Geluid rookmelder vs CO melder

Auteur Topic: Geluid rookmelder vs CO melder  (gelezen 10815 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Gepost op: 4 december 2011, 00:50:15
Ik heb een vraag aan het collectief.

Mijn ervaring leert me dat een rookmelder en een co-melder verschillende geluiden maken.
Mijn rookmelder doet piep, piep, piep, piep, piep, piep tec (continue piepen.)
Mijn co-melder doet piep, piep, piep, pauze, piep, piep, piep, pauze ( niet continue piepen)

Mijn vraag is nu, kan ik er van uit gaan dat het bij alle rook en co-,melders is?
En hoe zit het dan met combimelders, maken die ook een verschillend geluid?

Voor de antwoorden denk ik aan manschappen/ bevelvoerders met ervaringen.
Daarnaast mogelijk iemand die iets er over weet vanuit de regelgeving.

Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 4 december 2011, 12:59:34
Ik heb een vraag aan het collectief.

Mijn ervaring leert me dat een rookmelder en een co-melder verschillende geluiden maken.
Mijn rookmelder doet piep, piep, piep, piep, piep, piep tec (continue piepen.)
Mijn co-melder doet piep, piep, piep, pauze, piep, piep, piep, pauze ( niet continue piepen)

Mijn vraag is nu, kan ik er van uit gaan dat het bij alle rook en co-,melders is?
En hoe zit het dan met combimelders, maken die ook een verschillend geluid?

Voor de antwoorden denk ik aan manschappen/ bevelvoerders met ervaringen.
Daarnaast mogelijk iemand die iets er over weet vanuit de regelgeving.

Ik heb altijd geleerd dat een combimelder een slechte aankoop is. CO is een zwaar gas en hangt dus laag. Als je de combimelder aan het plafond hangt, meet deze pas CO als de gehele ruimte gevuld is. Om die reden hangt bij mij de CO melder op +/- 1,40 meter. In de caravan hangt deze onder het bed.

Over de geluiden kan ik nu even niets zeggen, mijn kleine meid doet haar middagdutje  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 4 december 2011, 13:15:26
Ik heb altijd geleerd dat een combimelder een slechte aankoop is. CO is een zwaar gas en hangt dus laag. Als je de combimelder aan het plafond hangt, meet deze pas CO als de gehele ruimte gevuld is. Om die reden hangt bij mij de CO melder op +/- 1,40 meter. In de caravan hangt deze onder het bed.

Over de geluiden kan ik nu even niets zeggen, mijn kleine meid doet haar middagdutje  998765

Volgens mij is CO juist fractioneel lichter dan lucht en zeker in een warme omgeving beweegt de warmte zich omhoog.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 4 december 2011, 13:19:18
Volgens mij is CO juist fractioneel lichter dan lucht en zeker in een warme omgeving beweegt de warmte zich omhoog.

Er wordt niet voor niets geadviseerd een CO-melder op heuphoogte te hangen. Wat Mattijs ook zegt: als je een CO-melder aan het dak hebt hangen en hij gaat af, zul je 'm zelf zeer waarschijnlijk niet meer horen...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2011, 13:38:36
Co verdringt de zuurstof, en het gaat erom in welke volumeprocenten het CO aanwezig is. Hier een stukje wat interesant is, bij welke volumeprocenten welke verschijnselen optreden.

0,039 % Koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
0,15 % Binnenlucht
0,3 % MIC-waarde
0,5 % MAC-waarde
1 % Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5 % Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2 % Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5 % Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[4] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8 % Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20 % en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.

Bron: Wiki

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #5 Gepost op: 4 december 2011, 13:44:37
Deze informatie is inderdaad op internet te vinden.
CO melder op ongv. 1,5 meter hoogte is het beste.

Het gaat mij echt om de geluiden van de melders.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 6 december 2011, 19:57:29
Co verdringt de zuurstof, en het gaat erom in welke volumeprocenten het CO aanwezig is. Hier een stukje wat interesant is, bij welke volumeprocenten welke verschijnselen optreden.

0,039 % Koolstofdioxidegehalte in de atmosfeer op zeeniveau.
0,15 % Binnenlucht
0,3 % MIC-waarde
0,5 % MAC-waarde
1 % Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5 % Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2 % Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5 % Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[4] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8 % Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20 % en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.

Bron: Wiki
Bron: Wikipedia pagina over CO2??? (koolstofdioxide, hele andere stof en eigenschappen?) Ik adem namelijk geen CO uit....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 6 december 2011, 20:56:24
Bron: Wikipedia pagina over CO2??? (koolstofdioxide, hele andere stof en eigenschappen?) Ik adem namelijk geen CO uit....
Ik denk dat Wiki een beetje in de war is, dat schema past wel bij CO. ???

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 december 2011, 21:04:49
Ik denk dat Wiki een beetje in de war is, dat schema past wel bij CO. ???

Gelukkig niet, mond-op-mondbeademing zou redelijk dodelijk zijn als uitgeademde lucht 4-5% koolmono-oxide zou bevatten...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 6 december 2011, 21:07:08
Gelukkig niet, mond-op-mondbeademing zou redelijk dodelijk zijn als uitgeademde lucht 4-5% koolmono-oxide zou bevatten...
Of ik ben in de war. e050