GRIP 1 TIS 4.1 klein OGS (lekkende spoorwagon) Westdam - Sas van Gent 08-12-2011

Auteur Topic: GRIP 1 TIS 4.1 klein OGS (lekkende spoorwagon) Westdam - Sas van Gent 08-12-2011  (gelezen 3901 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
@hvzeeland Middelburg
Dit is het officiële twitteracount van HVZeeland.nl. Wij bieden dagelijks nieuws en achtergronden over en rond het thema veiligheid en hulpverlening in Zeeland.

Update lekkage spoorwagon Westdam Sas van Gent: Inmiddels sprake van #GRIP1 situatie. Dat heeft te maken met coördinatie. #zeeland #tis
18 minutes ago

Update lekkage spoorwagon Westdam Sas van Gent: Er wordt nu uitgezocht wat voor stof er lekt en wat het risico is. #zeeland #tis
20 minutes ago

Update lekkage spoorwagon Westdam Sas van Gent: Er is nog niets bekend over evt. slachtoffers. Drie ambulances gealarmeerd. #zeeland #tis
21 minutes ago

Update ongeluk gevaarlijke stoffen met spoorwagon Statenstraat - Westdam Sas van Gent: Er is sprake van een kleine lekkage. #zeeland #tis
32 minutes ago

Nu: Hulpdiensten massaal gealarmeerd voor ongeluk gevaarlijke stoffen met spoorwagon Statenstraat Sas van Gent. #zeeland #tis
36 minutes ago
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
@VRZ Veiligheidsregio ZLD
#Sas van Gent: kleine lekkage in tankwagon. 2 tankautospuiten en hulpverleningsvoertuig blijven ter plaatse. Overige hulpverleners weg.
1 minute ago
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
@VRZ Veiligheidsregio ZLD
# Sas van Gent #lekkage gestopt. Coordinatie afgeschaald naar GRIP 0 (reguliere situatie).
3 minutes ago
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
@VRZ Veiligheidsregio ZLD
#SasvanGent De brandweer keert terug naar kazerne. #ProRail handelt de situatie met de lekkende #tankwagon (inmiddels gedicht) verder af.
1 minuut geleden
Samen sterk in de hulpverlening!


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Lekje ketelwagon Sas van Gent gedichtdonderdag 08 december 2011 | 10:50 |
Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 december 2011 | 10:52

SAS VAN GENT - Het lek in een ketelwagon op het spoorwegemplacement van Sas van Gent is omstreeks half elf vanochtend gedicht.
De stof die hierbij in zeer beperkte mate vrijkwam, is vergelijkbaar met benzine, aldus een woordvoerster van de Veiligheidsregio Zeeland. Zij verklaarde dat er geen sprake is geweest van een gevaarlijke situatie voor de omgeving.
De melding van de lekkage kwam rond 9.25 uur. Hulpdiensten, waaronder brandweer en ambulancedienst, rukten met groot materieel uit. Na onderzoek bleek het om een klein lek te gaan. De benzineachtige stof kwam er druppelsgewijs uit. Veel meer dan een vol koffiebekertje is er niet vrijgekomen.
Over de oorzaak van de lekkage is nog niets bekend. De ketelwagon stond stil op het spoorwegemplacement. Van een botsing of iets dergelijks is dus geen sprake geweest.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/10031271/Lekje-ketelwagon-Sas-van-Gent-gedicht.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Kleine lekkage tankwagon Sas van Gent (08-12-11)

Donderdagmorgen 8 december om 9.20 uur kwam via ProRail een melding binnen bij de meldkamer in Zeeland van een ongeval met gevaarlijke stoffen in Sas van Gent. Het betrof een kleine lekkage van een brandbare stof uit een stilstaande wagon op het spoorwegemplacement. De lekkage vond plaats via het deksel waarmee de wagon wordt afgesloten. De meldkamer alarmeerde de brandweer en overige hulpdiensten om de lekkage te stoppen.
De lekkende stof was een soort benzine. Er is een zeer geringe hoeveelheid uit de tankwagon gedruppeld, ongeveer de hoeveelheid van een koffiebeker. Het lekken van de stof geeft met name kans op brand en/of explosie. In combinatie met andere wagons op het emplacement, leverde dit een risico op.

Totstandkoming melding
Via het alarmeringssysteem P2000 was zowel een melding van een treinincidentscenario (TIS) 4.3 (= zeer groot ongeval gevaarlijke stoffen) als een TIS 4.1 (= klein ongeval gevaarlijke stoffen) te zien. Bij de melding door Pro Rail aan de meldkamer leek het in eerste instantie een zeer groot ongeval te zijn. Deze tekst stond al in de melding toen het alsnog een klein ongeval bleek. Daarop is door de meldkamer daadwerkelijk gealarmeerd conform TIS 4.1. Omwille van de snelheid van de alarmering is de tekst via P2000 dat het eerst TIS4.3 betrof, niet meer verwijderd.
De melding door Pro Rail bij de meldkamer gebeurt aan de hand van hectometerpaaltjes langs het spoor. Omwille van snelle inzet is op de meldkamer in de eerste alarmering een willekeurige straat in de buurt van het spoorwegemplacement aangegeven (Statenstraat). Op basis van aanvullende informatie direct na de alarmering is tijdens het aanrijden van de hulpdiensten de aanrijroute en opstelplaats gewijzigd via mobilofoonverkeer tussen hulpdiensten en meldkamer.

Standaard procedure
Bij TIS 4.1 is er een standaard procedure van alarmeren, waarbij veel eenheden uit voorzorg worden opgeroepen. Niet alle eenheden zijn daadwerkelijk ingezet. Toen al vrij snel bleek dat het om een klein ongeval ging, zijn de meeste hulpdiensten teruggekeerd naar de kazernes.

Afhandeling incident
Rond 10:30 uur was de lekkage gedicht en werd er afgeschaald naar GRIP 0, de reguliere situatie.
http://www.vrzeeland.nl/news/139/77/Kleine-lekkage-tankwagon-Sas-van-Gent-08-12-11

Wat een keurig, gedetailleerd en duidelijk persbericht!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Vreemd: zeer groot OGS zou TIS 4.4 moeten zijn? Nu staan er 2 classificaties in: tegelijk 4.1 en 4.3. Hopelijk loopt het met een sisser (niet letterlijk) af

Dit heeft te maken met GMS. Het heeft in de meeste gevallen te maken met het selecteren van de karakteristiek bij het aanmaken van de melding of bij het opschalen. Vermoedelijk heeft men eerst de karakteristiek 4.1 aangeklikt. Als je vervolgens toch voor een andere waarde kiest, zoals in dit geval TIS 4.3 dan verdwijnt de waarde 4.1 niet automatisch. Deze moet de centralist er zelf weer afhalen door hem nog een keer aan te klikken. Dit principe noemen ze meervoudige karakteristieken. Hierdoor heb je de mogelijkheid om meerdere karakteristieken aan één meldingsclassificatie te hangen.

De tegenstrijdige dubbelingen zie je wel vaker bij alarmeringen waar karakteristieken worden gebruikt. Meestal bij de opschaling. Dan staat er bijv. (omvang brand: middel, groot, zeer groot). Gelukkig alarmeert GMS dan wel de eenheden die bij de hoogste waarde van een karakteristiek horen. De lagere waarde laat hij wel staan maar wordt verder genegeerd.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Voertuigenlijst volgen de alarmeringen

Tankautospuit
5634 TS Sluiskil
5635 TS Sas van Gent
5636 TS Axel
5637 TS Westdorpe

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
5391 COH Sluiskil
5486 HA Sluiskil
5488 ABH Koegors
5647 HA Koegors
5662 HA Mauritsfort
5672 HVH2 Mauritsfort

Overige voertuigen
5392 VC2 Westdorpe
5677 SIV Koegors
5685 GSE Sas van Gent

Dienstvoertuigen
4395 DA-OvD Meldkamer
5420 DA-AGS Zuid
5694 DA-HOvD Zeeuws Vlaanderen
5695 DA-OvD Midden Zeeuws Vlaanderen
RCvD
LMPO


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Werkt dit ook in de winter als het -10 is?
Een gewone brandkraan toch ook?