Ontmanteling WO-II Bom (1.8 ton) - Koblenz (D) 04-12-2011

Auteur Topic: Ontmanteling WO-II Bom (1.8 ton) - Koblenz (D) 04-12-2011  (gelezen 8522 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2011, 11:57:48
Schijnt op dit moment een hele klus te zijn in duitsland, vanwege het lage water in de rijn, worden er op dit moment ook bomscherven van brandbommen gevonden die droogvallen en het achtergebleven fosfor ontbrand weer spontaan.
Ik zag dit van de week in een reportage op de WDR, in de actuele stunde, daar was ook een opname van de bewuste blockbuster te zien, was een knoeperd.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 3 december 2011, 12:15:58
Schijnt op dit moment een hele klus te zijn in duitsland, vanwege het lage water in de rijn, worden er op dit moment ook bomscherven van brandbommen gevonden die droogvallen en het achtergebleven fosfor ontbrand weer spontaan.
Ik zag dit van de week in een reportage op de WDR, in de actuele stunde, daar was ook een opname van de bewuste blockbuster te zien, was een knoeperd.

Ja, op zich niet verkeerd dat de natuur een handje meehelpt op dit moment.
Er komt wel een hoop van die rommel te voorschijn zo. Ben benieuwd of ze hier in de Rijn ook liggen.

Ik denk wel dat het leegpompen nu even gestopt is, ik zie het water niet meer zakken.
En wie weet wat er bovenop die bom ligt? (lijkt wel een cilinder of zo)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #12 Gepost op: 3 december 2011, 12:58:36
Het waterpeil rond de bom stijgt flink.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #13 Gepost op: 3 december 2011, 13:09:02
En daalt nu erg hard. ze zijn goed aan het pompen. :)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2011, 16:13:37
De bom is ontmanteld.

Koblenz atmet auf: Die Bombe ist entschärft

04.12.11
45.000 Menschen evakuiert

 Es ist die größte Evakuierungsaktion in Deutschland seit dem Zweiten Weltkrieg: In Koblenz mussten heute 45.000 Menschen - das ist fast die Hälfte der Einwohner - die Sperrzone verlassen. Bei Niedrigwasser waren gleich zwei Bomben im Rhein aufgetaucht. Jetzt die Entwarnung: Die Entschärfung ist geglückt!
 
Leere Straßen, ein verlassener Hauptbahnhof, ungewöhnliche Stille: Es ist gespenstig in Koblenz, rund 45.000 Menschen haben ihre Häuser wegen der Entschärfung zweier Weltkriegs-Bomben im Rhein verlassen. Der Kampfmittelräumdienst hat nun die 1,8 Tonnen schwere britische Luftmine, eine kleinere US-Bombe und ein Fass mit gefährlichen Chemikalien im Rhein unschädlich gemacht.
 
Zuvor war viel Blaulicht in der Stadt zu sehen. Eine ganze Kolonne Transportwagen des Deutschen Roten Kreuzes stand etwa vor dem Altenheim De Haye'sche Stiftung. Hier wurden am Morgen noch Bewohner verlegt. Vielen war die Angst ins Gesicht geschrieben, als sie in Rollstühlen in Busse gebracht wurden. "Die Leute sind schon aufgeregt", sagte Verwaltungsdirektor Thomas Weber. Schon um 05.00 Uhr seien alle geweckt worden

Experten sicher: Keine Gefahr
In der Sporthalle einer Schule ein paar Kilometer weiter sitzen rund 140 Menschen, Platz wäre für 4.000 gewesen. Ein typisches Bild. Die provisorischen Unterkünfte sind recht leer, viele Bewohner sind bei Freunden untergekommen. "Oder sie haben das Wochenende für einen Ausflug genutzt, was vernünftig ist", sagt Oberbürgermeister Joachim Hofmann-Göttig (SPD). Auch er selbst wohnt in der Sperrzone und ist obdachlos auf Zeit.
 
Rund um Koblenz kam auch der Bahn- und Schiffsverkehr zum Erliegen. Sieben Altenheime und zwei Krankenhäuser wurden komplett geräumt.


Bron: rtl.de
http://www.rtl.de/cms/news/rtl-aktuell/koblenz-atmet-auf-die-bombe-ist-entschaerft-1c97f-51ca-41-950063.html
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2011, 17:15:31
Algemene mededeling; als je iets vertaalt, doe het dan goed en haal het niet door Google Translate, Babelfish of andere geautomatiseerde diensten. Als je die vertalingen zou lezen voordat je ze plaatst dan zou je zien dat het een redelijk kansloze missie is :)


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #16 Gepost op: 6 december 2011, 08:48:21
Ja, op zich niet verkeerd dat de natuur een handje meehelpt op dit moment.
Er komt wel een hoop van die rommel te voorschijn zo. Ben benieuwd of ze hier in de Rijn ook liggen.

Ik denk wel dat het leegpompen nu even gestopt is, ik zie het water niet meer zakken.
En wie weet wat er bovenop die bom ligt? (lijkt wel een cilinder of zo)
Die grote bommen zijn volgens mij niet in NL gebruikt, maar in onze rivieren (Rijn, Waal en Maas) ligt nog zat kleiner spul. Ik kan me een periode van laag water in de jaren '80 herinneren toen ik heel wat oorlogstuig heb zien liggen in de rivierbedding. Een staarststuk van een britse mortier heb ik nog lang als trofee bewaard. Achteraf gezien was deze spontane zoektocht natuurlijk levensgevaarlijk.
Ik ga geen locaties noemen en zeg bij deze nogmaals dat het levensgevaarlijk is, ga niet op zoek naar oorlogstuig en bel de politie als je toevallig wat vindt.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #17 Gepost op: 6 december 2011, 09:29:51
Die grote bommen zijn volgens mij niet in NL gebruikt, maar in onze rivieren (Rijn, Waal en Maas) ligt nog zat kleiner spul. Ik kan me een periode van laag water in de jaren '80 herinneren toen ik heel wat oorlogstuig heb zien liggen in de rivierbedding. Een staarststuk van een britse mortier heb ik nog lang als trofee bewaard. Achteraf gezien was deze spontane zoektocht natuurlijk levensgevaarlijk.
Ik ga geen locaties noemen en zeg bij deze nogmaals dat het levensgevaarlijk is, ga niet op zoek naar oorlogstuig en bel de politie als je toevallig wat vindt.

Ik denk dat je dit laatste als algemene mededeling bedoeld want ik ga echt niet op zoek naar die oude rommel.  ;)
Dat het levensgevaarlijk is om dergelijke "rommel" te zoeken of te verzamelen staat buiten kijf.
Daarom neem ik je tip over en roep ook op om hier niet naar te zoeken.  O0

Ik was er wel benieuwd naar of ze hier ook voor zouden kunnen komen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #18 Gepost op: 6 december 2011, 16:52:33
Ik denk dat je dit laatste als algemene mededeling bedoeld want ik ga echt niet op zoek naar die oude rommel.  ;)
Dat het levensgevaarlijk is om dergelijke "rommel" te zoeken of te verzamelen staat buiten kijf.
Daarom neem ik je tip over en roep ook op om hier niet naar te zoeken.  O0

Ik was er wel benieuwd naar of ze hier ook voor zouden kunnen komen.
Ja, het was idd algemeen bedoeld. De algemene populatie op dit forum is verstandig genoeg om geen gekke dingen te doen, behalve in brandende gebouwen rondwandelen, messentrekkers oppakken en mensen met de gekste aandoeningen behandelen.... [/sarcasme]

Die grote bommen, de blockbusters, werden gebruikt om de dakpannen van daken te blazen voordat ze met brandbommen gingen strooien. De gealieerden beseften wel dat het te bevrijden gebied bij voorkeur intact bevrijd moest worden. Met de Duitse steden waren ze minder voorzichtig. Vandaar dat ze in Nederland volgens mij niet gebruikt zijn.
Overigens kunnen sommige van die Blockbusters spontaan afgaan omdat er een tijdvertraging in zit (op basis van cellulose dat door azijn opgelost wordt als ik het me goed herinner) die bij beroering alsnog in werking kan treden (dus spontane grote boem).


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #19 Gepost op: 6 december 2011, 17:08:45
Ja, het was idd algemeen bedoeld. De algemene populatie op dit forum is verstandig genoeg om geen gekke dingen te doen, behalve in brandende gebouwen rondwandelen, messentrekkers oppakken en mensen met de gekste aandoeningen behandelen.... [/sarcasme]

Die grote bommen, de blockbusters, werden gebruikt om de dakpannen van daken te blazen voordat ze met brandbommen gingen strooien. De gealieerden beseften wel dat het te bevrijden gebied bij voorkeur intact bevrijd moest worden. Met de Duitse steden waren ze minder voorzichtig. Vandaar dat ze in Nederland volgens mij niet gebruikt zijn.
Overigens kunnen sommige van die Blockbusters spontaan afgaan omdat er een tijdvertraging in zit (op basis van cellulose dat door azijn opgelost wordt als ik het me goed herinner) die bij beroering alsnog in werking kan treden (dus spontane grote boem).

Ja, absoluut geen kleine jongen. Ik schat in dat het menige vuile onderbroek en zweetdruppeltjes gekost heeft. Maar gelukkig is alles goed gegaan. Klasse!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.