Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246813 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #180 Gepost op: 8 oktober 2013, 07:49:42
Citaat van: Frank. link=msg=1207875 date=1381182974
Mogen jullie blij mee zijn! Want wij klagen bij de politie wel eens, maar waar sommige gemeenten zijn personeel in steekt... Dat is vaak niet meer dan een opgeleukte vuilniszak te noemen. (Of politie-uniformen die 20 jaar geleden gedragen werden...)

Jahaha vooral dat laatste. Heb dan ook meer dan eens -om verschillende redenen- verplaatste schaamte als ik in een andere gemeente collegae zie. Snap ook niet dat die Handhavers/ BOA's of welke kleurrijke naam ze in die betreffende gemeente hebben verzonnen om de lokale politiek te paaien hun mond niet opentrekken. Maar goed gelukkig is er een beroepsvereniging, BEBOA,tegenwoordig.
Hoop ook dat gemeenten het integraal overnemen, zo niet verwacht ik dat "ome Ivo" het in 2015 tóch gaat verplichten. Wat een goede zaak zou zijn. Ik - en met mij nog velen- als BOA Openbare Ruimte heb zwaar behoefte aan een eigen uitstraling, erkenning van mijn vak en mijn plaats in de veiligheidsketen. Én nee ik ben geen politie in de klassieke zin des woords ( of juist wel, maar dat is een andere discussie), en nee dat wil ik ook niet zijn, ánders was ik bij de politie! Al krijg ik bij dat laatste vaak cynische opmerkingen zo van 'je zal wel niet door de keuring zijn gekomen'. Ik maak even van de gelegenheid gebruik om hier te schreuwen IK HEB BEWUST GEKOZEN VOOR DIT VAK EN BEN ER TROTS OP! Zo, dat werkt therapeutisch.  ;D

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 8 oktober 2013, 21:18:35
Ik heb de info over Opstelten gehoord van een Boa van stadsbeheer Den Haag.
Het was daar medegedeeld in de briefing.
Hij wist ook te vertellen dat het uniform min of meer gelijk zou zijn aan het nieuwe politieuniform, maar dan donkerblauw met lichtblauw in plaats van donkerblauw met geel.

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 8 oktober 2013, 22:13:56
Citaat van: Oscar link=msg=1208043 date=1381259915
Ik heb de info over Opstelten gehoord van een Boa van stadsbeheer Den Haag.
Het was daar medegedeeld in de briefing.
Hij wist ook te vertellen dat het uniform min of meer gelijk zou zijn aan het nieuwe politieuniform, maar dan donkerblauw met lichtblauw in plaats van donkerblauw met geel.

Aha weet ik meteen wie z'n mond voorbij gepraat heeft  :D Heb even via de officiële wandelgangen gevraagd, maar datum is niet vast. Is een richtdatum, is nl nog niet zeker of er dan iets presenteerbaars is.
De enige échte overeenkomst met het nieuwe politietenue is dat er sprake is van een operationeel model voor BOA's, dus ook polo-worker concept. Donkerblauw voor boa's is basis, maar meer een marine blauw itt zwart-blauw voor politie inderdaad in combinatie met een soort kobalt bauw. Dat lichte blauw is zeker níet in strepen, zoals bij het Politie- tenue, maar meer een vlak en duidelijk een eigen 'striping'.
Maar aan het eind van de dag is een operationeel tenue een operationeel tenue. Duidelijk verschillend, maar binnen de grenzen van een uniform.
Ik ben reuze benieuwd.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 11 oktober 2013, 13:03:29
Citaat van: Oscar link=msg=1208680 date=1381483706
Hierbij een link.

http://bopv.nl/news/BOA_Uniform_Concept_Landelijk%20boa%20uniform.pdf
Ik vind de nette tenue's nog erg veel op dat van het huidige politie uniform lijken.
De Polo ziet er daarentegen goed uit!

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #185 Gepost op: 11 oktober 2013, 13:17:51
Ziet er goed uit, alleen vind ik het persoonlijk nog steeds veel weg hebben van het politie uniform. Zelfs de polo is gewoon het ME tenue maar dan met blauw ipv geel. Zou me niets verbazen als het model worker (en misschien de schoenen) straks wordt overgenomen van de politie (kleuren komen immers overeen). Het is anders op detail, maar het is wel duidelijk dat het operationele politie uniform/het ME tenue hier als voorbeeld heeft gediend. Maar net als de politie kunnen de BOA's straks in ieder geval blij zijn met een praktischer tenue dan waar zij nu in lopen  O0

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #186 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:02:05
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1208709 date=1381490271
Ziet er goed uit, alleen vind ik het persoonlijk nog steeds veel weg hebben van het politie uniform. Zelfs de polo is gewoon het ME tenue maar dan met blauw ipv geel. Zou me niets verbazen als het model worker (en misschien de schoenen) straks wordt overgenomen van de politie (kleuren komen immers overeen). Het is anders op detail, maar het is wel duidelijk dat het operationele politie uniform/het ME tenue hier als voorbeeld heeft gediend. Maar net als de politie kunnen de BOA's straks in ieder geval blij zijn met een praktischer tenue dan waar zij nu in lopen  O0

Begrijp ik. Ben ervan overtuigd dat als je ze naast elkaar zet als eea uitgeleverd is er écht duidelijk verschil is. Leuk idee voor een fotoshoot trouwens  ::)

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #187 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:11:11
Ik vind de polo erg geslaagd. Volgens mij moet dit een duidelijk onderscheid tussen BOA's en Politie tot stand kunnen brengen  O0.

Wel vraag ik me af of er ruimte is gereserveerd voor de naam van de handhavingsinstantie. Lijkt mij handig dat bijvoorbeeld het gemeentelogo wordt vermeld, toch prettig dat je weet met welke instantie je van doen hebt als burger.
Senior GGP / Oost-Brabant

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:31:25
Citaat van: Nick link=msg=1208719 date=1381493471
Ik vind de polo erg geslaagd. Volgens mij moet dit een duidelijk onderscheid tussen BOA's en Politie tot stand kunnen brengen  O0.

Wel vraag ik me af of er ruimte is gereserveerd voor de naam van de handhavingsinstantie. Lijkt mij handig dat bijvoorbeeld het gemeentelogo wordt vermeld, toch prettig dat je weet met welke instantie je van doen hebt als burger.

De vraag is hoe belangrijk dat is, persoonlijk zie ik het nut niet van de Handhavingsinstantie vermelden. 98% van de 3700 BOA's openbare ruimte - waarvoor dit uniform bedoeld is- werkt bij een gemeente. MAW als je er een ziet, weet je; die is van de gemeente. Om dat er tóch soms behoefte is om gemeentelijke logo's, namen etc te laten zien is ruimte op de epauletten gereserveerd.  ^-^

Canonfreak

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:45:48
Citaat van: Gadgetman link=msg=1208723 date=1381494685
Om dat er tóch soms behoefte is om gemeentelijke logo's, namen etc te laten zien is ruimte op de epauletten gereserveerd.  ^-^
Zo is dat bij mijn stageplaats ook geregeld! Op de epauletten staat het gemeente logo met daaronder de tekst "BUITENGEWOON OPSPORINGSAMBTENAAR". En als ik dit uniform zo zie, dan zitten er meer dan genoeg BOA-insignes op, na mijn mening toch net iets te veel!