En heeft dat tot schadeclaims geleidt? Zal een hoop gezeur geven om te bewijzen dat door toedoen van de brandweer de auto onbruikbaar is geworden. Want laten we wel wezen, ik heb zelf al eens bij een ongeval gestaan waar na het bezoek van de berger de schade alleen maar erger was geworden.
Dus het takelen door een berger bied ook geen garanties voor een goede afloop.
Na 30 jaar bergingsbedrijf gehad te hebben, kan ik best stellen dat met enige regelmaat Verzekeraars en of particulieren proberen een schade bij een berger te verhalen. Zelf hebben wij zelden of nooit auto's aan het dak getakeld. De meeste duikers - ook die van de brandweer
- waren na overleg best wel bereid om de auto's niet door het dak te pakken.
Stel: Auto heeft dagwaarde van € 10.000,- en is totall loss: Blikschade € 8.000,- restwaarde is dan € 2.000,- De klant krijgt € 10.000,- uitgekeerd. Zit er takel(dak)schade aan, dan geeft de opkoper er veelal minder voor en dat verschil kan dan de berger bijbetalen.
Is de auto bij waterschade economisch totall loss dan wordt de takelschade getaxeerd en van de dagwaarde afgetrokken.
Stel: Auto heeft dagwaarde € 20.000,- en een takelschade van € 3.500,- Dan stelt de Verzekeraar de dagwaarde op € 16.500,- De klant had voor de berging een auto die € 20.000,- waard was, dus de berger kan dan € 3.500,- aan de klant betalen.
Ik heb tot nu toe vooral gezien dat een berger met veeels te licht spul aankomt (maar toch gaat bergen).
Met alle extra schade tot resultaat.
Dus exact wat jij zegt, door toedoen van de berger wordt de schade (veelal) (ook) erger.
De oorzaak dat een berger met te licht spul aan komt, komt heel vaak doordat de melding over te veel schijven gaat en uiteindelijk niet goed doorkomt. Als berger was ik niet altijd even blij
, dat meldingen via een landelijk meldpunt binnen kwamen. De brandweer of politie had dan bijvoorbeeld doorgegeven dat de auto 10 meter uit de kant op z'n kop in de sloot lag en van het LCM kregen we dan een takelopdracht zonder bijzonderheden door. Ik vind het rechtstreekse contact voor alle partijen het beste. Als oplossing hebben we al een geautomatiseerde telefooncentrale gebouwd, die de meldingen landelijk online registreert en door kan schakelen naar de betreffende regioberger.