GRIP 1 Zeer grote brand (loods met oa vuurwerk) Blokland - Nieuwveen 04-12-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (loods met oa vuurwerk) Blokland - Nieuwveen 04-12-2011  (gelezen 13123 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Zeer grote brand met explosies verwoest loods Blokland Nieuwveen
05-12-2011 02:22 | Geplaatst door: Mart Beerens
Nieuwveen, 4 december 2011

Vanavond is er een zeer grote brand uitgebroken in een loods aan het Blokland in Nieuwveen, deze ging gepaard met explosies. Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving  werden opgeroepen om deze brand te bestrijden.
In de loods stonden drie zeecontainers met onbekende inhoud, waarvan er één openstond. Door nog onbekende oorzaak was daar brand uitgebroken. Volgens buurtbewoners ging daar een explosie aan vooraf, maar dit is niet bevestigd. Omdat de inhoud van de containers onbekend was, schaalde de brandweer op naar GRIP 1 en werd het publiek op geruime afstand gehouden. Dit bleek geen overbodige maatregel aangezien er zich enige tijd later een aantal explosies voordeed. Hierop werd de afzetting nog verder uitgebreid. Daarna was er nog een aantal kleine explosies te zien, hierbij is ook vuurwerk waargenomen. Verschillende meetploegen zijn ingezet om diverse metingen te verrichten in de omgeving. Ook werd er CO gemeten vlak naast het pand waarbij ook  mogelijk gevaar was voor een naastgelegen stal met vee. Uit de metingen is later gebleken dat het vee wel veilig stond.
De technische recherche is ter plaatse gelijk begonnen met onderzoek naar de oorzaak van de brand. De brandweer verwacht nog enkele uren bezig te zijn met nablussen.
Foto’s: Mart Beerens
http://112hm.nl/2011/12/05/zeer-grote-brand-met-explosies-verwoest-loods-blokland-nieuwveen/#more-35469

Hoezo zeer grote brand......pfoei. Kijk beslist op de site van 112 hollands midden vanwege de zeer bijzondere foto's !!!!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Brand was niet groot, alleen de schuur stond in brand, echter was er een aantal maal een forse ontbranding, dat is nu net wat je op die site ziet.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Nu was het rook, een volgende keer zijn het zeer giftige stoffen
Pompompom... Rook; CO? Giftig?


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Meest zorgelijk: dit wordt uitgesproken door een brandweerman aangevuld met de module wvd.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Pompompom... Rook; CO? Giftig?
Meest zorgelijk: dit wordt uitgesproken door een brandweerman aangevuld met de module wvd.

Volgens mij zegt Peter71 toch echt hetzelfde:
Nu was het rook, een volgende keer zijn het zeer giftige stoffen, en daar wil je geen eigen eenheden door heen sturen.

"nu was het rook, een volgende keer zijn het zeer giftige stoffen", het een sluit het ander niet uit, hij beweert toch nergens dat rook niet giftig is?  ::)

vervolgens "daar wil je geen eigen eenheden doorheen sturen", dus niet door zeer giftige stoffen, maar ook niet door de rook!

Dat is ook de strekking van zijn hele verhaal, dat je hoe dan ook de eenheden niet door de rookpluim wilt sturen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Volgens mij zegt Peter71 toch echt hetzelfde:
"nu was het rook, een volgende keer zijn het zeer giftige stoffen", het een sluit het ander niet uit, hij beweerd toch nergens dat rook niet giftig is?  ::)

vervolgens "daar wil je geen eigen eenheden doorheen sturen", dus niet door zeer giftige stoffen, maar ook niet door de rook!

Dat is ook de strekking van zijn hele verhaal, dat je hoe dan ook de eenheden niet door de rookpluim wilt sturen.
Dat is inderdaad mijn strekking van mijn verhaal, maar ik ken deze 2 personen en ik ben niet verbaast over hun reacties. 998765


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Volgens mij zegt Peter71 toch echt hetzelfde:
"nu was het rook, een volgende keer zijn het zeer giftige stoffen", het een sluit het ander niet uit, hij beweert toch nergens dat rook niet giftig is?  ::)

vervolgens "daar wil je geen eigen eenheden doorheen sturen", dus niet door zeer giftige stoffen, maar ook niet door de rook!

Dat is ook de strekking van zijn hele verhaal, dat je hoe dan ook de eenheden niet door de rookpluim wilt sturen.

Peter schrijft: "nu was het rook, een volgende keer zijn het zeer giftige stoffen" hiermee spreekt hij dus uit dat het twee verschillende dingen; indirect zegt hij daarmee dat rook niet giftig is.
En daar reageer ik op, want dat is onjuist. Mede omdat Peter een opgeleid brandweerman is (aangevuld met WVD).

Over het wel of niet alarmeren van WVD eenheden uit Utrecht: het effect gebied van deze brand was beperkt. Het was niet aan de orde dat de hele VRU effectgebied was. Dit betekend dus dat er gewoon WVD eenheden, ook vanuit de VRU, in staat zijn om (bovenwinds) aan te rijden. Dus dat kan in deze geen belemmering zijn.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Dat is inderdaad mijn strekking van mijn verhaal, maar ik ken deze 2 personen en ik ben niet verbaast over hun reacties. 998765
Als dat de strekking van je verhaal is, dan verwacht ik dat je dat hier wat duidelijker optekent eerlijk gezegd. Persoonlijk vind ik het er nu namelijk wel erg sterk op lijken dat je beweert/vindt dat rook niet giftig is  ::)