0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.
In Den Haag hebben de toezichthouders die geen Boa zijn een lichtere tint blauw en een zilverkleurige reflecterende band in plaats van de blokband.Hier is duidelijk het verschil te zien.
Ik zie dat mijn foto een hele discussie teweeg heeft gebracht. Eigenlijk is het heel simpel. In mijn gemeente waar ik werkzaam ben zijn de cijfers van bedreigingen/aanhoudingen enz voorgelegd aan de raad. Er is besloten om mijn team te voorzien van handboeien en een veiligheidsvest gebaseerd op die cijfers. Met andere woorden, veiligheid eerst. We komen in ons werk wekelijks met agressie in aanraking. Tevens nemen we als boa steeds meer politietaken op ons. Ikzelf loop bijvoorbeeld ook horeca controles. Dan is het wel fijn om met een vest te lopen. Er lopen genoeg gekken op deze planeet en het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Dat wil je ermee voorkomen. Waarom er gekozen is voor vhv over de kleding. Heel makkelijk, comfort. Ik heb zelf bij de politie gewerkt en weet dat een vhv niet fijn zit onder de kleding. Tevens heb je direct een aantal zakken extra, ook handig.
Hoe is dat, m.b.t. de handboeien. dichtgetimmerd?
Uit de cijfers blijkt dat bij een aanhouding vaak lang gewacht moet worden op de politie. Met handboeien kunnen we de verdachte eventueel beter onder controle houden. Tevens worden de handboeien al genoemd in ons domein en moest de gemeente deze alleen nog wel toewijzen. Dit kunnen ze dus alleen als aangetoont word dat het noodzakelijk is. Bij ons is dat dus het geval.
Het ziet er zo simpel uit, maar de transportboeien zorgen voor een extra vorm van bescherming. Naar jezelf maar ook naar de verdachte. Immers is die zo goed als uitgeschakeld en kun je weer tot rust komen.Maar het besluit tot de transportboeien en het vhv is pas net genomen? Of hebben jullie al het RTGB traject opgestart?
Traject is al gestart. We krijgen nu maandelijks IBT lessen en ergens in Juni examen voor het dragen van de handboeien. De vesten krijgen we pas in 2016, samen met het nieuwe landelijke uniform.