Ja hoor, kom je uit een ei? Jarenlang hebben ze een nette broek met een licht-blauw overhemd en dan 'ineens' hebben ze een uniform met een gelijke kleurstelling en stijl als de politie. Ik ben een diender en toen ik de heren in de trein zag lopen moest ik twee keer kijken voordat ik door had wat ik zag. Als ik dat al heb, dan zal de burger dat net zo goed hebben.
Het formele uniform (overhemd, stropdas, pantalon) zal bij veel diensten gaan verdwijnen omdat men het er overal wel over eens was dat het uniform vooral functioneel moest zijn. Overigens is de politie echt niet de uitvinder van het uniform met polo en worker. Bij mijn vorige werkgever droeg ik die combi al 4 jaar.
De NS kiest mijns inziens terecht ook voor dit praktische uniform. Een opvallende en herkenbare verschijningsvorm die duidelijk afwijkt van het politieuniform.
Ondanks het feit dat de basiskleur blauw is (een kleur die wereldwijd door handhavende diensten gebruikt wordt) en het gebruik van fluo geel (op een heel andere plaats en in een heel andere vorm) is er duidelijk onderscheid tussen de uniformen van de NS en de politie.