Wat je nu roept is allemaal afgedekt in de afspraken binnen het district en de training van deze vrijwilligers.
Ja ze hebben porto's, nee ze mengen zich niet in situaties met geweld of risico daarop. Los van de bevoegdheden die elke burger heeft bij een heterdaad... worden ze niet daarvoor de straat op gestuurd.Dat is geen Volontair in een Volontair uniform. De Haagse Volontairs zouden niet in een vergelijkbare situatie horen te komen. Voor dat soort diensten worden ze simpelweg niet ingepland/ingezet en voor elke dienst wordt de wcdt verteld wat de bevoegdheden zijn.
Klopt, de collega in het filmpje is inderdaad geen volontair. Hij is alleen gekleed in een uniform waar duidelijk en zichtbaar "politie" op staat, vergelijkbaar met de jassen van de volontairs. Dus de mensen op straat verwachten een politiemedewerker aan te treffen die overal inzetbaar voor is; van een kleine melding doorgeven tot het acteren in een heterdaad situatie. Want er staat tenslotte politie op zijn jas, dat er volontairs er onder staat is leuk, maar ik denk dat 80% van de Nederlandse bevolking geen idee heeft wat dat betekend.
Terugkomend op het filmpje, ik zie daar een collega gekleed in het uniform van de politie. Maar het handelen van wat ik verwacht van een politiemedewerker zie ik niet terug bij deze medewerker.