Ik lees veel dingen die op één hoop worden gegooid, we gaan van vertraagd publiceren naar kentekens en dergelijke.
Laat duidelijk zijn dat ik zulke privacygevoelige informatie niet zal publiceren. Dat ten eerste.
Ten tweede: anno 2011 werken we met internet, met mobiele telefoons, met websites die heel de dag geüpdate worden, met twitter en andere zaken.
En 90-8, twitter is volgens jou 'geruchten en speculatie ten top', maar wat vind je dan van grote nieuwssites die op twitter actief zijn? Diverse kranten en persbureau's die live tweeten?
Is dat dan ook per definitie slechts een gerucht? En bijvoorbeeld Regio15, een grote, bekende site, ook op twitter.
Zij brengen zeer snel foto's, ook bij ernstige ongevallen. Zolang daar geen privacygevoelige informatie in te vinden is, zie ik niet waarom niet.
Eerder genoemde site (van saorafael) twittert ook 'live', vanaf incidentlocatie.
Ik herinner me een bedrijfsongeval op een bouwplaats, waar dusdanig veel details genoemd werden dat het voor betrokkenen duidelijk was dat een bekende slachtoffer was.
Dan is het toch overdreven politiek correct om urenlang te wachten met foto's publiceren? Het item was reeds gepubliceerd, er stonden alleen nog geen foto's in maar wel de vermelding dat omwille van de ernst daarmee werd gewacht. In de tekst van het item werden wél de plaats- en straatnaam, bouwlocatie en soort bouwmachine al vermeld, dus bekenden konden het al weten.
Jemming,
Het zijn juist persfotografen die snel nieuws willen brengen. Een journalist wil verslag leggen, wil nieuws brengen, zo snel mogelijk. Anno 2011 is een ongeval om 12:00 uur, om 18:00 uur al geen nieuws meer. We leven niet meer in het tijdperk waarin we op maandagochtend via de krant vernamen dat er zaterdagmiddag een ongeval had plaatsgevonden.
Door de snelheid is het juist van belang dat er snel duidelijkheid is. Ik woon zelf in een dorp waar na een ongeval of brand veel geruchten de ronde doen. Dan is het in mijn optiek beter om die geruchten snel te ontkrachten en direct de werkelijkheid te melden, dan te wachten tot de geruchten wijd verbreid zijn.