Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246803 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #190 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:47:36
Citaat van: Gadgetman link=msg=1208723 date=1381494685
98% van de 3700 BOA's openbare ruimte - waarvoor dit uniform bedoeld is- werkt bij een gemeente. MAW als je er een ziet, weet je; die is van de gemeente.

Dat weten wij, maar ik denk dat het overgrote merendeel van het publiek op straat dit niet weet.
Logo op de epauletten lijkt me een eenvoudige oplossing!
Senior GGP / Oost-Brabant

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #191 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:52:59
Citaat van: Nick link=msg=1208726 date=1381495656
Dat weten wij, maar ik denk dat het overgrote merendeel van het publiek op straat dit niet weet.
Logo op de epauletten lijkt me een eenvoudige oplossing!

Wowwww zie nu net pas de pdf.....dat is mijn 1e ontwerp uitgewerkt door forumcollega Venture. Dit is NIET het officiële concept!!!!  :-\ Nogmaal ik kan het weten, heb dat ding ontworpen....Maar is wél een heel duidelijk richtinggevend concept geweest.  O0

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:56:08
Citaat van: Gadgetman link=msg=1208729 date=1381495979
Wowwww zie nu net pas de pdf.....dat is mijn 1e ontwerp uitgewerkt door forumcollega Venture. Dit is NIET het officiële concept!!!!  :-\ Nogmaal ik kan het weten, heb dat ding ontworpen....Maar is wél een heel duidelijk richtinggevend concept geweest.  O0

Ah ok.. nou complimenten aan jou dan, vind het een mooi ontwerp. Dacht al dat ik Venture's hand hierin zag, hetzelfde model heeft hij gebruikt voor het (beter) uitwerken van het operationale politieuniform.  :D
Kun je wellicht een tipje van de sluier oplichten.. waarin zitten de verschillen met het officiële concept?

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 11 oktober 2013, 16:15:53
Citaat van: Nick link=msg=1208731 date=1381496168
Ah ok.. nou complimenten aan jou dan, vind het een mooi ontwerp. Dacht al dat ik Venture's hand hierin zag, hetzelfde model heeft hij gebruikt voor het (beter) uitwerken van het operationale politieuniform.  :D
Kun je wellicht een tipje van de sluier oplichten.. waarin zitten de verschillen met het officiële concept?

Goed te horen dat je het mooi vindt, heb m'n inspiratie bij de Spanjaarden en Fransen gehaald. Uitspraken doen over het definitieve concept is tricky, ga er dan ook verder niet over uitwijden, is momenteel nl onder embargo ivm evt merkdeponering. Maar zoals gezegd het is een werkbaar concept geweest.  8)

J.ennifer

• Aspirant VP / Zeeland West Brabant & BOA
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #194 Gepost op: 11 oktober 2013, 18:11:38
Citaat van: Nick link=msg=1208719 date=1381493471
Ik vind de polo erg geslaagd. Volgens mij moet dit een duidelijk onderscheid tussen BOA's en Politie tot stand kunnen brengen  O0.

Wel vraag ik me af of er ruimte is gereserveerd voor de naam van de handhavingsinstantie. Lijkt mij handig dat bijvoorbeeld het gemeentelogo wordt vermeld, toch prettig dat je weet met welke instantie je van doen hebt als burger.

Het is niet handig hoor om het logo van de gemeente er op te zetten.
Ik werk als BOA in een gemeente maar sta gestationeerd bij een andere gemeente.
Ik werk in beide gemeentes en ze zijn zelfs bezig om met 4 gemeentes samen te werken:)
Ik heb allerlei verschillende legitimatie pasjes voor de gemeentes waar ik werkzaam ben.

Het zou dus niet praktisch zijn om het logo van n gemeente op je Polo te hebben staan.
Herinneringen die je later wilt hebben, die moet je nu maken

J.ennifer

• Aspirant VP / Zeeland West Brabant & BOA
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #195 Gepost op: 11 oktober 2013, 18:15:42
Overigens vind ik persoonlijk dat dat lichtblauw in die blouse van het nette uniform echt niet mooi.
Hiermee lopen trouwens ook de stagiaires van de opleidingen HTVHTV-P.
Dit zou voor verwarring kunnen zorgen voor de burgers.  

Denk dat je dan snel krijgt dat mensen denken is het nou een stagiaire of een echt BOA?
Herinneringen die je later wilt hebben, die moet je nu maken

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #196 Gepost op: 11 oktober 2013, 18:19:53
Citaat van: JenniferJ link=msg=1208773 date=1381507898
Het is niet handig hoor om het logo van de gemeente er op te zetten.
Ik werk als BOA in een gemeente maar sta gestationeerd bij een andere gemeente.
Ik werk in beide gemeentes en ze zijn zelfs bezig om met 4 gemeentes samen te werken:)
Ik heb allerlei verschillende legitimatie pasjes voor de gemeentes waar ik werkzaam ben.

Het zou dus niet praktisch zijn om het logo van n gemeente op je Polo te hebben staan.

Tsja.. dat is een logistiek probleem. Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat je als burger weet met welke instantie je te maken hebt.
Klein zijstapje: in de particuliere beveiliging is het ook niet voor niets verplicht dat de bedrijfsnaam op het uniform wordt vermeld.

Dit probleem is ook op te lossen door, zoals genoemd, de logo/naam op de epauletten te vermelden. Dat is makkelijk te vervangen en te verwisselen.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 11 oktober 2013, 20:20:13
Het komt vaak voor dat er samenwerking is tussen de gemeentes.
Het Logo van een bepaalde gemeente wekt dan verwarring als je op dat moment in een andere gemeente aan het werk bent.
Ik heb bijvoorbeeld in Amsterdam met de kroning gezien dat Haagse Boa's in A'dam aan het werk waren.
Zij kregen dan ook regelmatig vragen van het publiek of zij in A'dam wel bevoegd waren.
In de toekomst zullen er nog veel meer convenanten gesloten worden tussen gemeentes onderling.
Het lijkt mij inderdaad veel handiger om het gemeente logo achterwege te laten.
Boa's zijn immers landelijk bevoegd (mogen echter alleen buiten hun eigen gebied op treden na convenant).
Het basis idee voor het uniform ziet er goed uit, alleen de geblokte band vind ik wat minder, zie liever zilvergrijze reflectiestrook.
De uitspraak dat het Boa uniform nog te veel op het politie uniform lijkt vindt ik overdreven.
Politie donkerblauw met geel, Boa donkerblauw met lichtblauw, ook op afstand op eerste aanblik te herkennen.

Oscar.

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 11 oktober 2013, 22:29:55
Ik doelde dan ook niet op de kleurstelling, maar het concept van het uniform. Sinds een paar maanden is bekend dat de politie overstapt op een operationeel uniform (voor het eerst in NL), en nu het nieuwe BOA uniform ontwikkeld wordt is dat ook een operationeel model naar het politie concept (donkerblauwe worker en polo met opvallend vlak). Of de polo dan een blauw of geel vlak heeft maakt weinig uit ;) Hoe zit het eigenlijk met hoofddeksel en veiligheidsvest? Gaan BOA's die eveneens over de polo dragen?

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #199 Gepost op: 12 oktober 2013, 15:08:19
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1208816 date=1381523395
Ik doelde dan ook niet op de kleurstelling, maar het concept van het uniform. Sinds een paar maanden is bekend dat de politie overstapt op een operationeel uniform (voor het eerst in NL), en nu het nieuwe BOA uniform ontwikkeld wordt is dat ook een operationeel model naar het politie concept (donkerblauwe worker en polo met opvallend vlak). Of de polo dan een blauw of geel vlak heeft maakt weinig uit ;) Hoe zit het eigenlijk met hoofddeksel en veiligheidsvest? Gaan BOA's die eveneens over de polo dragen?

Er is in de ontwikkeling van de BOA verschijningsvorm nauw contact geweest met VTSPN en het ministerie. Alle concepten zijn ook daar goedgekeurd -logisch ook-. Hoofddeksel zal enerzijds een cap zijn met logo én striping-patroon in de donkerblauwe kleur van de rest van het tenue. De platte pet/ dameshoedje in dezelfde donkerblauwe kleur met striping patroon en BOA-logo blijft als optie ook bestaan.
Een veiligheidsvest is geen onderdeel van het BOA-uniform. Maar kan me voorstellen dat om dezelfde praktische redenen een vest - als men er al over beschikt- óver de kleding wordt gedragen. In een aantal gemeenten is dat al langer gebruikelijk. Inmiddels staat ook vast dat moderne burgers niet meer onder de indruk zijn/ het niet als agressief ervaren als er overvesten worden gedragen, alsook operationele broeken en wapenstokken aan de koppel. Met dank aan de vele britse en amerikaanse tv series denk ik dan  ::)
Waar het met 'ons soort' lieden nog wel eens misgaat is dat burgers - en zelfs politici in de kamers zoals laatst weer is gebleken- geen benul hebben wat we wél en niet mogen. Hoop dat met de nieuwe verschijningsvorm ook geïnvesteerd wordt in voorlichting over de BOA openbare ruimte.