Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246731 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #570 Gepost op: 22 september 2015, 14:45:16
Citaat van: DiNozzo link=msg=1373947 date=1442731060
Hoezo alleen het negatieve benaderen? Ik heb al eerder genoeg complimenten gegeven over het uniform. Nu komt er weer een foto voorbij en daar zie ik wat opvallends op dus dat benoem ik. Het hesje is namelijk niet voldoende voor het werken op de weg, ongeacht wie de maker is. Bij een incident kan dat een heleboel gezeur met de arbeidsinspectie opleveren.
Dat kan op basis van deze foto niet gezegd worden; als dit vestje EN-(20)471 goedgekeurd is, dan mag deze op dit type weg gewoon gedragen worden als PBM. En dit type hesje is normaal gesproken gewoon klasse 2 gecertificeerd, de werkzaamheden zijn van korte duur en daarom is geen klasse 3 benodigd.
Citaat van: enrico1972 link=msg=1374003 date=1442754206
Het onderstaande veiligheidshesje wat ik zelf ook bij hun vandaan heb is het enige juiste om te dragen op en langs de openbare weg.
(... afbeelding RWS hesje ...)
Niet helemaal waar; het RWS-genormeerde vest is de eis die door Rijkswaterstaat wordt gesteld aan de zichtbaarheidskleding, en is alleen geldig wanneer deze specificatie (CROW 96a/96b) als bindend voorschrift verplicht is gesteld bij werkzaamheden op Rijkswegen. Andere overheden kunnen dezelfde norm verplicht stellen voor werkzaamheden op hun eigen wegen. Dit moet dus in een contract tussen wegbeheerder en betrokkene (meestal een aannemer) worden vastgelegd. Echter, een hulpverlener, in welke vorm dan ook, heeft geen bindende verplichting om een RWS-genormeerd vest te dragen. De zichtbaarheidskleding moet voldoen aan EN-20471, en dat kan op verschillende manieren. Wat wel meespeelt is welke klasse dit moet zijn. Voor medewerkers die hun hoofdtaak verrichten op de weg, moet dit klasse 3 zijn (jas), voor medewerkers die daar incidenteel komen kan dit ook klasse 2 zijn. En dat hoeft niet noodzakelijkerwijs RWS te zijn.

Is het beter? Ja, want RWS-vesten hebben inderdaad meer reflectie en benadrukken de vorm van een mens (de "H-vorm") beter. Is het verplicht? Nee.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

maarten43

• Forum gebruiker
Reactie #571 Gepost op: 19 oktober 2015, 14:17:43
Wij mogen voor 2016 nieuwe epauletten laten ontwerpen en maken.. Omdat ik er nog geen topic voor vinden kon was ik benieuwd naar wat jullie dragen, en waar jullie deze hebben laten maken.. Wellicht dat er een paar een foto kunnen plaatsen?  ;)

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #572 Gepost op: 19 oktober 2015, 14:51:26
Jullie is? Politie, handhving?

maarten43

• Forum gebruiker
Reactie #573 Gepost op: 19 oktober 2015, 14:56:30
Handhaving! excuses.

SpaX

• Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
Reactie #574 Gepost op: 19 oktober 2015, 16:13:37
Hoi Maarten,

Op de epauletten die ik draag staat het gemeente logo met daaronder de tekst handhaving.

Als je in een gemeente werkt met rangen is het misschien een idee om de stijl van BEBOA aan te houden?
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg

ronaldod

• VP Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #575 Gepost op: 19 oktober 2015, 16:49:36
Citaat van: SpaX link=msg=1379151 date=1445264017
Hoi Maarten,

Op de epauletten die ik draag staat het gemeente logo met daaronder de tekst handhaving.

Als je in een gemeente werkt met rangen is het misschien een idee om de stijl van BEBOA aan te houden?

Waarschijnlijk refereer je aan het volgende  : http://www.beboa.nl/doc/notitie_uniform_functie_onderscheidingen.pdf

screenshot er uit :

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #576 Gepost op: 21 oktober 2015, 12:28:04
Nu heb ik het document vluchtig doorgelezen. Grappig om te lezen dat de strepen kennelijk meer voor de politie bedoeld zijn dan voor interne rangonderscheiding. Men heeft het BOA-insigne bedacht en ingevoerd als herkenning van een BOA en onderscheid van bijvoorbeeld toezichthouders (zonder BOA-bevoegdheden). Ik zie de meerwaarde er niet van in om daarbovenop nog eens rangen in te voeren, puur voor externen. Ik zal echt geen strepen gaan tellen. Dat interesseert mij ook echt niet. Het enige wat ik wil weten of diegene die voor mij in uniform staat BOA is of niet.

Dus houdt het voor politie en burgers simpel en duidelijk en houdt bij het BOA-insigne.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #577 Gepost op: 21 oktober 2015, 12:39:27
Citaat van: CPrime link=msg=1379465 date=1445423284
Nu heb ik het document vluchtig doorgelezen. Grappig om te lezen dat de strepen kennelijk meer voor de politie bedoeld zijn dan voor interne rangonderscheiding. Men heeft het BOA-insigne bedacht en ingevoerd als herkenning van een BOA en onderscheid van bijvoorbeeld toezichthouders (zonder BOA-bevoegdheden). Ik zie de meerwaarde er niet van in om daarbovenop nog eens rangen in te voeren, puur voor externen. Ik zal echt geen strepen gaan tellen. Dat interesseert mij ook echt niet. Het enige wat ik wil weten of diegene die voor mij in uniform staat BOA is of niet.

Dus houdt het voor politie en burgers simpel en duidelijk en houdt bij het BOA-insigne.

Deels waar, want in regio's waar veel BOA's werken -en deze samenwerken- kent niet iedereen elkaar. Aangezien niet iedere BOA hetzelfde takenpakket heeft, al denken sommigen dat ze allemaal hetzelfde zijn, is het verdomd handig te weten met wie je te maken hebt als je samenwerkt. Als je alleen binnen 1 gemeente met een handje vol collega's werkt dan volstaat inderdaad het boa logo prima. Ons kent ons is dan van toepassing.

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #578 Gepost op: 21 oktober 2015, 15:02:53
Citaat van: Gadgetman link=msg=1379469 date=1445423967
Deels waar, want in regio's waar veel BOA's werken -en deze samenwerken- kent niet iedereen elkaar. Aangezien niet iedere BOA hetzelfde takenpakket heeft, al denken sommigen dat ze allemaal hetzelfde zijn, is het verdomd handig te weten met wie je te maken hebt als je samenwerkt. Als je alleen binnen 1 gemeente met een handje vol collega's werkt dan volstaat inderdaad het boa logo prima. Ons kent ons is dan van toepassing.

Maar dan zit je eerder met de vraag wie dat wat? Die vraag gaat verder dan of je BOA of toezichthouder bent. Ga je dat onderscheidt weer maken op of met uniformen krijg je juist het tegenovergestelde effect dan dat wat ze proberen te bereiken met 1 uniform en uitstraling.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #579 Gepost op: 21 oktober 2015, 21:39:44
Voorheen droegen wij in de gemeente waar ik werkzaam ben ook rang onderscheidingstekens. Echter zijn wij recentelijk over gestapt naar het BOA logo op de epauletten, omdat de rangonderscheidingstekens niet veel meerwaarde hadden. Qwa uiterlijk vond ik de rangonderscheidingstekens echter mooier, qwa functionaliteit vind ik de BOA logo's beter.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel