Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246751 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #430 Gepost op: 9 april 2015, 10:06:06
Citaat van: j@ck link=msg=1342274 date=1428501661
*Geef de handhavers een duidelijke opleiding in het omgaan met mensen wb. hun taakdeel.
*Kleed ze op een herkenbare en goede manier (want ze moeten ook bij slecht weer goed gekleed gaan) maar NIET lijkend op politie.
*Verbiedt allerlei toeters en bellen bij het uniform.
*Leer sommigen praten met mensen en niet blaffen.
*Laat het niet de eerste taak zijn om te schrijven, maar mensen te wijzen op hun gedrag. (moeten ze zich zelf natuurlijk ook gedragen)
*Maak er een vak van dat ook normaal betaald wordt naar belangrijkheid.
Het hele BOA/Handhaversgebeuren heeft gewoon een slechte naam omdat het gegroeid is vanuit het werkeloos zijn (oa. Melkertbanen) en dan maar wat gaan doen voor hun geld.
Volgens mij is het nog steeds een ondergeschoven kindje met een aantal proffesionals die wel willen, maar vooral ook een aantal die het liefst thuis nog in hun pakje lopen pronken, en met handboeien lopen zwaaien.
Ik schop misschien tegen schenen, maar denk dat de mensen die goed zijn in hun vak en dat ook willen uitstralen in hun werk en niet alleen in het pakje, het met me eens zullen zijn.

* Aan opleiding voor gemeentelijke BOA's is en wordt hard gewerkt in de vorm van de MBO-opleiding HTV en de Permanente Her- en Bijscholing. Dit houdt in dat BOA's jaarlijks bijgeschoold worden in kennis en vaardigheden. Van veel BOA's durf ik nu al te zeggen dat zij over meer kennis beschikken dan de gemiddelde politieagent. Politieagenten worden eenmaal opgeleid en dat is het dan terwijl BOA tot nu toe een keer in de 5 jaar en zometeen jaarlijks worden bijgeschoold.
* Zoek eens op Google naar BOA uniform of lees dit topic eens door. Er is inmiddels een landelijk uniform waardoor de BOA duidelijk herkenbaar is en dat voldoende afwijkt van Politie. Het is allen nog even wachten dat dit een verplichting wordt. Vele gemeenten gaan echter nu al vrijwillig over.
* Over welke toeters en bellen heb je het precies. Ik neem alleen maar zaken mee naar buiten die ik nodig heb. Mijn koppel: transportboeien + sleutel, wapenstok, portofoon (al dan niet met oortje), zaklampje, latex handschoenen en kiss-of-life en PDA + printer. Ja, dat lever een volle koppel op, maar er is niets bij dat ik niet nodig heb.
* Zie puntje opleiding. Dit is echter van persoon tot persoon verschillend en er zal tijdens de selectie al gekeken moeten worden wat voor persoon iemand is en hoe hij met bepaalde zaken denkt om te gaan. Uit ervaring weet ik dat ook gemeentes strenger gaan selecteren waarbij psychologisch onderzoek en assesments onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
* Zowel bij BOA's maar ook bij Politie lopen er mensen rond die snel hun bonnenboekje trekken. Ik ben het met je eens dat een gesprek en waarschuwing vaak meer effect heeft. Zie ook bovenstaand punt.
* Ik kan niet voor iedere BOA spreken, maar ik heb een normale baan, met een normale arbeidsovereenkomst en een normaal salaris.

Jij refereert daarnaast ook nog naar iets dat uit het verleden speelt, de Melkertbanen. Nog steeds lopen er binnen de diverse diensten (Handhaving, Stadstoezicht, Toezicht, enz.) mensen rond die destijds vanuit een dergelijke regeling zijn ingestroomd. Afhankelijk van hun capaciteiten werken zij nu nog als fiscaal parkeercontroleur of zijn inmiddels doorgestroomd en opgeleid als BOA. In de toekomst zullen gemeentelijke handhavingsdiensten meer en meer taken toebedeeld krijgen, de bevoegdheden van BOA's Domein I zullen meer en meer worden uitgebreid, de eisen voor wat betreft opleiding, kennis en kunde zullen groter worden en dit betekent dat er sommige mensen wel geschikt en sommige mensen niet geschikt zullen zijn voor de functie van BOA. Dit is echter een traject dat niet van de ene op de andere dag geregeld is en heeft tijd nodig. Er wordt echter hard aan gewerkt om gemeentelijke handhavingsdiensten verder te professionaliseren en er zullen altijd mensen die blijven "schoppen" tegen iets met een uniform waar niet "Politie" op staat.
Servo Per Amikeco

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #431 Gepost op: 9 april 2015, 11:15:10
Citaat van: Roy009147 link=msg=1342450 date=1428566766
* Aan opleiding voor gemeentelijke BOA's is en wordt hard gewerkt in de vorm van de MBO-opleiding HTV en de Permanente Her- en Bijscholing. Dit houdt in dat BOA's jaarlijks bijgeschoold worden in kennis en vaardigheden. Van veel BOA's durf ik nu al te zeggen dat zij over meer kennis beschikken dan de gemiddelde politieagent. Politieagenten worden eenmaal opgeleid en dat is het dan terwijl BOA tot nu toe een keer in de 5 jaar en zometeen jaarlijks worden bijgeschoold.
* Zoek eens op Google naar BOA uniform of lees dit topic eens door. Er is inmiddels een landelijk uniform waardoor de BOA duidelijk herkenbaar is en dat voldoende afwijkt van Politie. Het is allen nog even wachten dat dit een verplichting wordt. Vele gemeenten gaan echter nu al vrijwillig over.
* Over welke toeters en bellen heb je het precies. Ik neem alleen maar zaken mee naar buiten die ik nodig heb. Mijn koppel: transportboeien + sleutel, wapenstok, portofoon (al dan niet met oortje), zaklampje, latex handschoenen en kiss-of-life en PDA + printer. Ja, dat lever een volle koppel op, maar er is niets bij dat ik niet nodig heb.
* Zie puntje opleiding. Dit is echter van persoon tot persoon verschillend en er zal tijdens de selectie al gekeken moeten worden wat voor persoon iemand is en hoe hij met bepaalde zaken denkt om te gaan. Uit ervaring weet ik dat ook gemeentes strenger gaan selecteren waarbij psychologisch onderzoek en assesments onderdeel uitmaken van de selectieprocedure.
* Zowel bij BOA's maar ook bij Politie lopen er mensen rond die snel hun bonnenboekje trekken. Ik ben het met je eens dat een gesprek en waarschuwing vaak meer effect heeft. Zie ook bovenstaand punt.
* Ik kan niet voor iedere BOA spreken, maar ik heb een normale baan, met een normale arbeidsovereenkomst en een normaal salaris.

Jij refereert daarnaast ook nog naar iets dat uit het verleden speelt, de Melkertbanen. Nog steeds lopen er binnen de diverse diensten (Handhaving, Stadstoezicht, Toezicht, enz.) mensen rond die destijds vanuit een dergelijke regeling zijn ingestroomd. Afhankelijk van hun capaciteiten werken zij nu nog als fiscaal parkeercontroleur of zijn inmiddels doorgestroomd en opgeleid als BOA. In de toekomst zullen gemeentelijke handhavingsdiensten meer en meer taken toebedeeld krijgen, de bevoegdheden van BOA's Domein I zullen meer en meer worden uitgebreid, de eisen voor wat betreft opleiding, kennis en kunde zullen groter worden en dit betekent dat er sommige mensen wel geschikt en sommige mensen niet geschikt zullen zijn voor de functie van BOA. Dit is echter een traject dat niet van de ene op de andere dag geregeld is en heeft tijd nodig. Er wordt echter hard aan gewerkt om gemeentelijke handhavingsdiensten verder te professionaliseren en er zullen altijd mensen die blijven "schoppen" tegen iets met een uniform waar niet "Politie" op staat.

Absoluut eens. Kom zelf net van de HTV-Opleiding af en ben nu aan de slag gegaan als BOA in een 'kleinere gemeente'. Zelfs bij de gemeente is veel onwetendheid, waardoor ik veel zelf moet regelen. Maar je eigen werkplek creëren is natuurlijk erg mooi.

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #432 Gepost op: 9 april 2015, 20:13:29
Citaat van: BOA1976 link=msg=1342023 date=1428393513
Betreffende het BOA-uniform is niets verplicht, ook de kleur niet, want de VNG kan niets verplichten.
Een gemeente is eigen baas.
Het ontwerp en de specificaties zijn richtlijnen die je kunt gebruiken bij je zoektocht naar een uniform dat in lijn is met de gewenste landelijke uitstraling. Ik geloof nooit dat de burger op straat het verschil ziet tussen de ene en de andere kleur donkerblauw.

Had deze even gemist. Je stelling klopt helaas niet helemaal. Wat klopt is dat de gemeente autonoom is en zelf mag beslissen welk uniform ze hun mensen in laten lopen. Aangezien alle gemeenten lid zijn van de VNG wordt hen als leden nadrukkelijk geadviseerd voor domein 1 BOA's te kiezen voor het VNG model landelijk uniform. Nog steeds vrijblijvend. Nu de maarrrrr, áls de gemeente kiest voor het VNG model dan MOET dit volledig het voorgeschreven model zijn, kleur, tekst, striping, logo's op de voorgeschreven plaats en wijze. Het VNG model is merkrecht beschermd en gedeponeerd bij het benelux merkenbureau. Dat betekent ook dat andere uniformen, mocht een gemeente ervoor kiezen, er niet sterk op mogen lijken. Kleur, tekst, striping etcetc moeten afwijken. Daar komt bij dat het ministerie V en J al heeft aangegeven sterk te overwegen het VNG model te verplichten in de zeer nabije toekomst.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #433 Gepost op: 10 april 2015, 01:23:52
Merkenrecht zorgt ervoor dat een ander niet jouw ontwerp mag gebruiken.
Merkenrecht verplicht een ander NIET om jouw ontwerp te gebruiken.
In de gemeente Delft draagt men al jaren een vergelijkbaar model.
Echter is het donkerblauw bijna zwart, en zit er een zilveren bies op in plaats van een blokjesband.
(Ziet er in mijn ogen beter uit)
Via merkenrecht kan men volgens mij de gemeente Delft niet verplichten om de blokjesband in te voeren.
Vooral niet omdat dit ontwerp er eerder was dan het huidige Boa uniform.

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #434 Gepost op: 10 april 2015, 07:55:38
Citaat van: Oscar link=msg=1342654 date=1428621832
Merkenrecht zorgt ervoor dat een ander niet jouw ontwerp mag gebruiken.
Merkenrecht verplicht een ander NIET om jouw ontwerp te gebruiken.
In de gemeente Delft draagt men al jaren een vergelijkbaar model.
Echter is het donkerblauw bijna zwart, en zit er een zilveren bies op in plaats van een blokjesband.
(Ziet er in mijn ogen beter uit)
Via merkenrecht kan men volgens mij de gemeente Delft niet verplichten om de blokjesband in te voeren.
Vooral niet omdat dit ontwerp er eerder was dan het huidige Boa uniform.

Klopt, zeg ik ook. Merkenrecht gaat erover dat je het niet mag namaken. Wie het wél kan verplichten door het VNG model op te nemen in bv een circulaire of een regeling is de Minister van V en J in ons geval. En die overweegt dat te gaan doen zoals ik aangeef.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #435 Gepost op: 10 april 2015, 08:37:43
Niet meer dan terecht. Uniform is uniform. Ik vind dat we af moeten van die kakofonie van uniformen, auto's en benamingen.

De gemeente boa's zijn ervoor om het lokale (wat dus voor de gemeente en omgeving belangrijk is) handgavingsbeleid uit te voeren, maar doe dit dan aub wel op een uniforme wijze. Goed om te zien dat er hard aan gespijkerd wordt.

Nu nog af van dat nodeloos bonnenschrijfgedrag van sommige gemeentes/boa's.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #436 Gepost op: 10 april 2015, 14:12:23
Helaas werken veel gemeentes nog met bonnenquota.
In Den Haag verwacht men van een brede handhaver 150 mulders en 100 staande houdingen per jaar.
Van een parkeercontroleur met Boa verwacht men 1400 fiscale bekeuringen en 150 mulders.
Van een inhuurkracht bij parkeercontrole verwacht men 1700 fiscale bekeuringen.
Handhavers worden daar zo bang gemaakt, dat men bijna alle bonnen doordrukt.
Van een inhuurkracht die zijn aantal bonnen niet haalt, wordt gewoon het contract niet verlengd.  ???

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #437 Gepost op: 10 april 2015, 14:57:17
Citaat van: MNL-5200 link=msg=1342665 date=1428647863
Niet meer dan terecht. Uniform is uniform. Ik vind dat we af moeten van die kakofonie van uniformen, auto's en benamingen.

De gemeente boa's zijn ervoor om het lokale (wat dus voor de gemeente en omgeving belangrijk is) handgavingsbeleid uit te voeren, maar doe dit dan aub wel op een uniforme wijze. Goed om te zien dat er hard aan gespijkerd wordt.

Nu nog af van dat nodeloos bonnenschrijfgedrag van sommige gemeentes/boa's.

Wat mij betreft mag het verplicht gesteld worden het nieuwe BOA uniform.
Weet je overal in het land waar je mee te maken hebt als je wordt aangesproken.

Wat betreft het bonnenschrijfgedrag kan ik alleen maar zeggen dat zeg maar iedereen boven de 18 echt wel weet wat er van hem/haar verwacht wordt en wat de regels zijn in ons land.
Als je je daar naar gedraagt zal je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen bekeuring/boete/proces verbaal of hoe de willekeurige mensheid het wilt noemen hoeven te krijgen wat zonde van je geld is.
Het ligt dus helemaal aan je eigen gedrag of je de spreekwoordelijke Sjaak bent of niet. Met gewoon logisch nadenken kan je al heel veel voorkomen.

Ik zal wel een slechte zijn in de ogen van sommigen als ik dat werk zou doen maar ook hier geldt:"Wie aandacht vraagt krijgt het ook van me".
Ben van mening dat de tijd van pappen en nathouden ondertussen allang en breed voorbij is.

Als ik BOA zou zijn en ik mag er voor schrijven zou mijn Top 10 in willekeurige volgorde zijn om aan te pakken.
  1. Tegen de richting in rijden op de fiets, snor- bromfiets.
  2. Rijden over het trottoir.
  3. Geen c.a. Juiste verlichting voeren.
  4. Geen richting aangeven.
  5. Door rood verkeerslicht lopen/rijden.
  6. Aanwijzing(en) verkeersregelaar negeren.
  7. Afval in de niet daarvoor bestemde afvalbak deponeren.
  8. Samenscholing op APV plekken aanpakken.
  9. Verkeerd aanbieden van huis- en bedrijfsafval.
10. Fietsen c.q. zwerffietsen die veel te lang ongebruikt staan op straat naar gelang APV mogelijkheid.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

guest16442

• Gast
Reactie #438 Gepost op: 10 april 2015, 15:45:01
Als ik naar jouw top 5 kijk dan denk ik: jij woont vast niet in een grote boze stad. :P ;)

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #439 Gepost op: 10 april 2015, 15:58:46
Citaat van: Oscar link=msg=1342706 date=1428667943
Helaas werken veel gemeentes nog met bonnenquota.
In Den Haag verwacht men van een brede handhaver 150 mulders en 100 staande houdingen per jaar.
Van een parkeercontroleur met Boa verwacht men 1400 fiscale bekeuringen en 150 mulders.
Van een inhuurkracht bij parkeercontrole verwacht men 1700 fiscale bekeuringen.
Handhavers worden daar zo bang gemaakt, dat men bijna alle bonnen doordrukt.
Van een inhuurkracht die zijn aantal bonnen niet haalt, wordt gewoon het contract niet verlengd.  ???

Precies, dit bedoel ik.

Ik kan plekken rondom kantoren in Den Haag opnoemen die per dag 8-10x gecontroleerd worden en de woonwijken waar de bewoners daadwerkelijk overlast hebben van auto's slechts 1 a 2x. Dit domweg omdat het rondom de kantoren makkelijker 'scoren' is vanwege de 2 uurs zones. Of mensen die bij een "verkeerde" automaat hebben ingecheckt een naheffing geven.

dan ben je echt niet goed bezig als gemeente en uiteindelijk als handhaver.