Zelfde met het bergen van auto's. Zelfde discussie als die al meerdere malen is gevoerd omtrent de grote kraan van brandweer Den Haag. Die taken zijn in veel gevallen gewoon voor de berger. Die hebben er voor geleerd, worden betaald door de verzekering, hebben veelal de goede spullen er voor én de brandweer kan snel weer inzetbaar zijn voor de volgende klus.
Dus de brandweer is niet voor het bergen van voertuigen is jouw mening? Hoe wil je dat dan gaan doen met zoals waar deze topic over gaat, een voertuig te water? Is dat ook niet voor de brandweer??
Want dan zou ik, als ik brandweerduiker was, ook echt alleen gaan voor eventuele slachtoffers. Als de berger dan vraagt of ik hem kan aanpikken, zou ik zeggen: "Sorry, daar zijn we tegenwoordig niet meer voor. Dat is iets voor de bergers." Waardoor iedere berger dus een duikteam moet opstarten om het voertuig aan te pikken. Want anders is de brandweer toch weer bezig met het bergen van voertuigen.
In de regio A-A gebeurd dit trouwens ook vaak de politiekraan. Die hebben goed en zwaar materieel en zijn er ook nog eens in geoefend. Daarbij is het zo als er nog eventueel een sporen onderzoek gedaan moet worden, dan kunnen ze meteen het voertuig vervoeren naar de desbetreffende locatie, denk aan FO of FTVO (VOA).