Ik heb maar 1 voorbeeld aangehaald.
In de praktijk blijkt dat er over boa's gesproken wordt als een soort wannabee politieagent zonder opleiding of bevoegdheden. In de praktijk doet de Boa die werkzaamheden die door de politie niet meer gedaan kunnen worden. Nog niet zolang geleden had men parkeerpolitie, verkeerspolitie, milieupolitie, in het groene gebied de afdeling veldpolitie, enz. Al deze (politie)functies worden nu door Boa's gedaan.
De opleiding van Boa's is gericht op de specifieke taak van de boa. In een aantal vakgebieden is die opleiding veel uitgebreider dan die van de politie (bv groene gebied en milieu). In andere gevallen (bv parkeercontroleur) is die uiteraard minder dan van een politieagent, omdat het vakgebied veel kleiner is.
Het ging in dit onderwerp echter om het uniform van de handhavers.
Om voor het publiek (eindelijk) een keer duidelijkheid te verkrijgen, zou het volgens mij beter zijn als alle boa's in Nederland hetzelfde uniform zouden dragen. Of dit nu perse een politieuniform moet zijn is een tweede.
Het uniform mag van mij best dezelfde kleurstelling hebben als dat van de politie, als maar duidelijk op mouwen, borst, epauletten, eventuele pet, enz. het boa insigne is aangebracht.
Ik draag trouwens zelf een groen uniform, met wel duidelijk zichtbaar aangebrachte boa emblemen.
Oscar.