Eens. Ik vind het concept met het blauwe vlak ook te veel een variatie op het nieuwe politie uniform. Zeker omdat het een donkerblauw polo/worker combinatie is, met daar dan nog eens de koppel overheen. Zoals ik al eerder zei, maak het blauwe vlak geel en je hebt het ME tenue. Wat dat betreft moet ik DKAG gelijk geven en is het uniform van de handhavers in Rotterdam totaal afwijkend van de politie, maar is wel direct duidelijk dat men met iemand van een officiële instantie te maken heeft. Voor de mensen die het niet kennen: Over smaak valt niet te twisten. Even een beeld van de problematiek waar je mee te maken hebt als je een verschijningsvorm wil crëeren; Rotterdam heeft natuurlijk de revue gepasseerd en wat wil de realiteit Blauw ( vergelijkbaar met NYPD blue) met geel is recentelijk door politie opgeëist. Betekent dat Rotterdam in het concept zoals op de foto afvalt. Wat dan? Misschien Rotterdam met lichtblauw, nèhè diep donkerblauw wordt het tenue van politie met geel. Als overheid wil je ook niet op een beveiligingsbedrijf lijken of de postbode of de schoonmaker, en bij de drogist werk je ook niet. Blauw blijft hoe dan ook de kleur van het (overheids-) gezag,dus wat dan? Wellicht even kijken hoe ze het in het buitenland hebben gedaan met ons soort volk, dat daar in de meeste gevallen gewoon politie heet ondank de beperkte taak bevoegdheden en bewapening ( bv Frankrijk) , maar dat ter zijde; waar kom je dan op uit, juist een onderscheidend lichter marine blauw met zigeuner blauw. Politie heeft horizontale strepen ( in ieder geval diegene waar de burger het meestal mee van doen heeft) dus kies je voor vlakken. Plus daarbij nog een verplichtte duidelijk onderscheidende striping bij, dan kom je toch echt op een verschillend voorkomen.
Probleem dat ik in meerdere discussie hierover heb gezien is dat het punt van de verwarring vaak zit bij de overlap van taken met politie en minder in het uniform en uitrusting. Ik vind vooral ook dat bij de invoering van 1 verschijningsvorm er een stevige publiciteitscampagne achter mag die voorlicht wat nu een BOA OR mag en kan ( kan dan ook beter ergens aan opgehangen worden nl het uniform) Waarbij ik zeker weet dat het heel veel meer is dan in de beleving van mensen, maar zelfs ook bij de beroepsgroep zelf en Politie, bekent is. Betekent wel dat de politietop kleur moet bekennen over wat ze allemaal minder belangrijk vinden om te doen. Nu wordt vaak om de hete brij heen gedraaid (logischerwijs) en vooral door de gemeenten geduid. Weer een stuk proza