Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 241009 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #120 Gepost op: 17 mei 2013, 10:17:49
Zou ik niet verkeerd vinden. Heb echter wel vernomen dat de handhavers het zelf geen uitstraling vinden, is men daar misschien op teruggekomen?
Het zo beter zijn voor het verschil in de kleuren van de uniformen, alleen of ik die gele kleur nou zo mooi vind.. ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #121 Gepost op: 17 mei 2013, 11:25:19
Als men dan toch iets wil wat enigszins lijkt op het huidige uniform ben ik wel voorstander van het Amsterdamse pak. Een grijze broek met bies en een zwarte jas i.p.v. blauw.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #122 Gepost op: 17 mei 2013, 11:44:13
Als men dan toch iets wil wat enigszins lijkt op het huidige uniform ben ik wel voorstander van het Amsterdamse pak. Een grijze broek met bies en een zwarte jas i.p.v. blauw.

Of gele jas. Want die hebben ze ook. Maar het is zeker een nette oplossing.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #123 Gepost op: 17 mei 2013, 13:59:44
Het uniform maakt het gezag maar voor een klein deel. De persoon die er in zit, die moet het doen.

Dat is absoluut zo! Wat Enrico aangeeft zou dan ook een veel groter probleem zijn.

Het zo beter zijn voor het verschil in de kleuren van de uniformen, alleen of ik die gele kleur nou zo mooi vind.. ::)

Tsja... ik zie ook veel handhavers in compleet gele blousons/parka's lopen of met een geel zichtbaarheidsvestje.  ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #124 Gepost op: 17 mei 2013, 17:21:04
Het zou sowieso beter zijn als handhavers ook gewoon een nationaal uniform krijgen. Straks heb de je politie in het donkerblauw met geel, duidelijk herkenbaar. Neem dan als voorbeeld het Rotterdamse stadswacht uniform als nationaal uniform voor handhavers/boa's (kan ook anders natuurlijk, als het qua kleuren maar duidelijk afwijkt van politie). Zo is het voor mensen duidelijk dat je enerzijds de politie hebt, anderzijds de handhavers bepaalde bevoegdheden hebben. Zo weten burgers duidelijk met welke instantie zij te maken hebben, ipv al die verschillende uniformen per gemeente. Het lijkt me ook een goed punt als ze ipv al die verschillende termen (stadswacht, stadstoezicht, handhaving etc.) gewoon één duidelijke term op het uniform plaatsen dat in heel NL gelijk is.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #125 Gepost op: 17 mei 2013, 17:33:26
Het zou sowieso beter zijn als handhavers ook gewoon een nationaal uniform krijgen. Straks heb de je politie in het donkerblauw met geel, duidelijk herkenbaar. Neem dan als voorbeeld het Rotterdamse stadswacht uniform als nationaal uniform voor handhavers/boa's (kan ook anders natuurlijk, als het qua kleuren maar duidelijk afwijkt van politie). Zo is het voor mensen duidelijk dat je enerzijds de politie hebt, anderzijds de handhavers bepaalde bevoegdheden hebben. Zo weten burgers duidelijk met welke instantie zij te maken hebben, ipv al die verschillende uniformen per gemeente. Het lijkt me ook een goed punt als ze ipv al die verschillende termen (stadswacht, stadstoezicht, handhaving etc.) gewoon één duidelijke term op het uniform plaatsen dat in heel NL gelijk is.
Gemeenten zijn kleine koninkrijkjes.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #126 Gepost op: 18 mei 2013, 14:11:16
Ik ben ook voorstander van een landelijk uniform en landelijke benaming voor alle gemeentelijke handhavingsdiensten. Hierbij heeft het Amsterdamse en Rotterdamse model niet direct mijn voorkeur. Over smaak valt te twisten en ik vind beide varianten niet echt mooi, maar wat veel belangrijker is, is het feit dat het een overhemd, pantalon en platte pet in veel gevallen niet praktisch zijn tijdens de werkzaamheden.

Het uniform mag wat mij betreft hetzelfde als de politie zijn echter met een andere accentkleur om duidelijk het onderscheid aan te geven. Waarom zouden we namelijk twee keer het wiel moeten uitvinden. Daar waar de politie-uniformen van gele accenten worden voorzien, kan voor de gemeentelijke handhavingsdiensten wellicht voor koningsblauw worden gekozen. Wellicht kun je dit zelfs nog verder doortrekken naar de groene BOA's door bij deze groep de accentkleur groen te kiezen.
Je krijgt zo een uniform beeld op straat voor handhavende instanties, waarbij voor de burger toch een duidelijk zichtbaar verschil is tussen de verschillende diensten met verschillende bevoegdheden.
Servo Per Amikeco


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #127 Gepost op: 18 mei 2013, 15:16:49
Ik ben ook voorstander van een landelijk uniform en landelijke benaming voor alle gemeentelijke handhavingsdiensten. Hierbij heeft het Amsterdamse en Rotterdamse model niet direct mijn voorkeur. Over smaak valt te twisten en ik vind beide varianten niet echt mooi, maar wat veel belangrijker is, is het feit dat het een overhemd, pantalon en platte pet in veel gevallen niet praktisch zijn tijdens de werkzaamheden.

Het uniform mag wat mij betreft hetzelfde als de politie zijn echter met een andere accentkleur om duidelijk het onderscheid aan te geven. Waarom zouden we namelijk twee keer het wiel moeten uitvinden. Daar waar de politie-uniformen van gele accenten worden voorzien, kan voor de gemeentelijke handhavingsdiensten wellicht voor koningsblauw worden gekozen. Wellicht kun je dit zelfs nog verder doortrekken naar de groene BOA's door bij deze groep de accentkleur groen te kiezen.
Je krijgt zo een uniform beeld op straat voor handhavende instanties, waarbij voor de burger toch een duidelijk zichtbaar verschil is tussen de verschillende diensten met verschillende bevoegdheden.

Net als de politie snap ik dat handhavers eveneens liever niet met een pantalon en platte pet de straat opgaan, maar liever praktische kleding dragen. Echter denk ik persoonlijk dat wanneer zij ook weer voor donkerblauw kiezen, met alleen een andere kleur streep, er nog steeds verwarring blijft ontstaan onder burgers. De meeste mensen op straat hebben niet de kennis van politie en handhavers zelf en zien iemand lopen met een platte pet en denken; politie! Persoonlijk denk ik daarom dat iedere dienst gewoon een andere kleur dient te hebben. Ambulance is geel, brandweer is rood, politie is blauw. Waarom handhavers niet in het grijs bijvoorbeeld? Dat ze eveneens een praktisch uniform dragen naar model politie (worker en polo) maar dan in een totaal andere kleursetting. Zo'n uniform invoeren door heel Nederland, iedere persoon in dienst bij handhaving zijn of haar BOA examen laten doen zodat je alleen de goede handhavers overhoudt (aangezien er soms ook nog een aantal rondlopen die soms voor imagoschade van de rest zorgen) en grote letters op de rug 'Handhaving'. Denk dat er op die manier meer duidelijkheid gecreëerd wordt voor de mensen op straat.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #128 Gepost op: 18 mei 2013, 19:35:39
Zo'n uniform invoeren door heel Nederland, iedere persoon in dienst bij handhaving zijn of haar BOA examen laten doen zodat je alleen de goede handhavers overhoudt (aangezien er soms ook nog een aantal rondlopen die soms voor imagoschade van de rest zorgen) en grote letters op de rug 'Handhaving'. Denk dat er op die manier meer duidelijkheid gecreëerd wordt voor de mensen op straat.

Volgens mij zijn er genoeg collega's bij de politie die ook voor imagoschade zorgen. Wanneer je spreek over een handhaver, heb je het over een BOA. Wanneer je spreekt over enkel een toezichthouder.. die niet handhaaft is het geen BOA.

Een eenduidig uniform lijkt me erg belangrijk. Alleen een klein probleem is dat je altijd boa's had in andere uniformen, denk aan de NS of RWS of Staatsbosbeheer. Veel mensen weten niet veel over deze bevoegdheden van deze mensen.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #129 Gepost op: 18 mei 2013, 20:31:16
Volgens mij zijn er genoeg collega's bij de politie die ook voor imagoschade zorgen. Wanneer je spreek over een handhaver, heb je het over een BOA. Wanneer je spreekt over enkel een toezichthouder.. die niet handhaaft is het geen BOA.

Uiteraard zullen er ook agenten zijn die voor imagoschade zorgen, alleen door de relatief lange en strenge selectieprocedure worden deze er al zo veel mogelijk uitgefilterd lijkt mij. Als ik zelf soms Overtreders keek zag ik soms handhavers voorbij komen die amper Nederlands spraken en ipv de-escalerend optreden alleen maar olie op het vuur gooiden. Maar goed, dit zijn de spreekwoordelijke 'rotte appels' want het overgrote deel zal gewoon prima werk leveren  :)

Het feit dat een handhaver altijd een BOA is wist ik niet. Kun je nagaan, over een paar dagen zelf onderdeel van het wereldje en voor mij is het zelfs niet 100% duidelijk hoe het zit met alle afdelingen van handhaving. Laat staan voor iemand die zich er helemaal niet mee bezig houdt. Die weet totaal niet wie wat wel en niet mag!