Maar op een stralend mooie dag met 30gr zonder een zuchtje wind zul je niet snel te maken hebben met plotselingen veranderingen lijkt mij.
maar zijn wel alle ingredienten aanwezig om een flinke brand te krijgen.
En dat is een misrekening die veel mensen nog maken. Ik heb deze informatie verkregen vanuit mijn training als FireFighter Type II (Wildland) voor de amerikaanse bosschappen, dus ik bedenk dit niet zelf.
Ook tijdens een stralend mooie dag kunnen er veel veranderingen optreden in het weertype en het brandgedrag. Het simpel kijken naar de manier hoe rook opstijgt bijvoorbeeld:
Als de rook omhoog stijgt (gedreven door de wind) en dan plotseling een hoek maakt en zijwaarts verder beweegt, betekend dit dat je te maken hebt met een stabiele atmosfeer. Stabiele windrichting en windsnelheid zonder plotselinge grote veranderingen hierin.
Als de rook omhoog stijgt (gedreven door de wind) en dan door blijft stijgen omhoog zonder deze hoek te vertonen, betekend dit dat je te maken hebt met een instabiele atmosfeer. Instabiele windrichting en windsnelheden die plotseling grote veranderingen kunnen laten zien. Erger nog, de RLV daalt in zo'n situatie soms wel met 30 a 40% tot onder de 5% RLV. Deze situatie heeft hier meerdere doden gekost, omdat brandweerlieden zich niet bewust waren van de plotselinge verandering in de weer situatie.
Wat betreft het gebruik van bulldozers snap ik dat de natuurbeheerders er niet bepaald blij mee zijn. Hier heeft men echter speciale teams die na het afronden van het nablussen de lijnen die men heeft gegraven met de bulldozers herstellen in hun oude glorie. Men herplant zelfs de begroeiing die ervoor aanwezig was in dit gebied. Men gebruikt hier (in Zuid-West Amerika) bulldozers als eerste aanvalsvoertuig. Men graaft met de bulldozer vanaf een weg of een andere begaanbare locatie een lijn om de brand heen om zo de uitbreiding te stoppen. Dit werkt zeer effectief en snel, zeker omdat men hier op iedere locatie van de Texas Forest Service of de United States Forest Service drie of vier bulldozers heeft staan op eerste uitruk zodat er overal in dit gedeelte van de staat een bulldozer kan zijn binnen een half uur. Met pick-ups wordt daarna de stoplijn in de gaten gehouden en wordt ervoor gezorgd dat eventueel vliegvuur geen nieuwe branden aan de andere kant van de stoplijn kan veroorzaken.
Wat betreft het gebruik van additieven, de regels zijn er hier inderdaad strikt over, maar men gebruikt hier 100% biologisch afbreekbare additieven die toch wel zeer effectief zijn! Maar, dat is een nutteloze discussie op dit moment aangezien ze volgens de regelgeving op dit moment nog niet gebruikt mogen worden.
Heb ik nog een laatste punt over het rijdend blussen. Het is effectief, alleen is er een nadeel wat het volledig ineffectief kan maken. De snelheid van blussen wordt bepaald door de chauffeur of de communicatie tussen de blussende manschappen en de chauffeur. Op deze manier als deze communicatie niet goed verloopt kan de chauffeur te snel langs een vuurfront rijden waardoor de blussende manschappen een aantal plekken kunnen missen.
Wat men hier gebruikt is twee korte aanvalshaspels op het voertuig, bemand door twee manschappen die naast het voertuig lopen. Een van deze manschappen loopt een aantal meter voor het voertuig uit, gevolgd door het voertuig. De andere manschap loopt een aantal meter achter het voertuig aan, zodat deze de gemiste vlammen kan doven. Achter deze twee personen lopen er twee of meer personen met handgereedschap om de laatste smeulende delen uit te maken. Indien nodig kan men dit laten volgen door een tweede voertuig op dezelfde manier.