Ongevallen fietsers met oordopjes of koptelefoons op of in

Auteur Topic: Ongevallen fietsers met oordopjes of koptelefoons op of in  (gelezen 3411 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

saorafael

• Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Incidentenfotograaf
Gepost op: 10 december 2011, 13:31:28
Ik hoor en zie steeds meer ongevallen met fietsers,simpelweg omdat ze afgeleid waren door de muziek en dus niks meekrijgen van het medeverkeer.Is dit ook jullie mening ? Ik vindt dat ook dat ze moeten verbieden om tijdens het verkeer met oordopjes en/of koptelefoons in te hebben.

Graag jullie mening !

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2011, 13:55:34
Ik hoor en zie steeds meer ongevallen met fietsers,simpelweg omdat ze afgeleid waren door de muziek en dus niks meekrijgen van het medeverkeer.Is dit ook jullie mening ? Ik vindt dat ook dat ze moeten verbieden om tijdens het verkeer met oordopjes en/of koptelefoons in te hebben.

Graag jullie mening !

vind ik niet! ik fiets elke dag 18 km naar me werk al 3 jaar lang met die dingen in en nog nooit wat gebeurt! en ja wie fiets er nu tegenwoordig niet met die dingen in? dus als je valt is al snel het oordeel ow zijn muziek stond te hard. ik ben van mening dat als ze de scooterrijders van de fietspaden afhalen het is stuk veiliger word!
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2011, 13:58:48

En al die automobilisten met een geluidsinstallatie op maximaal volume? Die horen ook vrij weinig. Ik denk dat verbieden niet gaat werken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2011, 14:00:20
En al die automobilisten met een geluidsinstallatie op maximaal volume? Die horen ook vrij weinig. Ik denk dat verbieden niet gaat werken.
eens! O0

saorafael

• Incidentenfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Incidentenfotograaf
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2011, 14:09:11
Oh,interessante discussie ! En hoe denken jullie dan over bellen in de auto?

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 december 2011, 18:49:18
Ik hoor en zie steeds meer ongevallen met fietsers,simpelweg omdat ze afgeleid waren door de muziek en dus niks meekrijgen van het medeverkeer.
Op zich een goed punt wat je aansnijdt maar waar heb jij die kennis (cijfers) vandaan dat dit aantal toeneemt?

Nu vraag je dit alsof die twee enige samenhang met elkaar hebben. Daar ben ik het niet mee eens. Bij bellen in de auto is niet het probleem dat je de rest niet hoort, maar dat je de aandacht er niet bij hebt. Als daar ook nog eens bij komt dat je een hand mist doordat je een telefoon tegen je oor moet houden ben je m.i. dubbel dom bezig.

Bij muziek (harde ~, danwel uit oordopjes) mis je niet een hand om je stuurmanskunsten waar te maken en daarnaast is de afleiding vele malen minder dan een telefoongesprek.

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 december 2011, 18:57:53

Daar heb ik geen probleem mee  als de bestuurder het maar niet doen (handsfree mag)    :D

Ik bemerk bij mijzelf dat ik ook niet handsfree moet bellen als ik de auto aan het besturen ben.
Ik word toch door het gesprek te veel afgeleid, maar ik zie mensen die naast het handsfree bellen (als bestuurder) ook nog druk aantekeningen kunnen maken..................tja.

. Bij muziek (harde ~, danwel uit oordopjes) mis je niet een hand om je stuurmanskunsten waar te maken en daarnaast is de afleiding vele malen minder dan een telefoongesprek.
Bij handsfree bellen mis je ook geen hand, maar je mist ook een hand voor je stuurmanskunsten indien je wat zit te drinken, rookt, aan de radio klooit of gewoon met 1 hand aan het stuur rijd omdat dat zo lekker rijd...............(dan wel boven op het stuur...dat staat ook nog eens stoer)  

Zoals boven word je door het telefoongesprek zelf afgeleid,  okee ik ........

Bij harde muziek mis je denk wel iets namelijk het omgevingsgeluid  bijv. van het voorrangsvoertuig    die uit de zijstraat komt.....dus je hebt ff niets aan je spiegels  ......   of dat iemand ter het afwenden van gevaar claxoneert.

Het voordeel van harde muziek in de auto is dat het overige verkeer je hoort aan komen   >:D   ;D

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 10 december 2011, 19:06:33
ik fiets elke dag 18 km naar me werk al 3 jaar lang met die dingen in en nog nooit wat gebeurt!

Ligt dat aan jou of aan de overige weggebruikers?      ;D     :-*   98uiye  
(of heb je z'n ledbordje met "brandweer" op je fiets  waardoor de medeweggebruikers begrip hebben hoe je fiets  098uo   98uiye)

en ja wie fiets er nu tegenwoordig niet met die dingen in?
Ik.

ik ben van mening dat als ze de scooterrijders van de fietspaden afhalen het is stuk veiliger word!

Ja, op het fietspad... >:D    

Je wilt dan een scooter die max 45 mag ook op een weg laten rijden waar max 80 km mag worden gereden door de auto's, vrachtwagens en motoren.
Ik heb al z'n hekel aan die brommobielen...

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2011, 19:32:20
Bij handsfree bellen mis je ook geen hand, maar je mist ook een hand voor je stuurmanskunsten indien je wat zit te drinken, rookt, aan de radio klooit of gewoon met 1 hand aan het stuur rijd omdat dat zo lekker rijd...............(dan wel boven op het stuur...dat staat ook nog eens stoer)  
Klopt, de verslapte aandacht voor het verkeer is het hoofdprobleem. Dat je een vrije hand mist komt er bovenop, inderdaad minder schokkend.

Bij harde muziek mis je denk wel iets namelijk het omgevingsgeluid  bijv. van het voorrangsvoertuig    die uit de zijstraat komt.....dus je hebt ff niets aan je spiegels  ......   of dat iemand ter het afwenden van gevaar claxoneert.
Ik zie het potentiële gevaar er ook wel van in, alleen wat ook weer een knelpunt oplevert is de strafbaarstelling en handhaving. Ga je de grens bij decibellen leggen? In mijn regio heeft alleen de VOA de apparatuur om dat soort zaken te controleren. Daarnaast heeft degene met oordopjes op de fiets een makkelijk verweer: de muziek stond niet aan. Een niet-handsfree-beller kan niet zeggen dat 'ie niet belde omdat dat niet is wat strafbaar is gesteld. En om nou het dragen van oordopjes te verbieden...

Dus ik snap het probleem wel, maar denk ook dat de oplossing niet makkelijk is.

brandweerman511

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2011, 21:07:57
Ligt dat aan jou of aan de overige weggebruikers?      ;D     :-*   98uiye  

nouja ik wil niet zeggen dat ik zo goed fiets maar als je op blijft letten is er niks aan de hand(A) en met name: denk aan je volume?
(of heb je z'n ledbordje met "brandweer" op je fiets  waardoor de medeweggebruikers begrip hebben hoe je fiets  098uo   98uiye)
uhhh dat nog net niet haha wel een blauwe lamp erop? ;D

Ja, op het fietspad... >:D    

Je wilt dan een scooter die max 45 mag ook op een weg laten rijden waar max 80 km mag worden gereden door de auto's, vrachtwagens en motoren.
Ik heb al z'n hekel aan die brommobielen...
of die dingen verbieden? dat is denk ik ongevallen oorzaak nummer 1. en naar school gaande kinderen die met zijn 3 a 4-ren naast mekaar gaan fietsen!