Ik denk dat het sleutelwoord gestructureerd is! Als de mensen van de pm door een bevelvoerder aangestuurd worden en deze ploeg ook uit standaard 6 man bestaat blijft er overzicht. Even netjes koppelen via de gmc en overzicht blijft bestaan. Extra handjes kan heel veel verschil maken in de beginfase van een brand.
Je moet alleen niet hebben dat 1 bevelvoerder 18 man aan gaat sturen ofzo want dat is idd vragen om moeilijkheden en dan vind ik de opmerking van peter71 wel weer terecht.
Waar het omgaat is dat een PM geen uitrukvoertuig is voor de eerste lijnsuitruk, anders zou hij immers wel in de uitrukvoorstellen terugkomen. Het personeel wat ermee uitrukt kan dus ook niet aan die uitruk worden toegevoegt, kan consequenties hebben voor wat betreft verzekering voor als er wat gebeurt.
Bij ons rijdt ook wel eens de PM mee tijdens een uitruk voor dier in nood. Als er weer eens een paard of koe in de sloot zit, op jaarbasis een slordige 10 tot 25 x. Dan rijdt de PM even mee met wat extra personeel wat toch was opgekomen, deze mensen helpen alleen maar trekken om het paard of de koe uit de sloot te halen. De PM wordt wel ingemeld bij de RAC, zodat de centralist weet dat hij meerijdt. Er zit dan 4 tot 6 man/vrouw in de PM, die direct vallen onder de bevelvoerder van de eerste TS.
Je praat in dit soort gevallen over een overzichtelijke situatie, waarbij je snel koppen kunt tellen.
Er is al eens getracht gewoon op te schalen naar middel-HV, maar 3x een middel-HV op 1 dag werdt toch wel teveel van het goede,
vandaar dat het zo opgelost is, met medeweten van de regio/district.
Voor alle andere uitrukken rukt gewoon alleen de TS uit, en is het nodig om op te schalen rukt de 2e TS mee uit. En is de PM enkel om eventueel de catering te regelen, of personeel te rijden wat afgelost moet worden. Oja, en de PM rukt bij ons uit als WVDvoertuig.