Ik heb een paar vragen wat betreft een weginspecteur.
Zijn er specifieke opleidingseisen voor het beroep weginspecteur? (MAVO, HAVO, MBO niv. 2, 3, HBO etc.) Zoja, welke richting moet je dan kiezen op het mbo of hbo. Ik kijk vast wat rond voor een vervolgopleiding. Er zijn niet speciale opleidingen voor WIS zover ik heb kunnen vinden. Wel zou (in mijn logica) de richting van beveiliging handig zijn (daaronder valt ook politie). Ik zit nu in de 3e van MAVO (sector: zorg en welzijn + economie).
Ook zou ik graag willen weten wat de preciese taken zijn van een weginspecteur en hoe een dag eruit ziet. Ook bij welke incidenten ze wel en niet worden opgeroepen op de wegen die onder het beheer vallen. (ongevallen, onderhoud, onderhoud van de berm, ...)
Zijn er ook nog verschillende functie's binnen de weginspecteur? Ik kijk namenlijk ook wel eens naar Helden van de weg. Hierin was dan een cameraploeg die meeliep met WIS Kimberley. Daarin reed ze bijna in een pijlwagen, maar soms ook in een gewone. Ook herinner ik me een aflevering waarin een vrachtauto met een pijl kwam. Volgens mij heette dat een botsauto ofzo. Ik weet niet of al deze auto's worden ''beheerd'' door een weginspecteur.
Ook zou ik willen weten of het een zwaar beroep is. Niet omdat ik bang ben om moe te worden o.i.d., maar er is gisteren (di 05-02-13) door de huisarts scoliose ontdekt. We weten nog niet hoe erg het is en of het me erg beperkt / gaat beperken. Wel is het zo dat ze me aanraad om op te passen met veel en zwaar tillen (vandaar ook mijn vraag). Ik hoop dat ik er snel meer informatie over krijg te weten. Moet morgen in elk geval alvast naar het ziekenhuis voor rontgenfoto's.
Het kan dus zo zijn dat het meevalt maar dat is niet zeker.
NB:
Volgens mij heette dat een botsauto. Hier heb ik een foto van wat ik bedoel. Helaas is het niet een van de beste foto's, het is van een ongeval met zo'n auto...: