Stagaires (Kmar) bij de politie met Glock dienstwapen ?

Auteur Topic: Stagaires (Kmar) bij de politie met Glock dienstwapen ?  (gelezen 5393 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Gepost op: 3 december 2011, 21:15:09
Ik zat net afleveringen te bekijken van "Bij de Politie". En dan de serie over wijkteam Nieuwmarkt (2000). Daarin kwam een student van de Kmar langs die stage liep bij de politie in Amsterdam, maar dan vermoedelijk met een Glock ipv de P5. Tevens zat er een koordje tussen zijn holster en wapen, wat volgens mij niet het geval is bij de P5.

Weet iemand hoe dit geregeld is met IBT en het verstrekken, onderhoud van dienstwapens binnen de samenwerking ?

Foto:


Uploaded with ImageShack.us




sylvester1986

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 december 2011, 21:24:16
Dat koordje is een zogehete Lanyard.
Dat zit aan je wapen en koppel vast, zodat je het niet zomaar kwijtraakt.
http://www.arniesairsoft.co.uk/news/march05/ran2/P10300012[1].jpg


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #2 Gepost op: 3 december 2011, 21:30:33
Dat koordje is een zogehete Lanyard.
Dat zit aan je wapen en koppel vast, zodat je het niet zomaar kwijtraakt.
.jpg]http://www.arniesairsoft.co.uk/news/march05/ran2/P10300012[1].jpg

Dank u, weer wat wijzer geworden  0098


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2011, 21:32:41
Tevens zat er een koordje tussen zijn holster en wapen, wat volgens mij niet het geval is bij de P5.
Foto:


Uploaded with ImageShack.us
Dat koordje heeft bij het oude holster ook wel eens aan de Walther gezeten. Weet niet of het verplicht was, maar werd toen ook uitgerijkt
omdat het oude holster nog al de neiging had om het wapen los te laten (weet dit omdat op de bassisschool een agent langs kwam en dit
zo had). Daarnaast ziet het wapen er inderdaad uit als een Glock (zie namelijk een gat aan de onderzijde). Nu weet ik niet wat de precieze
status is van die stagaire (kwam hij vanuit de KMar mee draaien om ervaring op te doen voor de politiedienst? Kwam hij omdat hij het zelf
leuk vond, of kwam hij omdat hij over stapte naar de politie?), want als hij nog gewoon in dienst van de Kmar werkte dan houd hij natuurlijk
zijn eigen wapen. Zelfde als bij de gezamelijke teams van Kmar en Douane, daar houd men ook gewoon zijn eigen wapen en word men niet omgetraind naar een ander wapen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


sylvester1986

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 december 2011, 21:33:00
Zeg maar je, ander lijk ik zo oud.  ;D


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #5 Gepost op: 3 december 2011, 21:38:15
Dat koordje heeft bij het oude holster ook wel eens aan de Walther gezeten. Weet niet of het verplicht was, maar werd toen ook uitgerijkt
omdat het oude holster nog al de neiging had om het wapen los te laten (weet dit omdat op de bassisschool een agent langs kwam en dit
zo had). Daarnaast ziet het wapen er inderdaad uit als een Glock (zie namelijk een gat aan de onderzijde). Nu weet ik niet wat de precieze
status is van die stagaire (kwam hij vanuit de KMar mee draaien om ervaring op te doen voor de politiedienst? Kwam hij omdat hij het zelf
leuk vond, of kwam hij omdat hij over stapte naar de politie?), want als hij nog gewoon in dienst van de Kmar werkte dan houd hij natuurlijk
zijn eigen wapen. Zelfde als bij de gezamelijke teams van Kmar en Douane, daar houd men ook gewoon zijn eigen wapen en word men niet omgetraind naar een ander wapen.

Ja dat gat liet mij ook gelijk denken aan een Glock.
Hij was militair, en was overgestapt naar de Kmar ( omscholing van 6 maanden theorie ), en als praktijkervaring had de Kmar een overeenkomst met A-A,  omdat het een goede gelegenheid was om veel praktijk op te doen in een korte periode.


Zeg maar je, ander lijk ik zo oud.  ;D

Ach jongeman zo bedoelde ik het helemaal niet  ;D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2011, 21:39:40
Dat koordje is een zogehete Lanyard.
Dat zit aan je wapen en koppel vast, zodat je het niet zomaar kwijtraakt.
http://www.arniesairsoft.co.uk/news/march05/ran2/P10300012[1].jpg
Voorbeeld

Bron: Zombiehunters


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 december 2011, 21:46:08
Het is inderdaad een Glock, want dat gat (halve maan) zorgt er voor dat de Lanyard past en de patroonhouder er verder geen last van heeft.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #8 Gepost op: 3 december 2011, 22:07:48
Maar volgens mij is zo'n Lanyard niet verplicht ? Tenminste, ik werk op Schiphol Plaza en ik zie toch Glock's zonder "koordje".


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 3 december 2011, 22:17:13
Die stagier is een KMar collega die de opleiding tot officier volgt. De KMar heeft met een aantal regio's een convenant ivm het stagelopen. A-A is een van die regio's.
De collega loopt compleet in zijn eigen outfit/uniform alleen de portofoon is van de regio. Hij doet zijn IBT gewoon bij de KMar of politie net wat is afgesproken. De IBT-docenten bij de politie zijn ook allemaal vuurwapen-instructerur voor de Glock(tenminste in A-A). De IBT-eisen zijn gelijk.

Dat koordje hadden we bij de KMar toendertijd met het oude holster en de motorrijders ivm hun beenholster. Met de komst van het GHOST=holster was het niet meer verplicht om het koordje te dragen.

Bij de politie had men het koordje ook bij het oude holster. Vooral de motorrijders, beredenen en de ME'ers. Ook nu weer met de komst van het Safariland-holster werd het niet meer nodig.