GRIP 1 Zeer grote brand (winkel) Hofstraat - Kampen 06-12-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (winkel) Hofstraat - Kampen 06-12-2011  (gelezen 51065 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #150 Gepost op: 10 december 2011, 14:34:16
Ik blijf het elke keer weer knap vinden dat mensen vanaf de andere kant van Nederland aan de hand van wat foto's precies weten wat er allemaal fout is gegaan en hoe zij het allemaal veel beter hadden gedaan.....zonder details te weten, zonder aanwezig te zijn geweest, puur aan de hand van foto's wordt een compleze inzet afgekraakt.....jammer.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #151 Gepost op: 10 december 2011, 14:43:52
Ik blijf het elke keer weer knap vinden dat mensen vanaf de andere kant van Nederland aan de hand van wat foto's precies weten wat er allemaal fout is gegaan en hoe zij het allemaal veel beter hadden gedaan.....zonder details te weten, zonder aanwezig te zijn geweest, puur aan de hand van foto's wordt een compleze inzet afgekraakt.....jammer.
Dit is niet waar, we bekijken de foto,s, foto,s die nu eens van zeer dichtbij zijn genomen. En van waaruit dus nu eens een heleboel zichtbaar wordt, zeker op brandweertechnisch gebied is hier erg veel leering uit te halen. Dit soort beeldmateriaal is helaas nog erg schaars te vekrijgen. De discussie die nu gaande is is zeer zeker niet bedoeld om de inzet af te kraken, helemaal niet zelfs. Hier kan men van leren,temeer omdat in deze inzet erg veel leermomenten zitten, die we ook zeker moeten benutten voor een volgende keer.

Binnenbrandbestrijding is een ingewikkelde materie, ingewikkelder dan het alleen volhozen van een pand om op die wijze de brand te blussen. Dit soort inzetten vallen en staan met goede verkenningen, RSTV-scan maken enz.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #152 Gepost op: 10 december 2011, 14:48:37
Citaat
dus met de straalpijpen die op foto 29 te zien zijn ga je in de deur opening ziten

Op 29 zie ik geen LD straalpijpen (kan ze niet herkennen), maar op 35 wel en die zijn dus niet geschikt voor rookgas koelen.(horen in het Museum thuis!)
Citaat
knap werk ik doe het niet
Als de brandweer het niet doet wie dan wel? that's the question
Citaat
laat het vuur maar naarbuiten komen
binnen is toch alles al weg
Binnen in de schoenenzaak is verloren, maar de naastgelegen panden, bewoners en eigenaren zullen je dankbaar zijn.
Citaat
Dus in feitte is het een niet zo geheel gelukkige inzet geworden, maar hadden ze beter direct LD kunnen inzetten en moeten gaan koelen in de rookgaslaag?
Weet ik niet, hangt van veel zaken af, aan de hand van de foto's blijft het gissen naar een aantal zaken, zoals waar zat de brandhaard, hoe was de indeling in het gebouw, verlaagd plafond of niet, wat is er aan de achterzijde geopend, etc.
Ik had voor een andere inzet gekozen, aan de hand van de foto's.
Maar ik vertrouw erop dat de collega's in Kampen met de middelen en de Vak kennis van zaken gehandeld hebben die ze ter beschikking hadden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #153 Gepost op: 10 december 2011, 16:11:42
Ik ben geen brandweerman...wel grote interesse ervoor...dus knal me niet af... maar op foto 33 vind ik de vlammen nogal vreemd. Lijkt wel alsof het om een gasbrand gaat.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #154 Gepost op: 10 december 2011, 16:20:47
Citaat
Lijkt wel alsof het om een gasbrand gaat
Dat is het ook, alleen geen gas zoals jij het bedoeld,(aardgas) maar brandbare gassen die door verhitting vrijkomen (pyrolyse) uit de vaste stoffen. Afhankelijk van de gebruikte materialen in het interieur kunnen er veel of heel veel brandbare gassen uit de stoffen komen. Winkel interieur, MDF en geperste meubelplaten, met lijm en kunststoffen en een mogelijke wand en vloerbedekking die bij verhitting ook veel brandgas oplevert.
Maar zoals al aangegeven, de reden dat de vlammen zo extreem naar buiten komen kan ook te maken hebben met een opening aan de achterzijde van het pand en of de inzet van stralen aan de achterzijde (je duwt als het ware de brand aan de voorzijde naar buiten etc)
Maar we zij er niet bij geweest maar dat zou een reden kunnen zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #155 Gepost op: 10 december 2011, 16:24:16
Het ging hier om een schoenenzaak. Zou het ook mogelijk zijn dat er spuitbussen met lak stonden of iets dergelijks.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #156 Gepost op: 10 december 2011, 16:42:05
Dat is het ook, alleen geen gas zoals jij het bedoeld,(aardgas) maar brandbare gassen die door verhitting vrijkomen (pyrolyse) uit de vaste stoffen. Afhankelijk van de gebruikte materialen in het interieur kunnen er veel of heel veel brandbare gassen uit de stoffen komen. Winkel interieur, MDF en geperste meubelplaten, met lijm en kunststoffen en een mogelijke wand en vloerbedekking die bij verhitting ook veel brandgas oplevert.
Maar zoals al aangegeven, de reden dat de vlammen zo extreem naar buiten komen kan ook te maken hebben met een opening aan de achterzijde van het pand en of de inzet van stralen aan de achterzijde (je duwt als het ware de brand aan de voorzijde naar buiten etc)
Maar we zij er niet bij geweest maar dat zou een reden kunnen zijn.

Dus eerder een flash-over?


NLBulletjeDH

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #157 Gepost op: 10 december 2011, 17:04:20
Maar zoals al aangegeven, de reden dat de vlammen zo extreem naar buiten komen kan ook te maken hebben met een opening aan de achterzijde van het pand en of de inzet van stralen aan de achterzijde (je duwt als het ware de brand aan de voorzijde naar buiten etc)
Maar we zij er niet bij geweest maar dat zou een reden kunnen zijn.

Dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Immers brand ontwikkeld zich naar ventilatie openingen toe.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #158 Gepost op: 10 december 2011, 17:35:14
Het ging hier om een schoenenzaak. Zou het ook mogelijk zijn dat er spuitbussen met lak stonden of iets dergelijks.
Ongetwijfeld, denk ook aan van die spuitbussen waarmee je schoenen beschermt tegen indringing van vocht etc.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #159 Gepost op: 10 december 2011, 21:29:51
Citaat
Dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Immers brand ontwikkeld zich naar ventilatie openingen toe.
Maar niet zoals op deze foto's en omdat er ook een TS aan de achterzijde staat zou dat mee hebben kunnen spelen.
Citaat
die spuitbussen waarmee je schoenen beschermt tegen indringing van vocht etc.
Is denk ik niet van invloed geweest, bussen knallen dan één voor één uit elkaar waarbij je dan een vuurbal krijgt (groter of kleiner)/
Inventaris, meubilair, wand en vloerbekleding etc spelen een veel groter rol. Misschien veel van die bankjes gevuld met PU schuim om op te zitten en schoenen te passen. Vergelijk deze video met de foto's van de rook opbouw en ontsteking van de brandgassen.
http://www.youtube.com/watch?v=GeLKVFC27-0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar