Bij de brand in Radio Kootwijk waren bijna alle blusvoertuigen in de vierhoek Apeldoorn,Barneveld,Wageningen en Arnhem niet meer beschikbaar i.v.m. deze brand en de voertuigen die wel beschikbaar stonden, stonden in de rand van dit gebied.
In GM viel nog iets mee hoor. :
In Gemeente Nijkerk waren alle 4 de blusvoertuigen inzetbaar. Scherpenzeel was ook inzetbaar.
Gemeente Barneveld had Voorthuizen (TS-BT) en Zwartebroek nog op de post staan.
Gemeente Ede, had Stadspoort en Ederveen nog op de post staan. En eventueel zouden vrijwilligers met de 2730 uit kunnen rukken?
Gemeente Wageningen had nog een losse TS.
Voor de hoek richting Arnhem waren alle 4X2 auto's nog beschikbaar. Wolfheze, Doorwerth, Doorwerth, Heelsu, Renkum etc. etc.
het enige probleem lag rond het gebied Harskamp en Otterlo. Daar zouden de aanrijtijden echt enorm geworden zijn. Maar gezien De Valk nooit is ingezet zou het mij niet verbazen als die een soort van Stand-by stonden.
Maar het was geen fout idee geweest om wat auto's uit de hoek arnhem of overbetuwe restdekking te laten verzorgen. Bij natuurbranden geld in mijn ogen wel de regel 'Eerst water, restdekking komt later'. Maar dan moet er wel direct actie ondernomen worden. De korpsen achter Arnhem konden misschien best wel herbezetten in Bijvoorbeeld Barneveld of Harskamp.
De VNOG (en dan met name Apeldoorn) heeft veel kleine posten, ook in de stad zelf. en daar zit wel een serieus probleem. Daar was volgens mij alleen de 7732 nog inzetbaar voor de hele gemeente Apeldoorn. Dat kon eigenlijk net niet.