Dank je wel voor je uitleg.
Ja dat bedoelde ik in principe.
Ik vroeg me af, als de verkeersregelaar het kruispunt stilzet en de prio1 er door laat, of de prio1 daar baat bij heeft? en dan bedoel ik niet qua doorstroming maar qua zekerheid dat er geen verkeer meer kruist.
Vaak hoor je het hulpverleningsvoertuig al van ruime afstand aankomen.
Hierdoor kun je makkelijker anticiperen(lees: kruispunt vrijmaken..).
Ik heb zelfs wel eens om en om stop gezet voor veilige doorgang, bleek de (politie)auto aan de andere kant van het water rijden.
2 minuten later kwam er een motor aan en raad eens? die kwam wel via de om en om.. en dat was even puzzelen, want het verkeer van de andere kant reed nog...
Uitwijk mogelijkheden waren er (bijna) niet door de vangrail aan beide kanten.. Gelukkig was het 'maar' een motor.
Alleen enigste 'nadeel' is de politie heeft vrijstelling om zonder OGS door rood te rijden ect.
Dus je hoort ze niet altijd aankomen, hierop kun je de politie auto stopzetten. (dit enkel
zonder OGS.)
En het kruispunt alsnog z.s.m. vrijmaken, bij mij heeft dit altijd goed gewerkt en zwaaien altijd vriendelijk, prio 1 of niet.. (uitzonderingen daargelaten.)
Wat de bestuurder van de politie auto doet met mijn teken, maakt mij in principe niet zoveel uit.. Het is en blijft zijn/haar eigen verantwoording, de verkeersregelaar kan wel hulp bieden voor een veilige oversteek van het politievoertuig.
Het is zeker prettig dat al het kruisende verkeer stil staat, maar de chauffeur zal dit altijd zelf beoordelen en zijn eigen weg zoeken.
Bedenk bovendien dat een verkeersregelaar op afstand niet altijd te zien is/gezien is door de chauffeur.
Dan doet de verkeersregelaar iets 'fout', je staat namelijk (bijna) nooit stil en zeker niet op een kruising..
Je moet je zichtbaar maken aan alle verkeersdeelnemers, dus ook eventueel inhalend verkeer ect.