Zondagmiddag, 15:58 uur. Terwijl de leden van de IJRB gezellig wat staan te drinken op de nieuwjaarsreceptie, vraagt de dienstdoende patrouilleboot van de IJRB - een Rescue II - of zij mogen binnenkomen in Seaport Marina. De meldkamer antwoordt bevestigend.
Zondagmiddag, 16:00 uur. Eén van de twee teamleiders van de dag staat op de afgesloten Zuidpier bij de slagboom om strandbezoekers te informeren over de gevaren van de pier bij storm. Op dat moment is de windkracht 8 Beaufort en slaan de golven vrijwel continu over de pier heen.
Zondagmiddag, 16:02 uur. De teamleider ziet de twee opvarenden van Rescue II naar voren leunen en iets doen met de startsleutel. De boot ligt gevaarlijk dichtbij de pier. Blijkbaar is er een motorprobleem, waarvoor de oorzaak niet snel te vinden is, want de twee opvarenden bevestigen een lijn aan de voorzijde van de boot en stappen - gekleed in hun waterdichte overlevingspak - over boord. Al zwemmende houden zij de boot bij de pier vandaan, zodat deze niet tegen de blokken slaat. De teamleider heeft inmiddels de meldkamer verzocht een tweede boot naar dit gebied te sturen om de bemanningsleden uit het water te vissen.
Zondagmiddag, 16:06 uur. Een andere boot van de IJRB - de rubberen Brio 450 - arriveert bij de Rescue II en wil de opvarenden uit het water halen. Deze vertellen dat ze nog prima in orde zijn en willen dat eerst de boot in veiligheid wordt gebracht. De Brio maakt de sleeplijn vast en sleept de Rescue II weg bij de pier. Tussen de pieren - 100 meter voor de ingang van Seaport Marina - wordt de sleep losgekoppeld en vaart de Brio terug naar de te water geraakte bemanningsleden. Deze worden opgepikt en naar de brandstofsteiger in Seaport Marina gevaren, waar een terreinwagen klaar staat om ze naar post De Waecker te brengen.
Twee andere leden springen ook in de Brio en met 4 mensen aan boord vaart de Brio naar de Rescue II, die inmiddels richting het kleine strand drijft. De boot wordt weer aangekoppeld en er wordt begonnen met het slepen van de boot. De KNRM-boot Koos van Messel is inmiddels ook gearriveerd en neemt de sleep over en sleept de Rescue II naar de brandstofsteiger. Daar neemt de IJRB de sleep weer over richting de boothelling, waar de boot uit het water getakeld wordt.
Eenmaal op post De Waecker aangekomen, wordt de Rescue II geïnspecteerd en al gauw blijkt dat er een accuklem los zit, waardoor de boot geen stroom meer had. De verklaring voor de motorstoring is gevonden. De accuklem wordt bevestigd en als het startsleuteltje wordt omgedraaid, start de motor zonder problemen.
In de IJmuider Courant wordt gesproken over een omgeslagen rubberboot, terwijl de Rescue II ten eerste van polyester is en ten tweede nooit omgeslagen is. De bemanning is weloverwogen van boord gestapt, omdat zij het probleem niet zo snel konden lokaliseren en de pier erg dichtbij kwam. De bemanningsleden zijn geen moment in levensgevaar geweest en stonden met handsignalen voortdurend in contact met de teamleider die op de pier stond. De Koos van Messel heeft de Rescue II ongeveer 200 meter gesleept. Op dat moment waren de opvarenden al lang en breed op de wal afgezet.