Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246740 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
Reactie #480 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:44:52
Citaat van: enrico1972 link=msg=1367935 date=1440020507
Afgelopen avond het nieuwe BOA uniform gezien van de NS mensen van Service & Veiligheid en ik moet zeggen het ziet er goed uit en ik kan totaal geen gelijkenis met politie vinden.
Dus iedereen die dat denkt te zien mag van mij een enkeltje oogarts boeken en eens een goed onderzoek aan de ogen laten verrichten.
En ook als het al weer iets donkerder is 's-avonds zoals de laatste foto en op een afstandje dan is het ook overduidelijk NS personeel.
Wat ik van de mensen hoorde is dat ze er heel blij mee zijn en dat dit nu al een stuk prettiger er in werken is vergeleken met het oude uniform.

Ik zal vanmiddag even een afspraak bij de oogarts regelen dan...

jasir

• Senior gebruiker
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #481 Gepost op: 20 augustus 2015, 15:23:52
Dat ziet er erg goed uit. Hier hebben de Mannen en vrouwen van de NS goede kleding aan.Volgens mij is de kleding van de politie toch  echt anders en staat daar groot op de rug Politie met de herkenbare gele strepen.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #482 Gepost op: 20 augustus 2015, 15:38:05
Citaat van: R link=msg=1367982 date=1440071092
Ik zal vanmiddag even een afspraak bij de oogarts regelen dan...

Idem hier, op eerste opslag.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #483 Gepost op: 20 augustus 2015, 18:50:05
Citaat van: j@ck link=msg=1367973 date=1440068844
Dit bedoel ik nu.
Kijk nu eens niet als beroepsgroep naar dit uniform, maar als gewoon burger.
Iemand die gewoon nu langzamerhand doorheeft dat de politie een nieuw uniform heeft.
Blauw met geel en met allerei dingen aan een riem.

Dit is toch gewoon weer afgeleid van het politieuniform.
Waarom moet een BOA steeds op een politeman/vrouw lijken.
Hij of zij is dat nl.niet!!!!

Ik snap je punt. Binnen de gemeente waar ik werkzaam ben dragen wij blauw met zwarte polo's met steek/kogel werend vest in dezelfde kleurstelling erover, een zwarte broeken van Fjall Raven en een koppel met geweldsmiddelen.
Ondanks dat ons uniform kwa kleuren totaal niet op het politie uniform lijkt, en er groot op mijn rug handhaving staat, krijg ik van burgers zovaak de reactie dat wij van de politie zijn, of "kijk, daar loopt de politie" of "u bent toch van de politie" (als er bijvoorbeeld geblowd wordt in het park, zijn wij helaas niet voor bevoegd).

Ik denk persoonlijk dat het niet heel veel uitmaakt of er nu een blauwe of een gele tint in het uniform als die van de NS zit. Burgers zien een persoon in uniform, inclusief koppel met evt geweldsmiddelen, en meestal wordt er dan gedacht dat je van de politie bent.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #484 Gepost op: 20 augustus 2015, 21:42:33
Citaat van: Rutger1 link=msg=1368025 date=1440089405
Ik snap je punt. Binnen de gemeente waar ik werkzaam ben dragen wij blauw met zwarte polo's met steek/kogel werend vest in dezelfde kleurstelling erover, een zwarte broeken van Fjall Raven en een koppel met geweldsmiddelen.
Ondanks dat ons uniform kwa kleuren totaal niet op het politie uniform lijkt, en er groot op mijn rug handhaving staat, krijg ik van burgers zovaak de reactie dat wij van de politie zijn, of "kijk, daar loopt de politie" of "u bent toch van de politie" (als er bijvoorbeeld geblowd wordt in het park, zijn wij helaas niet voor bevoegd).

Ik denk persoonlijk dat het niet heel veel uitmaakt of er nu een blauwe of een gele tint in het uniform als die van de NS zit. Burgers zien een persoon in uniform, inclusief koppel met evt geweldsmiddelen, en meestal wordt er dan gedacht dat je van de politie bent.

Eind vorig jaar gepubliceerd onderzoek binnen de politie zelf heeft dat laatste ook aangetoond. Mensen breinen werken simpel, als het eruit ziet als... zich gedraagt als...en in een context optreed als....dan zal het wel zijn.... Alleen in overgereguleerd NL niet, want daar maken we liever tussen alles en iedereen onderscheid. Niet voor niets dat in veel landen overheidsdiensten die politietaken uitvoeren zich ook politie mogen noemen (al dan niet met dienstnaam). Bv Police Municipale in Frankrijk (technisch gezien gewoon gemeente BOA's), de polizia forrestale in Italië (boswachters) of de Stadtpolizei in Duitsland (technisch gezien ook gemeente BOA's). Dus wat is het probleem? Dat we graag in hokjes denken, want het is zo lekker duidelijk-of toch niet??-

Noxin

• TZH DHW
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #485 Gepost op: 20 augustus 2015, 22:19:48
Bij sommige mensen maakt het totaal niet uit wat je aan hebt. Mijn uniform lijkt totaal niet op het politieuniform, maar ik heb genoeg gesprekken gevoerd met mensen die pas na enige tijd ineens zien dat ik geen agent ben. Zelfs in mijn verre verleden als beveiliger werd ik vaak genoeg voor een politieagent aangezien. Al trek je een roze onesie aan met epauletten en een koppelriem, dan nog zullen er mensen zijn die je "agent" noemen. Ik denk omdat het simpelweg het oudste en meest bekende geuniformeerde dienst/beroep is bij de burger.

Al vind ik nog steeds dat de man of vrouw in het pak meer uitmaakt dan het uniform zelf. Weten wat je bevoegdheden zijn, waar je wel of geen kennis van hebt, en je netwerk van (keten)partners zo goed mogelijk gebruiken. Uiteindelijk probeer je toch de burger zoveel mogelijk tot dienst te zijn.

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #486 Gepost op: 21 augustus 2015, 00:24:43
Ik loop in het landelijke uniform van domein 1 boa's en ook ik word aangezien voor agent. Terwijl ik geeneens geweldmiddelen aan mijn koppel heb! Mensen zien wat ze willen zien.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #487 Gepost op: 21 augustus 2015, 04:23:04
Citaat van: j@ck link=msg=1367973 date=1440068844
Dit bedoel ik nu.
Kijk nu eens niet als beroepsgroep naar dit uniform, maar als gewoon burger.
Iemand die gewoon nu langzamerhand doorheeft dat de politie een nieuw uniform heeft.
Blauw met geel en met allerei dingen aan een riem.

Dit is toch gewoon weer afgeleid van het politieuniform.
Waarom moet een BOA steeds op een politeman/vrouw lijken.
Hij of zij is dat nl.niet!!!!

Nee, maar we zijn wel onderdeel van handhavend Nederland. Deal with it. Er staat duidelijk op mijn uniform voor welk bedrijf ik werk. Er is al meerdere keren hier aangegeven dat het weinig uitmaakt wat voor uniform je draagt: Men denkt het toch wel.

Zelfs bij mijn vorige uniform dachten agenten dat we van de toenmalige spopo waren. En daar zat een heel duidelijk verschil in met het vorige politie uniform.

Maar van mij mag de reiziger rustig denken dat wij agenten zijn. Doet het veiligheidsgevoel op het station alleen maar goed.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #488 Gepost op: 21 augustus 2015, 09:30:54
Ziet er goed en modern uit. Vandaag op station gezien. Toevallig naast iemand van de NP. Moet wel zeggen dat het wel heel erg gelijkend is op het politieuniform, zowel qua kleurstelling als model. Van een afstand is het moeilijk om direct verschil te zien.

Dus op weg naar een SPOPO zou ik zeggen. ff alle huidige NS medewerkers door de Politie selectie en keuring heen en wat er overblijft kan bij de SPOPO.. 098uo

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #489 Gepost op: 22 augustus 2015, 19:00:45
Citaat van: DKAG link=msg=1368085 date=1440142254
Ziet er goed en modern uit. Vandaag op station gezien. Toevallig naast iemand van de NP. Moet wel zeggen dat het wel heel erg gelijkend is op het politieuniform, zowel qua kleurstelling als model. Van een afstand is het moeilijk om direct verschil te zien.

Dus op weg naar een SPOPO zou ik zeggen. ff alle huidige NS medewerkers door de Politie selectie en keuring heen en wat er overblijft kan bij de SPOPO.. 098uo
Voor dat hongerloontje? Alsjeblieft niet zeg  :P
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.