Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 244827 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #150 Gepost op: 17 juni 2013, 23:31:59
Citaat van: Pully link=msg=1174703 date=1371503742
Dat is juist ook het probleem. Wie is nu een Handhaver en wie een Toezichthouder? Ik heb zelfs al personeel van een beveiligingsbedrijf welke ingezet wordt voor toezichttaken in probleem gebieden. Zij hebben ook toezichthouder achterop hun T-shirt staan.

En dan heb je natuurlijk nog de toezichthouder die in diverse wetgeving wordt genoemd (bijv Awb), met bijbehorende, soms vergaande, bevoegdheden!
Senior GGP / Oost-Brabant


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #151 Gepost op: 17 juni 2013, 23:51:57
Na het lezen van dit topic ben ik even in mijn schoolboeken gaan neuzen. Ik weet dat er ergens in het boek precies wordt uitgelegd wat een toezichthouder is, een handhaver ect. Wat ik precies zocht kwam ik helaas niet tegen. Wel kwam ik dit tegen:

Handhaving bestaat uit de onderdelen: toezicht, opsporing en sanctionerend optreden.

Definitie van handhaven: Handhaven is het door het toezicht en het toepassen van bestuursrechtelijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke middelen bereiken dat de algemene geldende rechtsregels en individuele geldende voorschriften worden nageleefd (definitie Raad van Openbaar Bestuur)

Bron: InOrde (Toezicht en Veiligheid)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #152 Gepost op: 18 juni 2013, 10:50:50
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1174716 date=1371505917
Na het lezen van dit topic ben ik even in mijn schoolboeken gaan neuzen. Ik weet dat er ergens in het boek precies wordt uitgelegd wat een toezichthouder is, een handhaver ect. Wat ik precies zocht kwam ik helaas niet tegen. Wel kwam ik dit tegen:

Handhaving bestaat uit de onderdelen: toezicht, opsporing en sanctionerend optreden.

Definitie van handhaven: Handhaven is het door het toezicht en het toepassen van bestuursrechtelijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke middelen bereiken dat de algemene geldende rechtsregels en individuele geldende voorschriften worden nageleefd (definitie Raad van Openbaar Bestuur)

Bron: InOrde (Toezicht en Veiligheid)

En dat klopt dus niet helemaal. Er zijn namelijk een aantal wetten waar een Algemeen Opsporingsambtenaar GEEN toezichthouder is, want deze staat namelijk niet met name genoemd. Dat moet wel. Maar hij is wel handhaver voor de wetgeving.
Hoe kan ik handhaven als ik eerst toezicht moet houden. Tenminste volgens jou bron...
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #153 Gepost op: 18 juni 2013, 14:42:29
Hierdoor lijkt alles dus nog vager dan dat het was aan het begin van deze discussie?

Lijkt mij dus erg verstandig om toezichthouders/handhavers die werken als BOA het zelfde uniform te geven. Zo creeen je eenheid en weten de burgers wat deze mensen ongeveer mogen. Burgers weten wat de politie is, maar wat toezichthouders, boa's, treinconducteurs en stadswachten allemaal mogen weet de gewone burger niet, en begrijpelijk.

Ongeveer: Plat gezegt, 'bonnen schijven.'


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #154 Gepost op: 20 juni 2013, 20:49:32
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1174880 date=1371559349
Hierdoor lijkt alles dus nog vager dan dat het was aan het begin van deze discussie?

Lijkt mij dus erg verstandig om toezichthouders/handhavers die werken als BOA het zelfde uniform te geven. Zo creeen je eenheid en weten de burgers wat deze mensen ongeveer mogen. Burgers weten wat de politie is, maar wat toezichthouders, boa's, treinconducteurs en stadswachten allemaal mogen weet de gewone burger niet, en begrijpelijk.

Ongeveer: Plat gezegt, 'bonnen schijven.'

Heb je het vesporo/ InOrde theorieboek? Die deugen niet in ieder geval, zitten een aantal fouten in.


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #155 Gepost op: 20 juni 2013, 21:06:15
Pas geleden ook "Fiscaal Parkeer Controleurs" in uniform gezien.
Uniform vermeld ook met grote letters op de rug "Handhaving"
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #156 Gepost op: 20 juni 2013, 21:06:30
Als een politieagent een mulderbon schrijft, is hij toch ook "toezichthouder".  ::)


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #157 Gepost op: 21 juni 2013, 12:06:35
Citaat van: Martijn95 link=msg=1175882 date=1371754172
Heb je het vesporo/ InOrde theorieboek? Die deugen niet in ieder geval, zitten een aantal fouten in.

Gelukkig hebben ze er wel voor gezorgd dat ik mijn examens heb gehaald ;)


Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #158 Gepost op: 21 juni 2013, 14:46:24
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1176049 date=1371809195
Gelukkig hebben ze er wel voor gezorgd dat ik mijn examens heb gehaald ;)

Dat is mooi. Boeken worden op het moment herschreven door de organisatie erachter, wij hebben van sommige bladen de aangepaste versie.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #159 Gepost op: 21 juni 2013, 15:05:56
Citaat van: Martijn95 link=msg=1176083 date=1371818784
Dat is mooi. Boeken worden op het moment herschreven door de organisatie erachter, wij hebben van sommige bladen de aangepaste versie.

Dat klopt. Nieuwe studenten hebben andere boeken.