Tot nu toe heb ik maar 1 voetbalclub zien die actief controleert wie er binnenkomt in het stadion en beveiligers een lijst meegeeft met ongewenste personen.
Dan moeten die andere clubs waar je hebt gewerkt, zeker op de vingers worden getikt. De clubs waar ik mensen uit de club organisaties ken, nemen allemaal maatregelen om stadion verboden te handhaven. Er worden stewards speciaal aangewezen om bij de toegangspoorten te letten op "bekenden", deze nemen plaats achter de stewards/beveiligers die de fouillering doen. Daarnaast wordt er door het club personeel in de commando centrale ook via camera's gelet op mensen die een stadion verbod hebben.
Controle is ook bij die clubs zeker niet waterdicht. Het gaat er mij om dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat alle clubs er niks aan doen.
Het extreemste voorbeeld van controle is Den Haag, waar men biometrische gegevens gebruikt voor de toegangscontrole...
Dat het een civiel rechtelijke zaak is maakt niets uit. Het maakt de zaak niet moeilijker.
De controles op zich niet nee. Ik dacht meer aan de beperkte mogelijkheden voor het aanpakken van overtreders van verboden. Een strafrechtelijk stadion verbod is veel effectiever omdat er bijvoorbeeld een gebiedsverbod aan gekoppeld kan worden.
En wat betreft de gezichtsbedekkende kleding, daar komt toch al een wet voor die dat in het algemeen verbied? ("Boerka verbod")
Het is altijd maar een hele kleine groep die het verziekt voor de rest. Maar dat is met alles. Dat neemt naar mijn mening niet weg dat soms hele rigoureuze aanpak nodig is om juist die hele kleine groep het werk zo moeilijk mogelijk te maken.
Dat ben ik ook met je eens. Alleen moet die rigoureuze aanpak dan wel op die kleine groep gericht zijn en niet ook de grote groep straffen. Dat is juist waar het in het verleden helemaal verkeerd is gegaan. Die kleine groep voelt zich niet echt gestraft als er algemene maatregelen worden genomen.
Gericht onderzoek en opsporing is veel effectiever, en dat wordt gelukkig steeds vaker gedaan. (Neem het onderzoek naar een deel van de harde kern van Ajax als voorbeeld)
Klopt uiteraard. Maar deze bewoording komt op mij over als dooddoener die het hele verhaal moet afzwakken.
Het was ook niet specifiek voor jouw mening bedoeld, mijn excuses voor het misverstand. Ik wilde alleen aangeven dat men uit het verleden moet leren, maar dat sommige rellen gewoon niet te voorspellen waren/zijn. Geen reden om niet kritisch te zijn, wel een reden om realistisch te blijven.
Staatsveiligheid is een relatief begrip.
Juridisch gezien is Staatsveiligheid zeker geen relatief begrip, maar omschreven op diverse plaatsen in de wet. Hoe ernstig deze rellen ook zijn, ze zijn geen bedreiging voor de Staatsveiligheid vanuit juridisch oogpunt. Wel zijn ze een ernstige verstoring van de Openbare Orde, en dat gegeven is genoeg om de Burgermeester in staat te stellen om bepaalde maatregelen te nemen (wat volgens mij overigens niet gebeurd is).
Natuurlijk doet dat niks af aan je betoog, maar wilde alleen duidelijk maken dat "Staatsveiligheid" voor mij dus een andere definitie heeft dan voor jou.
Daarom is het goed om ook naar het buitenland te kijken en niet naar ons eigen land. Want kijken hoe anderen iets doen vind ik leerzaam.
Op dat gebied valt er veel te leren van hoe men in Engeland in de jaren 90 hooligans heeft aangepakt, door gericht onderzoek en opsporing, en een specifieke voetbalwet die voor handhaving van verboden zorgt . Natuurlijk is onderzoek en opsporing ook afhankelijk van de prioriteit ten op zichte van andere zaken.
Wat zou er gebeuren als alle inwoners van Nederland en alle andere mensen die zich in Nederland bevinden, het gezag van de overheid niet accepteren, respecteren en de orde gaan verstoren?
Maar dat is niet het geval. Het gaat hier om een aantal randdebielen die de openbare orde ernstig verstoren, mensen verwonden, politie agenten aanvallen en schade toebrengen aan andermans eigendommen. Dat is zeer ernstig en ik bagatelliseer dit zeker niet, maar ik vind het niet te recht om dit dan alle clubs en alle voetbal supporters aan te rekenen, of het op te blazen tot iets wat de Staat der Nederlanden bedreigt.