Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246757 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hand-haver

• Buitengewoon Opsporingsambtenaar
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #390 Gepost op: 18 maart 2015, 14:15:05
Citaat van: enrico1972 link=msg=1337942 date=1426682042
Alleen is het op dit moment nog wel zo dat het landelijke BOA uniform niet verplicht gedragen hoeft te worden en mogen gemeenten en ingehuurde organisaties dus nog steeds zelf bepalen in welk uniform men wilt werken en dat vind ik persoonlijk een slechte zaak.
Is er eindelijk een goed BOA uniform is het nog steeds vrijblijvend om het wel of niet te gebruiken en zo blijft het in mijn ogen een zooitje in het land.

Ik ben ook van mening dat het verplicht moet worden. Echter heb ik in den lande al gezien dat het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten wel al is overgestapt of is voornemens dat op korte termijn te doen.
Gemeentelijk Buitengewoon Opsporingsambtenaar en Toezichthouder Drank- en Horecawet in Noordoost-Brabant  "Handhaven volgens de strekking van de wet,

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #391 Gepost op: 18 maart 2015, 14:27:31
Citaat van: enrico1972 link=msg=1337942 date=1426682042
Alleen is het op dit moment nog wel zo dat het landelijke BOA uniform niet verplicht gedragen hoeft te worden en mogen gemeenten en ingehuurde organisaties dus nog steeds zelf bepalen in welk uniform men wilt werken en dat vind ik persoonlijk een slechte zaak.
Is er eindelijk een goed BOA uniform is het nog steeds vrijblijvend om het wel of niet te gebruiken en zo blijft het in mijn ogen een zooitje in het land.
Ben blij dat je het zelf al aangeeft, en dat dit voor de burger niet duidelijk is. Met wie heb ik te maken in Groningen en met wie in Maastricht? Vandaar het idee breng dit weer onder bij de NP zoals het vroeger was ben je van alle verschillende regeltjes die de gemeentes hanteerd af.

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #392 Gepost op: 18 maart 2015, 14:34:50
Ach, Opstelten is inmiddels weg. Wellicht gaat zijn opvolger het wel over een totaal andere boeg gooien als dat het nu is. Misschien ook wel dit idee.
Gemeentelijk Buitengewoon Opsporingsambtenaar en Toezichthouder Drank- en Horecawet in Noordoost-Brabant  "Handhaven volgens de strekking van de wet,

Maxell01

• Forum gebruiker
Reactie #393 Gepost op: 18 maart 2015, 14:40:15
Citaat van: Hand-haver link=msg=1337959 date=1426685690
Ach, Opstelten is inmiddels weg. Wellicht gaat zijn opvolger het wel over een totaal andere boeg gooien als dat het nu is. Misschien ook wel dit idee.
Je zou ook het ongenoegen kenbaar kunnen maken en willen streven naar een landelijk beleid.

http://www.ikbenboa.nl/

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #394 Gepost op: 18 maart 2015, 15:31:50
Citaat van: Maxell01 link=msg=1337964 date=1426686015
Je zou ook het ongenoegen kenbaar kunnen maken en willen streven naar een landelijk beleid.

http://www.ikbenboa.nl/

Inmiddels al een tijdje mee bezig, toch bedankt voor de tip  :)

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #395 Gepost op: 18 maart 2015, 20:37:23
Even terug on-topic, voordat ik helemaal kriechel wordt over het eeuwige geneuzel alsof de BOA op een politie agent wil lijken...dat was lang geleden. En als douanier heb ik nooit het gevoel gehad politieagent te willen zijn, maar was toch BOA. Omdat de surveillant van politie is mislukt zijn we weer terug bij dezelfde discussie als die van 1991(waaruit de politie surveillant is voortgekomen). Enfin terug naar het nu; BOA functionarissen zijn een gegeven in het veiligheidsdomein. Voor alle politiemensen met de gedachte dat de BOA het gekke neefje is; 0098 een VHV voor BOA's heeft exact dezelfde functie als dat van jou - en afhankelijk van de klasse zelfs een betere- nl beschermen tegen messen, botte steekwapens, en zeer licht caliber kogels. De betere vesten hebben ook een naaldwerende werking en bescherming tegen slagwapens, meestal wel ten koste van kogelwerendheid. En dat laatste maakt geen fluit uit want...inderdaad kogel happen hoort niet tot onze taak, we zijn geen politie  >:D
Waarom is dit niet zo'n gek iets? Werkgevers van BOA's hebben net als de politie de wettelijke verplichting hun medewerkers uit te rusten met de meest moderne en voor de taak geschikte middelen om de veiligheid te borgen. Als de sceptici zich realiseren dat BOA's zich onoverkomelijk in exact hetzelfde steeds harder wordende sociaal-maatschappelijke speelveld begeven; zich bezig houden met de meeste irritatie opwekkende/agressie veroorzakende klote taken en bijpassende hufters die ze mogen confronteren, waar een politieman omheen kan en mag lopen vanwege priotiteitstelling; je als BOA vaak niet meer dan je mond ter beschikking hebt en als je geluk hebt basale geweldsbevoegdheid met een setje boeien; dan is een vestje als je bepaalde diensten draait om wat extra persoonlijke veiligheid te geven eigenlijk helemaal niet spannend. En o ja, dan zoek je het risico niet eens bewust op. Waar hebben we het hier dan in godsnaam over?

jelle1983

• BOA Domein 1, ex politie, ex KMar
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #396 Gepost op: 21 maart 2015, 16:13:45
Even een kleine beeldvorming van de afgelopen twee weken van mijn team, voor de mensen die denken dat een BOA niet met geweld in aanraking komt. Vorige week vrijdag komen twee collega's bij een woordenwisseling tussen twee jongens en een meisje. Vragen vervolgens wat er is. Mijn collega wordt uitgescholden voor stomme stadswacht en krijgt een klap tegen zijn achterhoofd. Verdachte wist er vervolgens tussenuit te knijpen. Assistentie politie gevraagd en de man is later aangehouden. Collega had wat last van z'n hoofd maar het viel allemaal nog mee. Een paar dagen later. Collega's houden een fietser staande. Persoon wil na vordering van zijn identiteitsbewijs niet meewerken. Collega's geven aan dat hij aangehouden is. Verdachte werkt vervolgens totaal tegen. Collega word in het gezicht geslagen tijdens de worsteling, maar weet hem in de boeien te krijgen. (1 collega liep al met transportboeien) Al met al toch weer wat gebeurd afgelopen twee weken.
Vind het toch wel fijn om dan in de toekomst met boeien en een veiligheidsvest te lopen, in combinatie met het nieuwe uniform. Ik hoop wel dat ze op de pasvorm letten en de kwaliteit van de kleding. Dat vind ik toch wel belangrijk, anders ziet het er zo slobberig uit en is het snel stuk.

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #397 Gepost op: 21 maart 2015, 16:17:58
Citaat van: jelle1983 link=msg=1338557 date=1426950825
Even een kleine beeldvorming van de afgelopen twee weken van mijn team, voor de mensen die denken dat een BOA niet met geweld in aanraking komt. Vorige week vrijdag komen twee collega's bij een woordenwisseling tussen twee jongens en een meisje. Vragen vervolgens wat er is. Mijn collega wordt uitgescholden voor stomme stadswacht en krijgt een klap tegen zijn achterhoofd. Verdachte wist er vervolgens tussenuit te knijpen. Assistentie politie gevraagd en de man is later aangehouden. Collega had wat last van z'n hoofd maar het viel allemaal nog mee. Een paar dagen later. Collega's houden een fietser staande. Persoon wil na vordering van zijn identiteitsbewijs niet meewerken. Collega's geven aan dat hij aangehouden is. Verdachte werkt vervolgens totaal tegen. Collega word in het gezicht geslagen tijdens de worsteling, maar weet hem in de boeien te krijgen. (1 collega liep al met transportboeien) Al met al toch weer wat gebeurd afgelopen twee weken.
Vind het toch wel fijn om dan in de toekomst met boeien en een veiligheidsvest te lopen, in combinatie met het nieuwe uniform. Ik hoop wel dat ze op de pasvorm letten en de kwaliteit van de kleding. Dat vind ik toch wel belangrijk, anders ziet het er zo slobberig uit en is het snel stuk.

Ik heb sinds januari het nieuwe uniform en ben best tevreden over de pasvorm en de kwaliteit (menselijke fouten daargelaten).

jelle1983

• BOA Domein 1, ex politie, ex KMar
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #398 Gepost op: 21 maart 2015, 16:31:23
Citaat van: Hand-haver link=msg=1338567 date=1426951078
Ik heb sinds januari het nieuwe uniform en ben best tevreden over de pasvorm en de kwaliteit (menselijke fouten daargelaten).

Bij welke fabrikant hebben jullie het uniform vandaan als ik vragen mag?

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #399 Gepost op: 21 maart 2015, 16:36:22
Citaat van: jelle1983 link=msg=1338577 date=1426951883
Bij welke fabrikant hebben jullie het uniform vandaan als ik vragen mag?

Onze kleding komt van Pebetex te Veghel.