GRIP 1 Stand by call 3 (voorzorgslanding) Vliegbasis Eindhoven 06-12-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Stand by call 3 (voorzorgslanding) Vliegbasis Eindhoven 06-12-2011  (gelezen 4654 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

orthello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Daar ging het toch om een onderdeel van de hoogtemeter? Maar ok, is off-topic.
Klopt. En dat was ook door de piloten geconstateerd na een cross check.
Echter lieten de piloten de hoogte meter wel als voeding dienen voor de automatische piloot die op basis van de verkeerde hoogte de gashendel dicht trok (retard mode).

Ik blijf het een hoop spierballen vinden voor een incident(je) van dit kaliber.

Maar goed... Eindhoven heeft natuurlijk ook nog de Herculesramp in het achterhoofd.

Begrijp me niet verkeerd... Liever safe than sorry. Ik heb geen kritiek op de hulpdiensten.
Ik vraag me alleen af waarom er op een probleem met 1 van de minstens 2 snelheidsmeters zo groot wordt ingezet.
Het is niets anders dan een voorzorglanding. Om dan een inzet te doen op basis van een noodlanding scenario is nog al wat.
Dat kan twee dingen beteken:
1) er is meer aan de hand (wat ik niet waarschijnlijk acht. Zo paranoide ben ik namelijk nou ook weer niet)
2) er is ergens sprake van een miscommunicatie waardoor een andere inschatting van de omvang is gemaakt.

En deze miscommunicatie kan makkelijke ontstaan op een aantal plaatsen. Met een beetje mazzel gaat de melding via slechts vier mensen. Er hoeft maar een persoon te zijn die 'voorzorglanding' naar de volgende persoon communiceert als 'noodlanding' en je hebt meteen een heel andere inzet.
Ik begrijp het ook wel.

Het is trouwens ook wel grappig om te zien hoe de pers daar dan meteen weer op reageert. 'WOW GRIP1.. da's heftig man!!! Snel er heen, daar kunnen we nieuws vvan maken'


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Ach,het zijn procedures,Schiphol zou hetzelfde hebben gereageerd,net als de pers trouwens.
Liever wat teveel gealarmeerd dan te weinig,ik vind de opschaling trouwens zeker niet overdadig in vergelijking met Schiphol in een soortgelijke situatie


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ryanair-toestel maakt voorzorgslanding op Eindhoven Airport
door omroepbrabant op 6 dec 2011

Ryanair-toestel maakt voorzorgslanding op Eindhoven Airport

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1659571313/Vliegtuig+in+problemen+Eindhoven.aspx
Laatst gewijzigd: dinsdag 6 december 2011 - 13:20 | Auteur: Peter de Bekker

EINDHOVEN - Een vliegtuig van Ryanair heeft dinsdagochtend een voorzorgslanding gemaakt op Eindhoven Airport. Het toestel kwam uit Sevilla en staat veilig aan de grond. Volgens de politie was er een mankement aan de snelheidsmeter van het vliegtuig.
Het vliegtuig, een Boeing 737-800, had 156 passagiers aan boord, die niets van het incident hebben gemerkt.

Na de melding werden op Eindhoven Airport allerlei voorzorgsmaatregelen genomen. Zo rukte de brandweer met groot materieel uit.

Het toestel wordt momenteel onderzocht. De vlucht naar Sevilla is voor onbepaalde tijd vertraagd.
Samen sterk in de hulpverlening!