Legitimatie

Auteur Topic: Legitimatie  (gelezen 3564 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 6 januari 2005, 22:09:47
n.a.v. een posting bij de politie

kwam bij mij de vraag op :in hoeverre mag je hier in het ziekenhuis naar vragen , als personeel

wellicht hebben jullie het volgende ook wel eens mee gemaakt;
patiënt, wordt ingeschreven, heeft een ziekenfonds kaartje en dat blijkt achteraf van oom, neef, nicht etc. te zijn.
met als gevolg  : patient moet geopereerd worden, heeft B+ en tijdens kruisproef O- (hmm, toch niet dezelfde patien)




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2005, 13:32:12
Dit kost de verzekeringen (en dus jouw en mijn premie) handen vol met geld.
Er is wel eens sprake van geweest dat legimatie inderdaad ingevoerd zou worden.
Voor zo ver mogelijk natuurlijk. Als je abc-instabiel naar binnen gereden wordt hoef je jezelf niet te legitimeren.  :D


Paul SEH

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2005, 12:35:22
n.a.v. een posting bij de politie

kwam bij mij de vraag op :in hoeverre mag je hier in het ziekenhuis naar vragen , als personeel

wellicht hebben jullie het volgende ook wel eens mee gemaakt;
patiënt, wordt ingeschreven, heeft een ziekenfonds kaartje en dat blijkt achteraf van oom, neef, nicht etc. te zijn.
met als gevolg  : patient moet geopereerd worden, heeft B+ en tijdens kruisproef O- (hmm, toch niet dezelfde patien)

Komt inderdaad bekend voor.  ;)
Ik weet niet in hoeverre wij bevoegd zijn om een legitimatie bewijs te vragen.  Wie kans ons hiebij helpen?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2005, 16:38:51
Ik denk dat je het wel mag, je hebt het tenslotte nodig voor de invoering en controle van de gegevens en een paspoort etc. liegt niet snel.
Als beveiligingsbeambte vraag ik altijd om een legitmatie, met name als mensen voor het eerst komen. Er wordt dan een foto gemaakt zodat later alleen de naam genoemd hoeft te worden, dan kan na invoering van de naam de foto worden vergeleken. Geen legitimatie is geen toegang. Maar dat is natuurlijk het beleid van een organisatie...

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2005, 12:16:03
Bij de opname, moet er naar een legitimatie gevraagd worden. Indien er twijfel is over de identiteit moet dat aangegeven worden, en moet er gehandeld worden als of dit een nieuwe patient is..
Verder moet het ziekenhuis, dan een onderzoek instellen naar de indentiteit, desnoods met behulp van politie.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2005, 17:49:14
Bij de opname, moet er naar een legitimatie gevraagd worden. Indien er twijfel is over de identiteit moet dat aangegeven worden, en moet er gehandeld worden als of dit een nieuwe patient is..
Verder moet het ziekenhuis, dan een onderzoek instellen naar de indentiteit, desnoods met behulp van politie.
Is het verplicht om bij opname een identificatie te vragen. Is bij ons nog nooit gebeurd. De meeste mensen die op de SEH komen hebben ook geen identificatie bewijs bij zich. Als het noodzakelijk is wordt een patient met of zonder identificatie opgenomen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2005, 19:58:07
n.a.v. een posting bij de politie

kwam bij mij de vraag op :in hoeverre mag je hier in het ziekenhuis naar vragen , als personeel

wellicht hebben jullie het volgende ook wel eens mee gemaakt;
patiënt, wordt ingeschreven, heeft een ziekenfonds kaartje en dat blijkt achteraf van oom, neef, nicht etc. te zijn.
met als gevolg  : patient moet geopereerd worden, heeft B+ en tijdens kruisproef O- (hmm, toch niet dezelfde patien)

Vragen mag altijd, het wordt een mogelijk probleem als dat geweigerd wordt.   ::)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2005, 23:57:09
Vragen mag. OK. Maar Peter zegt dat vragen moet. En daar ben ik het niet mee eens. Misschien dat er op andere SEH's in den lande anders over wordt gedacht. Moeten we volgens de wet om een legitimatie vragen of mogen we om een legitimatie vragen. En dan nog is de tegenpartij niet verplicht om een legitimatiebewijs aan een verpleegkundige te laten zien. Het ziekenhuis daarentegen heeft volgens de wet wel een behandelplicht. Of de identiteit nu wel of niet bekend is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2005, 15:58:39
FF goed lezen wat ik beschreven heb.

Het is niet de eerste beste verpleegkundige de dit moet vragen.  Bij het maken en wijzigen van de ponskaartjes etc. moet de patientenregistratie van de verzekeraars tegen woordig om een geldig indentiteitsbewijs vragen.

De behandelingplicht geld voor acute zaken. en niet voor niet acute zaken. en staat los van de verplichting van de verzekeraars om de indentiteit van de patient vast te stellen.

Indien er getwijfeld word naar de indentiteit, moet de patientenadministratie vragen een om een onderzoek naar indentiteit eventueel met behulp van een politieagent.  Als dit niet gebeurd krijgt de ziekenhuis geen vergoeding van de verzekeraars voor de behandeling.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2005, 20:26:41
Hmmm , moeilijke kwestie :o
vooral ten tijde als ze aan je loketje met een ziekenfondskaartje staan te wapperen!
In zo'n geval kan dat (afgezien het financiële plaatje voor het ziekenhuis) ook  voor die patiënt qua behandeling toch wat consequenties opleveren!
( dan maar denken, "eigen schuld dikke bult"?) :-[