Wat is deze discussie herkenbaar.... deze werd bij mijn weten jaren geleden ook gevoerd over Douane, KMar, gemeente en Rijkspolitie.
Iedereen had wat te mekkeren over de herkenbaarheid van de diensten. Nu blijkt dat het niets heeft uitgemaakt buiten dan dat de Douane haar eigen kleuren had en heeft. Wie gaat mij hier zeggen dat hij/zij geen KMar en/of Politie uit elkaar kan houden? De beslissing is toen op gelijkende uniformen gekomen juist omdat men vond dat de BOA's herkenbaarder moesten zijn in het algemeen.
Uit toenmalig onderzoek zou zelfs blijken dat dit de geweldspiraal tegen BOA's positief zou beinvloeden. In de eerste jaren dat "stadswachten" werden opgeleid en andere kleding kregen dan P&K(Politie en KMar) was ook het geweld tegen deze mensen duidelijk zichtbaar. Hielp het dat de uniformen op elkaar zijn gaan lijken? Alleen al over de geweldsafname in Den Haag met 50% door alleen maar de uniformen van de diverse BOA's op die van P&K te laten gelijken. De cijfers in A'dam en R'dam beamen dit beeld alleen maar. Dus kan ik mijn eerdere vraag alleen maar met "ja" beantwoorden. Heeft het schade aan P&K opgeleverd dat men zo is gaan kleden? Ik kan dat niet beamen, ook niet ontkennen omdat dit nooit is onderzocht bij mijn weten.
Is het zo'n probleem dan dat BOA's en P&K dezelfde outfits dragen, ik zie dat niet. Wat ik ook hier wel weer zie is de "ik ben anders" mentaliteit van alle soorten van BOA's, terwijl zij eigenlijk als "wij zijn één" moeten opereren om juist die openbare veilligheid te waarborgen.
Voor alle overige dingen zoals "bevoegdheden", "geweldsmidellen" enz. daar zijn andere topics over en ga die discussie dus hier ook niet aanhalen.