LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 65450 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 10 december 2011, 19:43:23
Ooit van terminale hypoxie gehoord als gevolg van een iets te hard opgeblazen proximale cuff, ter hoogte van epiglottis bij een te diep ingebrachte LTS II, of een verschuiving van de tube naar caudaal bij onvoldoende fixatie. Ooit van een volledige bovenste luchtwegobstructie gehoord als gevolg van een te hard opgeblazen distale cuff. Ooit gehoord van negatief longoedeem als gevolg van een laryngospasme bij een verschuiving van het LMA.

Dank je voor uiteenzetting..  Alle complicaties die jij noemt waren me bekend.  Echter bij ETI zijn er ook complicaties bekend.  Als uiteindelijk niets lukt, of niets gedaan wordt, blijft de Airway dicht.. En dat kan nooit echt goed zijn.. >:D

Rescue, acuut luchtweg management is uitermate tricky. Binnen de pre-hospiatle setting is dit altijd moeilijk. Allerlei hulpmiddelen die worden geïntroduceerd bieden een vals gevoel van zekerheid.

Daarom vraag ik je professionele mening daarover.

Een ambulanceverpleegkundige beschikt in het algemeen over procedurele competentie om ETI uit te voeren. Het LMA kan een tijdelijke optie zijn om een luchtweg suboptimaal te controleren indien de gouden standaard niet kan worden bewerkstelligd.

De gouden standaard ETI is lang niet altijd mogelijk, en kent ook complicaties, en de mate van getraindheid en geoefendheid en praktijkervaring zijn hoog om dat goed te doen.

Het volgen van nieuwe ontwikkelingen, die eenvoudiger in gebruik zijn, de kans op gebruikersfouten verkleinen, en bijvoorkeur effectiever en patientveiliger en vriendelijker moet we denk ik allemaal doen, en misschien komt er straks wel een nieuwere gouden standaard.

Mijn voorkeur gaat de een simpele methode die iedereen met een zeer beperkte training, veilig onder stress, onhandige situaties, kan doen, geen of nauwelijks complicaties.. (nu nog de jawthrust)

Jouw zicht op de werkelijkheid is een heel andere realiteit dan die van mij.
Ik denk dat dat in de praktijk wel mee valt.  8)

Dit is dus het gevaar van internet en youtube. Men bekijkt het en denkt dan, dit kan ik ook............. :-\ :-\ :-\

Mocht je denken dat dat voor mij geld, dat denk ik juist niet..

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 10 december 2011, 20:11:52
Dit is dus het gevaar van internet en youtube. Men bekijkt het en denkt dan, dit kan ik ook..

Ambukampen,

Ik denk dat je hier een heel belangrijke observatie doet. De industrie bedenkt soms erg zinvolle oplossingen die uit een behoefte voort komen. Primair oogmerk bij de ontwikkeling en introductie van een product is het maken van winst. Om een product aan de man te brengen is een goede marketing noodzakelijk die vooral het gebruiksgemak benadrukken. Over complicaties wordt nooit gesproken. Die mogen artsen en verpleegkundigen in de kliniek vervolgens oplossen.

Expert.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 10 december 2011, 20:54:35
Ooit van terminale hypoxie gehoord als gevolg van een iets te hard opgeblazen proximale cuff, ter hoogte van epiglottis bij een te diep ingebrachte LTS II, of een verschuiving van de tube naar caudaal bij onvoldoende fixatie. Ooit van een volledige bovenste luchtwegobstructie gehoord als gevolg van een te hard opgeblazen distale cuff. Ooit gehoord van negatief longoedeem als gevolg van een laryngospasme bij een verschuiving van het LMA.

Expert.
Dank je voor uiteenzetting..  Alle complicaties die jij noemt waren me bekend.
Rescue, ik heb altijd een zwak gehad voor mensen met een subtiel gevoel voor humor!
Jouw zicht op de werkelijkheid is een heel andere realiteit dan die van mij.

Expert.
Ik denk dat dat in de praktijk wel mee valt.
Keep on dreaming!

Expert.

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 10 december 2011, 21:29:06
Dank je voor uiteenzetting..  Alle complicaties die jij noemt waren me bekend.  Echter bij ETI zijn er ook complicaties bekend.  Als uiteindelijk niets lukt, of niets gedaan wordt, blijft de Airway dicht.. En dat kan nooit echt goed zijn.. >:D

Daarom vraag ik je professionele mening daarover.

De gouden standaard ETI is lang niet altijd mogelijk, en kent ook complicaties, en de mate van getraindheid en geoefendheid en praktijkervaring zijn hoog om dat goed te doen.

Het volgen van nieuwe ontwikkelingen, die eenvoudiger in gebruik zijn, de kans op gebruikersfouten verkleinen, en bijvoorkeur effectiever en patientveiliger en vriendelijker moet we denk ik allemaal doen, en misschien komt er straks wel een nieuwere gouden standaard.

Mijn voorkeur gaat de een simpele methode die iedereen met een zeer beperkte training, veilig onder stress, onhandige situaties, kan doen, geen of nauwelijks complicaties.. (nu nog de jawthrust) Kijk, 98uiye  hier schuilt al weer een groot gevaar zoals je zelf beschrijft' MET BEPERKTE TRAINING'.  Goede Airway managment op dit niveau is niet te doen met beperkt training of te leren door het  bekijken van youtube filmpjes. Hier heb je goede en gedegen training voor nodig. e050 e050  
Ik denk dat dat in de praktijk wel mee valt.  8)

Mocht je denken dat dat voor mij geld, dat denk ik juist niet..
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 10 december 2011, 21:34:12

Had je de kleine letterjes gelezen ?  Ik zal ze even vergroten voor je..   (nu nog de jawthrust)
Een paar extra handjes zijn vaak meer dan voldoende.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #65 Gepost op: 11 december 2011, 13:36:21
Had je de kleine letterjes gelezen ?  Ik zal ze even vergroten voor je..   (nu nog de jawthrust)
Een paar extra handjes zijn vaak meer dan voldoende.

Rescue,

Deze snap ik niet helemaal. Kun je een toelichting geven.

Expert.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 11 december 2011, 13:52:35
Rescue,

Deze snap ik niet helemaal. Kun je een toelichting geven.

Expert.

Citaat
Mijn voorkeur gaat de een simpele methode die iedereen met een zeer beperkte training, veilig onder stress, onhandige situaties, kan doen, geen of nauwelijks complicaties.. (nu nog de jawthrust)

Volgens mij de kaaklift (Jawthrust) en kinlift tot op heden de enige methode die aan bovenstaande voorwaarde voldoen.

Voor de helderheid als nog iemand twijfelt.  Ondanks dat ik veel zaken onderzoek, ben ik voor alle eerste hulp toepassingen tegen het gebruik van tubes door welke vorm van hulpverlening ook,  tenzij je uiterst deskundig bent.. (Dus zeker niet voor EHBO of First Responder, Rescueteam  toepassingen..)   Dat betekend niet dat je ontwikkelingen onderzoekt, uittest, en ervaringen van deskundigen raadpleegt.  Als je al kijkt dat er ambulanceverpleegkundigen zijn die eens in de 5 jaar een ETI uitvoeren in de praktijk, vind ik zelfs dat ook voor die beroepsgroep goed moet kijken naar veiliger alternatieven.

ambukampen

• Forum gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 11 december 2011, 14:56:56
Volgens mij de kaaklift (Jawthrust) en kinlift tot op heden de enige methode die aan bovenstaande voorwaarde voldoen.
ja en wat wil je hier me zeggen?

Voor de helderheid als nog iemand twijfelt.  Ondanks dat ik veel zaken onderzoek, ben ik voor alle eerste hulp toepassingen tegen het gebruik van tubes door welke vorm van hulpverlening ook,  tenzij je uiterst deskundig bent.. (Dus zeker niet voor EHBO of First Responder, Rescueteam  toepassingen..)   Dat betekend niet dat je ontwikkelingen onderzoekt, uittest, en ervaringen van deskundigen raadpleegt.
Hoe test jij dan dingen uit terwijl je niet bevoegd/bekwaam bent om die handeling uit tevoeren? Een tube inbrengen op een pop is anders dan bij een patiënt O0
Als je al kijkt dat er ambulanceverpleegkundigen zijn die eens in de 5 jaar een ETI uitvoeren in de praktijk, vind ik zelfs dat ook voor die beroepsgroep goed moet kijken naar veiliger alternatieven.Waar bazeer jij dit op? kan je met harde cijfers komen en ^-^ deze uitspraak motiveren?
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #68 Gepost op: 11 december 2011, 15:15:35

Voor de helderheid als nog iemand twijfelt.  Ondanks dat ik veel zaken onderzoek, ben ik voor alle eerste hulp toepassingen tegen het gebruik van tubes door welke vorm van hulpverlening ook,  tenzij je uiterst deskundig bent.. (Dus zeker niet voor EHBO of First Responder, Rescueteam  toepassingen..)   Dat betekend niet dat je ontwikkelingen onderzoekt, uittest, en ervaringen van deskundigen raadpleegt.  Als je al kijkt dat er ambulanceverpleegkundigen zijn die eens in de 5 jaar een ETI uitvoeren in de praktijk, vind ik zelfs dat ook voor die beroepsgroep goed moet kijken naar veiliger alternatieven.

Dat laatste kan ik nauwelijks geloven...   een keer intuberen in de 5 jaren??.... dat zal dan wel ergens op Schiermonnikoog zijn denk ik dan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 11 december 2011, 17:25:27
Dat laatste kan ik nauwelijks geloven...   een keer intuberen in de 5 jaren??.... dat zal dan wel ergens op Schiermonnikoog zijn denk ik dan...

Komt zelfs bij grotere diensten voor..  Er zijn zelfs artikelen over geschreven.  Zeker als je de reanimaties er aftrekt, worden het aantal avp-ers die dit echt regelmatig doen, erg klein.
Tijdens het onderzoek naar Airway Management door het Oranje Kruis, zijn er met MMA's en diverse AVP interviews geweest, en daar kwamen ook dit soort cijfers naar voren.  Ik meen zelfs dat bij CM in de dienst, daar ooit eens onderzoek naar geweest is..  
Misschien dat hij daar iets over kan roepen.