Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246792 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #240 Gepost op: 16 oktober 2013, 11:49:41
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1210180 date=1381856727
De Kmar blijft primair toch een krijgsmachtonderdeel en zal je niet zomaar in de binnenstad rond zien rijden ;)
Sterker nog de KMar heeft in Amsterdam zelfs eigen roepnummers en rijden ook als ze in de buurt zijn mee op meldingen en worden door de meldkamer als het heul druk is ook nog weleens opgeroepen om naar meldingen te gaan.

Verder ontopic.
Ik heb ansich weinig moeite met het nieuwe uniform voor de BOA's. Waar ik dan wel weer moeite mee heb is dat gene wat Gadgetman aangeeft het niet landelijke verplicht worden. Tenminste er zit speelruimte in en dat vind ik persoonlijk jammer. Je gaat dan du sniet voorkomen dat er toch wat verschillen gaan ontstaan.

Gewoon landelijk verplicht stellen en de kleding bij 1 leverancier vandaan halen.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #241 Gepost op: 16 oktober 2013, 11:55:24
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1210400 date=1381916981
Sterker nog de KMar heeft in Amsterdam zelfs eigen roepnummers en rijden ook als ze in de buurt zijn mee op meldingen en worden door de meldkamer als het heul druk is ook nog weleens opgeroepen om naar meldingen te gaan.

Idem in IJmuiden en omg.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #242 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:21:51
Citaat van: Nick link=msg=1210099 date=1381842547
Want er worden verwachtingen gewekt die niet waargemaakt kunnen worden. Deze volontairs hebben geen bevoegdheden voor zover ik weet, zijn niet bewapend en niet opgeleid zoals beroepskrachten of vrijwillige surveillanten. Leuk dat er volontair op de jas staat, maar de burger ziet gewoon een agent en heeft daar bepaalde verwachtingen bij. Het is niet goed voor de politieorganisatie dat mensen in een politie-uniform lopen die niet (of zéér beperkt) kunnen optreden als dat nodig is. Daarnaast lever het een veiligheidsrisico op voor de volontairs (wij gaan ook niet in uniform de straat op zonder bewapening). Dit moet je als korps gewoon niet willen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van volontairs. Alleen niet in deze outfit.
Ze worden wel op meer gekke plekken gebruikt. Bijvoorbeeld voor verkeer regelen bij evenementen. Voluntair stapt met rug naar verkeer toe de rijbaan op om met zijn arme wijd duidelijk te gaan maken dat mensen mogen gaan lopen. Ik heb deze meneer toch even aangesproken. Volgens mij mogen ze sowieso geen stoptekens geven omdat dit een voorbehouden handeling is.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #243 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:34:08
Citaat van: kaasje link=msg=1210430 date=1381918911
Ze worden wel op meer gekke plekken gebruikt. Bijvoorbeeld voor verkeer regelen bij evenementen. Voluntair stapt met rug naar verkeer toe de rijbaan op om met zijn arme wijd duidelijk te gaan maken dat mensen mogen gaan lopen. Ik heb deze meneer toch even aangesproken. Volgens mij mogen ze sowieso geen stoptekens geven omdat dit een voorbehouden handeling is.

Voorbehouden handeling is een begrip uit de wet BIG, wat gelukkig niks te maken heeft met het verkeer regelen op een evenement. Maar dat ter zijde, als de vrijwilliger een aanstelling heeft tot verkeersregelaar is er niks aan de hand lijkt mij.

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #244 Gepost op: 16 oktober 2013, 12:52:41
Citaat van: petre link=msg=1210378 date=1381913790
Wat je nu roept is allemaal afgedekt in de afspraken binnen het district en de training van deze vrijwilligers.
Ja ze hebben porto's, nee ze mengen zich niet in situaties met geweld of risico daarop. Los van de bevoegdheden die elke burger heeft bij een heterdaad... worden ze niet daarvoor de straat op gestuurd.Dat is geen Volontair in een Volontair uniform. De Haagse Volontairs zouden niet in een vergelijkbare situatie horen te komen. Voor dat soort diensten worden ze simpelweg niet ingepland/ingezet en voor elke dienst wordt de wcdt verteld wat de bevoegdheden zijn. ;)

Klopt, de collega in het filmpje is inderdaad geen volontair. Hij is alleen gekleed in een uniform waar duidelijk en zichtbaar "politie" op staat, vergelijkbaar met de jassen van de volontairs. Dus de mensen op straat verwachten een politiemedewerker aan te treffen die overal inzetbaar voor is; van een kleine melding doorgeven tot het acteren in een heterdaad situatie. Want er staat tenslotte politie op zijn jas, dat er volontairs er onder staat is leuk, maar ik denk dat 80% van de Nederlandse bevolking geen idee heeft wat dat betekend.

Terugkomend op het filmpje, ik zie daar een collega gekleed in het uniform van de politie. Maar het handelen van wat ik verwacht van een politiemedewerker zie ik niet terug bij deze medewerker.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #245 Gepost op: 16 oktober 2013, 13:30:40
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1210452 date=1381920761
Klopt, de collega in het filmpje is inderdaad geen volontair. Hij is alleen gekleed in een uniform waar duidelijk en zichtbaar "politie" op staat, vergelijkbaar met de jassen van de volontairs. Dus de mensen op straat verwachten een politiemedewerker aan te treffen die overal inzetbaar voor is; van een kleine melding doorgeven tot het acteren in een heterdaad situatie. Want er staat tenslotte politie op zijn jas, dat er volontairs er onder staat is leuk, maar ik denk dat 80% van de Nederlandse bevolking geen idee heeft wat dat betekend.

Terugkomend op het filmpje, ik zie daar een collega gekleed in het uniform van de politie. Maar het handelen van wat ik verwacht van een politiemedewerker zie ik niet terug bij deze medewerker.
Toch nog even beter kijken. Op de jassen van de Volontairs staat alleen op e mouw het embleem met 'politie' er op. Op de borst en rug staat nergens 'Politie' ;).

Maar dan nog. Als een Volontair of BOA aangesproken wordt over een melding of heterdaad, dan kunnen beiden toch met de aan hun verstrekte middelen en bevoegdheden beslissen wat te doen? Dat kan simpelweg iets doorgeven aan het wijkbureau zijn of een verdachte op afstand volgen. Lijkt mij weinig verkeerds aan.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #246 Gepost op: 16 oktober 2013, 13:54:28
Citaat van: -Joost- link=msg=1210441 date=1381919648
Voorbehouden handeling is een begrip uit de wet BIG, wat gelukkig niks te maken heeft met het verkeer regelen op een evenement. Maar dat ter zijde, als de vrijwilliger een aanstelling heeft tot verkeersregelaar is er niks aan de hand lijkt mij.
Oké touché ;-) Maar als de voluntair is aangesteld als vkr dan zal hij zich ook zo moeten kleden dunkt me, aangezien hij geen bevoegdheden heeft.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #247 Gepost op: 16 oktober 2013, 14:39:17
Citaat van: petre link=msg=1210378 date=1381913790
Wat je nu roept is allemaal afgedekt in de afspraken binnen het district en de training van deze vrijwilligers.
Ja ze hebben porto's, nee ze mengen zich niet in situaties met geweld of risico daarop. Los van de bevoegdheden die elke burger heeft bij een heterdaad... worden ze niet daarvoor de straat op gestuurd.

Dus dan rent die winkeldief voor hun neus weg, zij er achter aan en vervolgens trekt hij een mes... en dan?? Laten lopen?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #248 Gepost op: 16 oktober 2013, 16:06:19
Citaat van: petre link=msg=1210468 date=1381923040
Als een Volontair of BOA aangesproken wordt over een melding of heterdaad, dan kunnen beiden toch met de aan hun verstrekte middelen en bevoegdheden beslissen wat te doen?

Je hebt het steeds over bevoegdheden. Welke bevoegdheden heeft een volontair dan?
Senior GGP / Oost-Brabant

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #249 Gepost op: 16 oktober 2013, 20:07:07
En toen weer on- topic...... >:D