and_Fiberoptic_Evaluation_of.14.aspxHet zijn welliswaar onderzoeken uit 2009, maar voor zover ik weet is het ontwerp van de LMA-S niet veranderd, dus zou dit in principe nog steeds moeten gelden, wat dus betekend dat dit wat betreft aspiratie gevaar een goed alternatief lijkt te zijn voor de endotracheale tube. Uit deze onderzoeken blijkt dat de LMA-S ook makkelijk te plaatsen is (94% zit na een 1e poging goed, na een 2e poging zelfs 99% blijkt uit het artikel in de Anesthesiology)
Uit
dit onderzoek blijkt ook dat intubatie een vaardigheid is die je niet zomaar kan (na instructie was het succespercentage 78%) en die je ook snel weer verleerd (3 maanden later was het succespercentage nog maar 58%)
Het succespercentage voor het inbrengen van de LMA lag op 100%, en was na 3 maanden nog steeds 100% en tevens was de tijd van inbrengen met een LMA ook korter.
Wat betreft laryngospasme,
deze studie zegt dat patiënten bij ETI eerder last hebben van laryngospasme dan patiënten met een LMA als ze wakker worden (of de anesthesie niet diep genoeg is).
Deze studie bij kinderen geeft ook aan dat de complicaties (waaronder ook broncho-/laryngospasme) bij een LMA minder zijn als na een ETI en kinderen
Dit is niet uit de prehospitale fase, maar ik denk dat deze gegevens ook daarvoor relevant zijn.
De luchtwegreflexen bij kinderen zijn sterker als die van volwassenen, dus als de LMA een grotere kans geeft op broncho-/laryngospasme zou je verwachten dat je dit effect bij kinderen ook duidelijker zou zien.
Ik heb de afgelopen weken ook veel anesthesie bij kinderen gedaan en de enige bronchospasmes die ik heb gezien waren ook na ETI.
En zo zijn er nog meer onderzoeken waaruit blijkt dat het succespercentage van ETI duidelijk lager ligt dan dat van een LMA(-S).
Als we op OK een moeilijke intubatie hebben, waarbij we er geen tube in krijgen gaan we in geval van nood ook altijd over op een LMA, omdat deze dan in de meeste gevallen wel een gezekerde luchtweg geeft. Dan gaan we daarna kijken of we (eventueel door de LMA) een tube in kunnen brengen met andere hulpmiddelen, of dat de OK misschien toch ook met een LMA kan. De LMA heeft ook niet voor niks een plek in de
moeilijke luchtweg algoritmeGilian